Japonia - konsumenci coraz chętniej wybierają procesory AMD
AMD na tapecie ma już trzecią generację konsumenckich procesorów serii Ryzen, które poznaliśmy całkiem niedawno. AMD tym razem kolejny raz poszło za ciosem i ostro rywalizuje z Intelem na różnych segmentach cenowych. Architektura Zen 2 i litografia 7 nm razem potrafią konkurencji dać popalić, choć ta w niektórych zastosowaniach wciąż próbuje trzymać wyższość. Od dłuższego czasu w niemieckim sklepie Mindfactory, który regularnie ujawnia dane dot. sprzedaży, procesory AMD górują nad konkurentami marki Intel. Procesory AMD coraz lepiej radzą sobie też na całym rynku w Japonii, gdzie są już na krawędzi przebicia rywali.
W japońskich sklepach procesory AMD zaczynają sprzedawać się lepiej niż Intela. Producenci reagują wolniej, ale i oni zaczynają zmieniać front.
Z ostatniego raportu firmy BCN, która zbiera dane o sprzedaży od największych sklepów detalicznych w Japonii wynika, że procesory AMD coraz szybciej zwiększają swój rynkowy udział. BCN swoją analizę opiera na danych od dwudziestu czterech detalistów, takich jak np. B2C, Edion, EC, czy Amazon.co.jp. Dane wskazują, że w tygodniu liczonym od 8 do 14 lipca procesory AMD sprzedawały się w rekordowym udziale rynkowym aż 68,6%. Szacuje się, że na koniec lipca ogólny udział AMD w skali całego miesiąca przekroczy po raz pierwszy 50%.
Jeszcze w sierpniu ubiegłego roku w sprzedaży detalicznej procesory AMD stanowiły tylko około 20%, podczas gdy Intel zajmować czterokrotnie więcej. We wrześniu 2018 roku, gdy na dobre rozgrzały się problemy Intela z dostawami procesorów, udział AMD przekroczył 30%. W styczniu bieżącego roku przebita została bariera 40%, a czerwiec został zakończony z wynikiem 46,7%. W porównaniu ze styczniem 2018 roku (17,7%), AMD zwiększyło swój udział w sprzedaży detalicznej procesorów aż o 29 punktów procentowych. Tygodniowy poziom 50% procesory AMD przebiły w okresie od 24 do 30 czerwca. W pierwszym tygodniu lipca udział wyniósł 59,9%, a w drugim wspomniane już 68,6%. Wygląda więc na to, że Japońscy konsumenci są coraz bardziej zainteresowani kupowaniem procesorów AMD.
Mindfactory: procesory AMD wciąż sprzedają się lepiej niż Intela
Trzeba jednak zauważyć, że zupełnie inne wyniki płyną z rynku gotowych komputerów stacjonarnych oraz laptopów. W czerwcu 2018 roku tylko 3% nowych pecetów w Japonii sprzedano z procesorami AMD. W czerwcu roku bieżącego wynik znacząco wzrósł, do 14,7%, ale to tylko pozornie wygląda słabo na tle sprzedaży detalicznej. Warto jednak zauważyć, że w przypadku AMD to jednak jest prawidłowość. Producenci gotowych komputerów znacznie wolniej przechodzą z Intela na AMD. Tak bywało już w przeszłości i tak jest też dziś. Gdy na rynek weszły pierwsze procesory Athlon, w 1999 roku, pierwsi rzucili się na nie konsumenci. Producenci pecetów reagowali znacznie wolniej. Wynikać to może z różnych przyczyn. Przede wszystkim u wielu chodzi o długoterminowe zamówienia na procesory, w tym przypadku Intela. Z nimi wiążą się długoterminowe zamówienia na inne podzespoły gotowych komputerów stacjonarnych, czy laptopów. Blisko 15% udziału AMD w tych konstrukcjach rok po uzyskaniu 3% to naprawdę spory sukces.
Powiązane publikacje

Intel Arrow Lake-S Refresh - w drodze są odświeżone desktopowe procesory Core Ultra, ale zainteresują one tylko entuzjastów
36
Intel Meteor Lake-S - oto próbka inżynieryjna nigdy nie wydanego 14-rdzeniowego chipu na podstawkę LGA-1851
4
AMD Ryzen 5 9600 w końcu doczekał się pierwszego testu. Nowy procesor Zen 5 za moment powinien trafić na rynek
29
Qualcomm Snapdragon 8s Elite wcale nie będzie oparty na rdzeniach Oryon. Niektórzy mogą być rozczarowani wydajnością
38