iPhone - mimo spadku sprzedaży, Apple liderem rynku premium
Apple ma problemy ze sprzedażą iPhone’ów i przestawia się na model biznesowy nastawiony na usługi. Wpływy firmy ze sprzedaży swoich smartfonów zmalały w pierwszym kwartale 2019 aż o 17-20% (różne źródła wskazują inaczej) w porównaniu z analogicznym okresem w 2018. Dochody pochodzące z dystrybucji usług wzrosły natomiast o 16%. Mimo tego, gigant z Cupertino pozostaje liderem sprzedaży smartfonów w segmencie premium z bardzo wyraźną przewagą nad Samsungiem i Huawei. Obydwie firmy razem wzięte nie mają tak dużego udziału w tej gałęzi rynku, jak Apple. Chociaż rywale systematycznie (ale powoli) nadrabiają straty, dominacja Apple na polu smartfonów z najwyższej półki wydaje się jeszcze przez długi czas niezagrożona.
Counterpoint Research definiuje smartfony premium jako urządzenia o cenie powyżej 400 dolarów. W tym segmencie Apple posiada 47% udziałów rynku – mniej niż rok temu, ale nadal miażdżąco więcej niż Samsung i Huawei.
W segmencie premium (dane firmy analitycznej Counterpoint Research za pierwszy kwartał 2019) Apple nadal posiada 47% udział. Jest on co prawda niższy o osiem punktów procentowych rok do roku, ale nadal znacznie większy aniżeli najbliżsi rywale (Samsung z 25% oraz Huawei z 16%). Na niekorzyść amerykańskiej korporacji działa coraz powszechniejszy trend wymiany iPhone’ów po dłuższym czasie (trzy lata). Z kolei Samsung zyskał kosztem Apple (Counterpoint nie sprecyzował dokładnie w jakim stopniu) między innymi przez dobry stosunek jakości Galaxy S10 do ceny.
Apple iPhone jako wirtualny dowód osobisty w Niemczech
W obliczu wykluczenia Huawei z amerykańskiego rynku, prognozuje się, że chińska korporacja straci swój udział w segmencie smartfonów premium. Według Counterpoint mają na tym skorzystać właśnie Apple wraz z Samsungiem. Do tej pory łączny udział tych trzech firm wynosił 88%. Jak zauważa Counterpoint, na tym polu rynku trudno jest się wybić, gdyż wymaga to dużej siły przebicia marki (która uzasadniłaby cenę). Jeśli chodzi o udział Apple w rynku smartfonów w ujęciu całościowym – sprzedaż firmy reprezentuje 12%. W kwestii tegorocznych modeli iPhone’ów – mają one nie otrzymać modułów łączności 5G (najnowsze doniesienia wskazują na to, że tak stanie się dopiero w 2020). Może przełożyć się to na dalszy spadek zainteresowania marką w obliczu boomu na 5G.