Inteligentne NPC zrewolucjonizują gry wideo, ale jeszcze nie teraz. Potwierdza to nowe, cyberpunkowe demo od Convai i Unity
Wydaje się, że obecne możliwości technologiczne związane ze „sztuczną inteligencją” są w stanie także dodać więcej realizmu do gier wideo. Pierwsze projekty, w których możemy zobaczyć inteligentne i świadome otoczenia postacie niezależne (NPC), są już dostępne, a kolejne firmy pracują nad udoskonaleniem tego rozwiązania. Jednym z efektów jest zaprezentowane demo Project Neural Nexus, które powstało dzięki współpracy startupu Convai z firmą Unity.
Startup Convai znany jest ze swojej platformy, która pozwala na tworzenie inteligentnych NPC. Właśnie nawiązał on współpracę z Unity, dzięki której powstało demo technologiczne wykorzystujące nowe technologie — choć niestety nie w taki sposób, jak powinno.
NVIDIA oraz Inworld współpracują przy tworzeniu dema Covert Protocol, w którym AI ożywi postacie niezależne
To, że w najbliższej przyszłości będzie pojawiać się coraz więcej gier, w których będziemy mogli porozmawiać z napotkanymi postaciami, jest już bardziej niż pewne. Duże firmy, takie jak NVIDIA, inwestują w rozwój „AI” praktycznie w każdej dziedzinie, a rezultatem tego jest także podejmowanie partnerstwa z innymi (jak choćby ostatnia współpraca z Inworld, która została już omówiona na PurePC). Najnowszy projekt od startupu Convai został stworzony dzięki wykorzystaniu autorskiej technologii inteligentnych postaci niezależnych, a także narzędzia Unity Muse (pozwala ono na szybsze tworzenie gier wideo), a dokładniej integracji z jego nową funkcją Behaviour (związana z zachowaniem konkretnych postaci). Gra ukazuje nam fikcyjne miasto Neo City, a całe otoczenie jest żywcem wyjęte z Cyberpunka 2077.
Xbox nawiązuje współpracę z Inworld. Celem jest stworzenie postaci niezależnych, które wykorzystają potencjał AI
Już na starcie możemy porozmawiać z pierwszym NPC, który poprowadzi nas przez grę. Obecnie dostępne jest jedynie demo w formie wideo, natomiast niebawem twórcy udostępnią grywalną odsłonę, którą znajdziemy pod tym adresem. Oczywiście naturalna rozmowa z postaciami w grze z pewnością pomoże w immersji, jednak całość musi być zaimplementowana na odpowiednio wysokim poziomie. Ukazane demo technologiczne mierzy się obecnie z bardzo negatywnymi komentarzami. Graczom nie podoba się to, że NPC są praktycznie pozbawione osobowości i wypowiadają się w bardzo „drętwy” sposób — dosłownie jak z dawnych syntezatorów mowy. Trzeba niestety przyznać, że jest w tym sporo racji i zaprezentowane demo można uznać bardziej za „strzał w stopę” niż pokazanie możliwości nowej technologii. Tym bardziej że dzisiejsze narzędzia pozwalają na osiągnięcie o wiele lepszych efektów. Pozostaje więc mieć nadzieję, że twórcy wyciągną z krytyki wnioski i następne projekty będą wystarczająco dobre.
Powiązane publikacje

Windows 11 może otrzymać funkcję z Windows Vista. Już teraz skorzystamy z darmowej alternatywy
46
Microsoft Gaming Copilot w Xbox Game Bar na Windows z analizą ekranu w czasie rzeczywistym i obsługą głosową dla graczy
18
Zorin OS 18 nadchodzi. Wersja beta tej dystrybucji Linuksa już dostępna. Poznaliśmy część nowości
39
Przeglądarka Vivaldi 7.6 oferuje jeszcze większą personalizację. Zobacz, co się zmieniło po nowej aktualizacji
28