Intel Xe z ray tracing. Na początek w najmocniejszych układach
Podczas konferencji FMX'19 Jim Jeffers z firmy Intel zapowiedział, że nadchodzące karty graficzne Intel Xe będą wspierały sprzętową akcelerację ray tracingu. O nowych układach Niebieskich wciąż wiadomo prawie tyle co nic, tym razem dostajemy jednak już jakiś konkret. Szkoda jedynie, że wygląda na to, iż technologia śledzenia promieni będzie miała zastosowanie w układach przeznaczonych do zastosowań profesjonalnych. Takie wnioski można bowiem wyciągnąć z przemówienia Jeffersa: "Cieszę się, że mogę udostępnić informacje na temat przyszłości architektury Intel Xe do renderowania zoptymalizowanego pod kątem centrów danych, która obsługuje sprzętową akcelerację ray tracingu z wykorzystaniem API i bibliotek Intel Rendering Framework".
Wygląda na to, że nadchodzące karty graficzne Intel Xe będą wspierały sprzętową akcelerację ray tracingu. Póki co dotyczy to jednak jednostek przeznaczonych na rynek rozwiązań profesjonalnych.
Intel Xe: pierwsza grafika koncepcyjna karty graficznej Intela
Jak pewnie wiecie, architektura Xe będzie występować w kartach dla centrów danych, do zastosowań związanych ze sztuczną inteligencją, a także w konsumenckich kartach graficznych z wszystkich segmentów cenowych, sięgając do jednostek zintegrowanych w CPU. Pierwsze procesory grafiki z architekturą Xe produkowane mają być w litografii 10-nanometrowej, a architektura ta ma być podstawą kilku generacji GPU. Słowa Jeffersa przytoczone we wstępie newsa, naturalnie nie wykluczyły tego, że ray tracing nie pojawi się w tańszych rozwiązaniach, to znaczy w mainstream'owych kartach konsumenckich.
Intel Xe - architektura GPU, która pojawi się w kartach graficznych
Póki co potwierdziły jedynie pojawienie się wsparcia dla tej technologii w układach przeznaczonych dla akceleratorów dla centów danych. Naturalnie nasuwa się tu na myśl o konkurencji z konstrukcjami takimi jak NVIDIA Quatro RTX. Nic dziwnego - już od jakiegoś czasu mówi się, że Intel chce skupić się przede wszystkim właśnie na konkurowaniu z układami Quadro czy Tesla. Układy przeznaczone dla graczy to zadanie raczej drugorzędne. Oby tylko nie były drugorzędne także jakościowo.