Inno3D GeForce GTX 1660 - Recenzja taniej wersji niereferencyjnej
GeForce GTX 1660 jest jednym ze słabszych przedstawicielem rodziny Turingów, pozbawionym dodatkowych jednostek obliczeniowych (RT i Tensor Core), będąc odpowiednikiem szalenie popularnego GeForce GTX 1060. W momencie premiery średniak NVIDII zaliczył raczej twarde lądowanie, ponieważ cena względem wydajności okazała się kiepsko skalkulowana, zwłaszcza w obliczu niewiele droższego GeForce GTX 1660 Ti oferującego wyraźnie lepsze osiągi... Trochę czasu od tamtego momentu upłynęło, producenci dokonali również kilku korekt mających zwiększyć atrakcyjność GeForce GTX 1660, dlatego dzisiaj warto ponownie sprawdzić jak wypada w testach uboższa wersja Turinga. W roli głównej wystąpi tym razem Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 - jedna z tańszych wersji niereferencyjnych.
Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 to nieduża konstrukcja mierząca niespełna 20 cm długości, która pod względem stylistycznym i ogólnej jakości wykonania wypada bardzo przyzwoicie.
Inno3D GeForce RTX 2080 X2 OC - Test najtańszego RTX 2080
GeForce GTX 1660 napędza 12 nm układ TU116 dysponujący 1408 procesorami CUDA, 88 jednostkami teksturującymi oraz 48 jednostkami renderującymi. Jak wspomniałem wcześniej - rdzenie RT i Tensory w serii GeForce GTX 16xx nie występują. Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 posiada 6144 MB pamięci GDDR5 taktowanej zegarem 8008 MHz, której przepustowość przy 192-bitowej magistrali sięga 192 GB/s. Wprawdzie NVIDIA mogłaby tutaj zastosować GDDR5X, jednak wówczas różnica względem GeForce GTX 1660 Ti byłaby marginalna. Bazowe taktowanie rdzenia wynosi 1530 MHz, wzrastając do 1785 MHz w trybie GPU Boost, niemniej ostateczne wartości zależą od kilku czynników m.in. temperatury, napięcia i limitu zasilania.
GTX 1660 Ti | GTX 1660 | RTX 2060 | GTX 1060 | |
Układ graficzny | TU116 | TU116 | TU106 | GP106 |
Architektura | Turing | Turing | Turing | Pascal |
Litografia | 12 nm | 12 nm | 12 nm | 16 nm |
Rozmiar rdzenia | 284 mm² | 284 mm² | 445 mm² | 200 mm² |
Tranzystory | 6.6 mld | 6.6 mld | 10.8 mld | 4.4 mld |
Jednostki SP | 1536 | 1408 | 1920 | 1280 |
Jednostki TMU | 96 | 88 | 120 | 80 |
Jednostki ROP | 48 | 48 | 48 | 48 |
Jednostki RT | - | - | 30 | - |
Jednostki Tensor | - | - | 240 | - |
Rozmiar pamięci | 6144 MB GDDR6 | 6144 MB GDDR5 | 6144 MB GDDR6 | 6144 MB GDDR5 |
Szyna pamięci | 192-bit | 192-bit | 192-bit | 192-bit |
Przepustowość | 288.0 GB/s | 192.2 GB/s | 336.0 GB/s | 192.2 GB/s |
Moc obliczeniowa | 5.5 GFLOPS | 5.0 GFLOPS | 6.5 GFLOPS | 4.4 GFLOPS |
Taktowanie bazowe | 1500 MHz | 1530 MHz | 1365 MHz | 1506 MHz |
Taktowanie pamięci | 12000 MHz | 8008 MHz | 14000 MHz | 8008 MHz |
Współczynnik TDP | 120 W | 120 W | 160 W | 120 W |
Cena startowa | 279 USD | 219 USD | 349 USD | 299 USD |
Data premiery | Luty 2019 | Marzec 2019 | Styczeń 2019 | Lipiec 2016 |
Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 to nieduża konstrukcja mierząca niespełna 20 cm długości, więc bezproblemowo zmieści się praktycznie w każdej obudowie komputerowej, również tych spełniających tylko założenia mini-ITX. Całość mogłaby być krótsza lecz producent zdecydował się zamontować system chłodzenia z dwoma wentylatorami, posiadając w ofercie także wariant z jednym śmigłem (Inno3D GeForce GTX 1660 Compact X1). Czy operacja przyniosła zamierzony skutek przekonamy się niebawem, analizując wykresy temperatur i głośności.
Wracając do budowy samego radiatora - wykonany został oczywiście z aluminium, natomiast z podstawy wychodzą trzy miedziane ciepłowody rozprowadzające ciepło. Kości pamięci GDDR5 znajdujące się w tylnej i dolnej części laminatu nie posiadają żadnego chłodzenia, będąc zdanymi na ruch powietrza wytwarzany przez duet 80 mm wentylatorów. Ponieważ Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 jest modelem bardzo podstawowym, producent nie wprowadził tutaj zaawansowanych opcji podświetlenia, jednak nie zapomniał o trybie pasywnym.
Pod względem stylistycznym i ogólnej jakości wykonania, Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 wypada bardzo przyzwoicie. Plastikowa maskownica przykrywająca radiator dobrze imituje metalowe okucie, a urządzenie jest odpowiednio sztywne. Trochę brakuje jedynie backplate, którego można spotkać między innymi w porównywalnych modelach od KFA i Gigabyte. Całość do działania standardowo wymaga wpięcia 8-pionowej wtyczki PCI-Express, zaś na tylnym śledziu znajdziemy 3x Display Port 1.4 oraz pojedyncze HDMI 2.0b.
Testy wydajności zostały przeprowadzone na poniższej platformie testowej, natomiast wygrzewanie Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 wykonane zostało w grach Battlefield V (pobór mocy) oraz Wiedźmin 3: Dziki Gon (częstotliwość GPU i poziom głośności). Bazowe taktowanie opisywanego modelu wynosi standardowe 1530 MHz, wzrastając pod maksymalnym obciążeniem do 1850 MHz, czyli znacznie wyżej niż deklarowane 1785 MHz.
Model | Zdjęcie | Dostarczył | |
Procesor | Intel Core i7-8700K 5000 MHz |
![]() |
![]() |
Płyta główna |
MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC |
![]() |
![]() |
Dysk SSD | Samsung 850 PRO 1TB |
![]() |
![]() |
Pamięci RAM |
|
![]() |
![]() |
Zasilacz | be quiet! Dark Power Pro P10 1200W |
![]() |
![]() |
Chłodzenie | Corsair H115i PRO |
![]() |
![]() |
Pomiary wydajności zostały przeprowadzone na 64-bitowym systemie operacyjnym Windows 10. Synchronizacja pionowa była wyłączona nawet jeśli wymagało to edytowania plików konfiguracyjnych. Na wykresach dłuższy słupek oznacza średnią liczbę klatek, natomiast krótszy minimalną (99th percentile). Oznaczenia kart biorących udział w testach są dostosowane do koloru kojarzonego z marką. Modele pełniące funkcję tła mają odcienie niebieskiego. Wszystkie karty graficzne mają aktywny tryb GPU Boost tzn.: jeśli bazowe taktowanie Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 wynosiło 1530 MHz, to realnie w grach wzrasta do około 1850 MHz zależnie od obciążenia (wartość Boost jest podawana w nawiasie obok taktowania bazowego).

Assassin's Creed: Odyssey - Kephallonia Islands
1920x1080 / Ultra / AA / DirectX 11
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Battlefield V - Last Tiger
1920x1080 / Ultra / TAA / HBAO / DXR OFF / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Tajga
1920x1080 / Ultra / AF x16 / HW OFF / PhysX OFF / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Shadow of the Tomb Raider - Hidden City
1920x1080 / Ultra / HBAO+ / AF x16 / TAA / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Witcher 3: Blood & Wine - Palace Gardens
1920x1080 / Uber / HBAO+ / AA / Hairworks OFF / DirectX 11
klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 jest modelem przeznaczonym do grania w rozdzielczości 1920x1080, gdzie nawet przy najwyższych ustawieniach zapewnia satysfakcjonującą płynność, chociaż zdarzają się przypadki (Metro: Exodus) wymagające redukcji detali. Rozdzielczość 2560x1440 będzie już jednak zbyt dużym wyzwaniem, chyba że zejdziemy do poziomu średnich ustawień graficznych, ale nawet to wcale nie zagwarantuje należytej płynności w każdym tytule.

Temperatury - Ustawienia fabryczne
Pulpit / Spoczynek
Stopnie Celsjusza (mniej = lepiej)

Temperatury - Overclocking
Wiedźmin 3 / Spoczynek
Stopnie Celsjusza (mniej = lepiej)
Pomimo, iż Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 napędza niewielki układ chłodzony całkiem sporym radiatorem i dwoma wentylatorami, temperatury rdzenia pod obciążeniem okazują się wysokie. Przy ustawieniach standardowych odnotowałem 71 stopni Celsjusza, natomiast po podkręceniu wartość wzrosła do 75 stopni Celsjusza. Tutaj mogłoby być lepiej, ponieważ znacznie mocniejsze modele osiągają niższe wyniki. Pozostaje jeszcze kwestia kultury pracy...

Poziom głośności - Ustawienia fabryczne
Spoczynek / Pulpit
dB(A) (mniej = lepiej)
1530(1850)/8008 MHz, 6 GB 192-bit
1500(1905)/12000 MHz, 6 GB 192-bit
1297(1410)/1600 MHz, 8 GB 2048-bit
1257(1340)/8000 MHz, 8 GB 256-bit
1506(1797)/8008 MHz, 6 GB 192-bit
1469(1545)/8000 MHz, 8 GB 256-bit
1506(1709)/8008 MHz, 8 GB 256-bit
1607(1772)/10008 MHz, 8 GB 256-bit
1365(1800)/14000 MHz, 6 GB 192-bit

Poziom głośności - Ustawienia fabryczne
Obciążenie / Wiedźmin 3
dB(A) (mniej = lepiej)
1500(1905)/12000 MHz, 6 GB 192-bit
1297(1410)/1600 MHz, 8 GB 2048-bit
1365(1800)/14000 MHz, 6 GB 192-bit
1506(1797)/8008 MHz, 6 GB 192-bit
1506(1709)/8008 MHz, 8 GB 256-bit
1530(1850)/8008 MHz, 6 GB 192-bit
1607(1772)/10008 MHz, 8 GB 256-bit
1257(1340)/8000 MHz, 8 GB 256-bit
1469(1545)/8000 MHz, 8 GB 256-bit
Dzięki trybowi pasywnemu, Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 jest niesłyszalne w spoczynku i podczas niewielkiego obciążenia, zanim temperatura rdzenia nie przekroczy ~55 stopni Celsjusza. Wówczas sytuacja się komplikuje, bowiem wentylatory potrafią osiągnąć 2200 obrotów na minutę, generując dość wyraźny hałas. Ręczne ustawienie zakresu na 50% zdecydowanie poprawia komfort działania, zatrzymując obroty na wartości ~1800. Temperatury wzrastają wtedy do 78 stopni Celsjusza, aczkolwiek GPU Boost pozostaje na swoim poziomie (~1850 MHz). Identyczne ustawienia coolera w przypadku podkręcania, owocują już temperaturami rzędu 80-81 stopni Celsjusza, jednak przy profilu automatycznym zwyczajnie nie sposób wysiedzieć (~2500 RPM). A właśnie - jak wygląda potencjał OC?
Maksymalne stabilne taktowania Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 wynoszą dodatkowe 125 MHz na rdzeniu oraz 900 MHz na pamięciach, a wszystko przy 116 Power Limit oraz 90 Temp Limit. Wyniki całkiem niezłe, zwłaszcza dla modułów GDDR5, chociaż trzeba brać poprawkę na spory wzrost temperatury lub głośności, jeśli chcemy utrzymać takie częstotliwości.
Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 jest zupełnie przyzwoitym modelem, którego główną zmorę będącą głośnością można łatwo obniżyć. Szkoda, że tego samego nie da rady zrobić z ceną...
Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 jest zupełnie przyzwoitym modelem, którego główną bolączkę (tzn. głośność systemu chłodzenia) można ręcznie wyregulować w dowolnym programie pozwalającym na manipulowanie obrotami. Oczywiście, lepiej byłoby gdyby producent sam precyzyjniej dobrał ustawienia, ale nawet niezbyt rozgarnięty użytkownik poradzi sobie z taką czynnością. Niestety, znacznie mniej ciekawie prezentuje się aktualna cena opisywanego urządzenia, wynosząca około 1060 złotych, podczas gdy Gigabyte GTX 1660 OC, MSI GeForce GTX 1660 Ventus albo Palit GeForce GTX 1660 Dual można dostać za mniejsze pieniądze (nawet poniżej 1000 złotych). W obliczu tak silnej konkurencji, Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 musiałby stanieć, żeby skusić potencjalnego klienta do zakupu.
Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2
Cena: ~1060 zł
![]() |
|
Sprzęt do testów dostarczyła firma:
Powiązane publikacje

NVIDIA GeForce RTX 5000 - Omówienie architektury Blackwell, działania wersji Founders Edition oraz wydajności w grach
121
Test Warhammer 40,000: Space Marine 2 PC kontra PlayStation 5. Jakość technik NVIDIA DLSS i AMD FSR, skalowanie wydajności
38
Test Black Myth: Wukong na karcie graficznej NVIDIA GeForce RTX 4080. Ta gra zmasakruje Wasze komputery
108
Pięć lat temu Battlefield V wprowadził ray tracing do świata gier komputerowych. Jak dzisiaj wyglądają wymagania sprzętowe gry?
49