Intel XeSS 2.1 umożliwi korzystanie ze skalowania oraz generatora klatek na kartach NVIDIA GeForce i AMD Radeon
Technika skalowania Intel XeSS 2 zadebiutowała jesienią zeszłego roku, wraz z pierwszymi kartami graficznymi Intel ARC Battlemage, opartymi na architekturze Xe2. Udoskonalona wersja XeSS poszerzyła zakres możliwości zarówno o generator klatek (XeSS Frame Generation) jak również redukcję opóźnienia (XeLL - Xe Low Latency). XeSS 2 od początku był jednak oferowany wyłącznie na układach graficznych producenta. Nowy pakiet SDK dla XeSS 2.1 zmienia ten stan rzeczy.
Intel opublikował zestaw programistyczny dla techniki XeSS w wersji 2.1. Nowa wersja od teraz wspiera również karty graficzne NVIDIA GeForce oraz AMD Radeon, które obsługują Shader Model w wersji 6.4 i wyżej.
Intel XeSS 2 to nowa wersja techniki skalowania, łącząca w sobie funkcje Super Resolution, Frame Generation oraz XeLL
Intel opublikował najnowszy zestaw programistyczny dla techniki XeSS, teraz zaktualizowanej do wersji 2.1. Oprócz poprawy znanych błędów czy ulepszenia stabilności obrazu po skalowaniu, nowe pliki stały się w końcu bardziej otwarte dla kart graficznych innych producentów. Od teraz, jeśli tylko XeSS 2.1 będzie zaimplementowane w danej grze, z jego możliwości skorzystają także posiadacze kart graficznych NVIDIA GeForce oraz AMD Radeon. Dotyczy to nie tylko skalowania Super Resolution, ale również XeSS Frame Generation oraz XeLL, choć w tym ostatnim przypadku mowa wyłącznie o działaniu jednocześnie z generatorem klatek (XeLL jako osobna technologia nie będzie dostępna poza kartami Intela).
Intel® XeSS 2 is now supported on other vendors GPUs! Developers can offer AI-based frame generation with low-latency technology to many more gamers by using the updated XeSS 2.1 SDK available today.
— Intel Software (@IntelSoftware) August 1, 2025
Link: https://t.co/nwQJI2PVt0 pic.twitter.com/111bXJY5YE
Wymagania sprzętowe Mafia: The Old Country. Gra zaoferuje skalowanie NVIDIA DLSS 4, AMD FSR 4, Intel XeSS 2 oraz TSR
Aby skorzystać z możliwości Intel XeSS 2.1 poza ekosystemem Intela, wymagana będzie karta graficzna z Shader Model 6.4 oraz Windows 10 lub nowszy. Tym samym pełna forma skalowania otwiera się przed takimi kartami jak NVIDIA GeForce GTX 1000 i nowszymi generacjami (Pascal, Turing, Ampere, Ada Lovelace, Blackwell) oraz AMD Radeon RX 5000 i nowszymi (RDNA, RDNA 2, RDNA 3, RDNA 4). Intel XeSS 2.1 w swojej otwartej formie może okazać się ciekawą alternatywą dla AMD FSR 3.1 Frame Generation, który jest oferowany w wielu grach... pod warunkiem, że gier z XeSS 2.1 będzie szybko przybywać, a to nie jest takie oczywiste.
Powiązane publikacje

NVIDIA GeForce GTX 2080 Ti - oto nigdy nie wydany układ z 12 GB VRAM. Ma lepszą specyfikację niż GeForce RTX 2080 Ti
12
Borderlands 4 działa słabo na Twoim mocnym komputerze? Randy Pitchford ma dla Ciebie bardzo pomocną radę
66
AMD FSR 4 wykorzystujące instrukcje INT8 można uruchomić na kartach Radeon RX 7000 i RX 6000, a także GeForce RTX 3000
28
NVIDIA będzie pierwszym klientem litografii TSMC A16. Nadchodzą duże zmiany we współpracy gigantów na najbliższe lata
22