Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier

Damian Marusiak | 27-08-2022 16:05 |

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gierJak wiadomo, wraz z kartami graficznymi Intel ARC na rynku miało pojawić się nowe rozwiązanie dotyczące upscalingu obrazu z niższej rozdzielczości. Intel XeSS - bo o nim mowa - swoją jakością od początku miało dorównywać najnowszym wersjom NVIDIA DLSS. Jak jednak wiemy, karty graficzne mają wciąż opóźnienie, a tym samym i XeSS nadal nie zadebiutowało na rynku. Producent jednak ogłosił szereg nowych informacji, a także aktualną listę wspieranych gier.

Intel podzielił się szczegółami dotyczącymi techniki XeSS. Potwierdzono także listę gier, na której znajduje się m.in. Gotham Knights oraz Call of Duty Modern Warfare II. XeSS powinien zadebiutować jeszcze przed tymi grami.

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [1]

Intel XeSS z prezentacją podczas GDC 2022. Nowa technika ma oferować lepszą jakość obrazu niż typowe czasowe skalowanie

Nasz ulubiony zespół z firmy Intel - Ryan Shrout i Tom Peterson - ponownie omawiają pewne aspekty związane z kartami graficznymi ARC. Tym razem opublikowane wideo skupia się na technice rekonstrukcji obrazu z niższej rozdzielczości - XeSS (Xe Super Sampling), zdradzając m.in. schemat działania, możliwości w zakresie zwiększenia wydajności oraz obecną listę wspieranych gier. Intel XeSS wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do upscalowania rozdzielczości i zwiększania wydajności. Przygotowany algorytm na początku rozpoczyna trening z klatkami o niższej rozdzielczości, przetwarzając je i generując w ten sposób obrazy wyjściowe, które następnie mają być upscalowane do wyższej rozdzielczości.

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [2]

Intel ARC A580 - baza popularnego benchmarku w grze Ashes of the Singularity powiększyła się o najnowszą kartę Intela

Aby otrzymać jak najwierniejszy obraz wyjściowy, do uczenia maszynowego wykorzystywane będzie tysiące (jak nie więcej) takich treningowych obrazów, a dzięki zwiększaniu ilości danych z nich pochodzących, algorytm AI będzie w stanie lepiej je analizować i korygować powstałe wcześniej błędy (wynikające z użycia niewielkiej liczby obrazów treningowych). Wytrenowany w ten sposób algorytm może później zostać wykorzystany w dowolnej grze (XeSS bazuje na jednym, ogólnym algorytmie działania dla wszystkich gier zamiast na większej ich liczbie, przystosowanych wyłącznie do konkretnych tytułów; podobnie działa to w DLSS począwszy od wersji 2.0), by upscalować dowolny obraz do docelowej rozdzielczości, przy jak najmniejszych stratach w jakości wyświetlanej grafiki. Dodatkowo XeSS zastępuje tradycyjne metody AA, samemu przejmując rolę antyaliasingu w celu odpowiedniego wygładzania krawędzi. Coś podobnego znajdziemy również w AMD FSR 2.0 i tam zazwyczaj działa to naprawdę dobrze.

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [3]

Intel ARC A750 vs NVIDIA GeForce RTX 3060 - producent porównuje wydajność kart w blisko 50 grach z DirectX 12 i Vulkan

Intel XeSS do działania wykorzystuje zarówno sprzętowe jednostki Matrix (XMX) w kartach graficznych ARC jak również instrukcje DP4a w zgodnych kartach oraz zintegrowanych układach. Choć użycie DP4a jest wystarczające do odpowiedniego działania XeSS, to optymalnym rozwiązaniem będzie posiadanie GPU ze sprzętowymi jednostkami. Przykładowo Intel ARC A380 posiadający 1024 procesorów FP32 może wykonać maksymalnie 4096 operacji typu INT8 - a to właśnie te operacje są wykorzystywane do XeSS (każdy shader jest w stanie wykonać 4 operacje INT8 w jednej chwili). Jednocześnie ta sama karta graficzna posiadająca 128 rdzeni XMX jest w stanie w tym samym czasie wykonać 4-krotnie więcej operacji typu INT8, ponieważ każdy z rdzeni XMX może przeprowadzić 128 operacji INT8 (1024 x 4 = 4096 operacji INT8 na shaderach, z kolei 128 x 128 = 16 384 operacji INT8 na sprzętowych rdzeniach XMX). Z tego powodu, choć XeSS będzie rozwiązaniem w pełni otwartym, najlepsze rezultaty zobaczymy na kartach graficznych Intel ARC.

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [4]

Wiemy, że Intel XeSS zaoferuje łącznie cztery tryby działania: Ultra Quality, Quality, Balanced oraz Performance. Obecnie producent pochwalił się wzrostem wydajności w zgodnych grach na przykładzie karty graficznej Intel ARC A770 wraz z trybami Balanced (Zbalansowany) oraz Performance (Wydajność). W rozdzielczości 1440p i z trybem Balanced możemy liczyć, w zależności od gry, na wzrost FPS-ów od 26 do nawet 75%. Z kolei na ustawieniu Performance będzie to już od 37 do 110% względem natywnej rozdzielczości.

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [5]

Na liście obsługiwanych gier znajdziemy m.in. Shadow of the Tomb Raider, Dolmen oraz Ghostwire: Tokyo. W najbliższych miesiącach pojawi się także kilka nowych gier AAA z obsługą XeSS: Gotham Knights, Skull and Bones (Ubisoft potwierdził jednoczesną obsługę DLSS, FSR 1.0 oraz XeSS) oraz Call of Duty Modern Warfare II. Ta ostatnia gra jest o tyle ciekawa, bowiem w materiałach firmy możemy przeczytać, że XeSS będzie tutaj dostępne od dnia premiery gry. Jako że nowy CoD zadebiutuje w październiku, wygląda na to że do faktycznego debiutu XeSS pozostały maksymalnie niecałe 2 miesiące. Lepiej późno niż wcale :) Dodatkowo powstał nowy benchmark 3DMark XeSS Feature Test. Nie został on jeszcze ujawniony przez UL Benchmark, aczkolwiek Intel zaprezentował zrzuty ekrany prezentujące ów benchmark, co oznacza że w najbliższych tygodniach ten również powinien zostać wprowadzony do katalogu firmy.

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [6]

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [7]

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [8]

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [9]

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [10]

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [11]

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [12]

Intel XeSS - producent omawia szczegóły techniki konkurencyjnej dla NVIDIA DLSS oraz AMD FSR 2.0 oraz ogłasza listę gier [13]

Źródło: WCCFTech, Intel
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 42

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.