Gwint - wiedźmińska gra karciana w samodzielnym wydaniu
Gwint jest fikcyjną, krasnoludzką grą karcianą pochodzącą z książek Andrzeja Sapkowskiego, której zasady są równie skomplikowane, co poligrafia kart weń używanych. Pierwszy opis karcianki pojawił się w 1996 roku w powieści "Chrzest Ognia", jednak dużo większą popularność wśród fanów serii o Białowłosym Geralcie zyskała wraz z zeszłoroczną premierą kolejnej odsłony gry - Wiedźmin 3: Dziki Gon. Powstawało wiele autorskich, nieoficjalnych wersji Gwinta, głównie w wersjach pod przeglądarki internetowe. Takie inicjatywy były jednak dość szybko pacyfikowane przez CD Projekt RED w związku z nieautoryzowanym wykorzystaniem znaków handlowych. Wszystko uległo zmianie ponad tydzień temu, gdy producent postanowił opatentować logotyp Gwinta, aby chwilę później podzielić się z nami informacjami o swojej najnowszej grze.
Setki maili, postów na forach i ponad 40 różnych wersji gry stworzonych przez społeczność - nie było innego wyjścia, GWINT musiał powstać.
Książkowy oryginał posiadał bardzo skomplikowane zasady najbardziej zbliżone do tych, które obowiązują w brydżu - cała rozgrywka przypominała bowiem licytację. Dodatkiem do kart były też misternie wykonane, ręcznie malowane figurki. W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon Gwint został przedstawiony zgoła odmiennie, gdyż reguły uproszczono. Rozgrywka miała charakter bitwy pomiędzy dwiema armiami, na które składać mogło się pięć różnych frakcji - Królestwa Północy, Cesarstwo Nilfgaardu, Potwory, Scoia'tael oraz talia Skellige. Pole gry podzielono po połowie, a każda część składała się z trzech stref. Najbliżej linii podziału planszy umieszczono rząd jednostek walczących wręcz, dalej szereg postaci walczących na dystans, a na końcu karty oblężnicze. Prócz zwykłych kart dostępne były również takie, które obdarzono zdolnościami specjalnymi lub efektami pogodowymi wpływającymi na obu graczy - eliminowały całkowicie dany rząd kart. Drogą ku wygranej było uzyskanie większej ilości punktów od przeciwnika, w ten sposób wygrywaliśmy pierwszą z rund. W celu wygrania pojedynku trzeba było rozegrać na naszą korzyść dwie rundy.
Opierając się na słowach Marcina Iwińskiego, współzałożyciela CD Projekt, Gwint obecny w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon spotkał się z pozytywnym odzewem, który zaskoczył całe studio. Maile napływały setkami, równie wiele było telefonów i listów z pochlebstwami. Swoje zrobiło też ponad czterdzieści różnych wersji gry karcianej stworzonej przez społeczność. CD Projekt RED stwierdziło, że nie ma innego wyjścia - tuż po premierze Dzikiego Gonu w tajemnicy zaczęto pracę nad Gwintem w wersji niezależnej. Grę jeszcze bardziej udoskonalono zmieniając jej oprawę graficzną oraz nieznacznie zasady. Gwint w wersji niezależnej będzie posiadał trzy różne tryby gry:
- tryb normalny - nastawiony na przyjacielską, niezobowiązującą rozrywkę,
- tryb rankingowy - nastawiony na profesjonalna grę oraz wspinanie się w dywizjach,
- tryb kampanii - wydawane w odcinkach fragmenty, które rozgrywane będą bez ingerencji zewnętrznego gracza. Mają cechować się trudnymi, fabularnymi wyborami.
Gwint ma być grą multiplatformową, wydaną zarówno na pecetach i konsolach najnowszej generacji - XBOX ONE i PS4. Rozgrywka będzie całkowicie darmowa, jednak producent oświadczył, że zastosowane zostaną mikrotransakcje. W celu przeciwdziałania zjawisku znanemu jako "pay to win", które jest stosunkowo popularne w darmowych grach, gracze mają być parowani ze sobą na podstawie siły ich talii. W ten sposób osoby nowe oraz te, które nie chcą wydawać pieniędzy powinny mieć równe szanse w osiągnięciu satysfakcji z rozgrywki. Data premiery nie została ujawniona, produkcja ma się ukazać w momencie, gdy zostanie doprowadzona do perfekcji. Zapisywać jednak można się do zamkniętej bety, wybrani przez CD Projekt Red szczęśliwcy będą mogli spróbować swoich sił pod koniec września.
Powiązane publikacje

StarCraft - nowa odsłona legendarnej serii może nie być tworzona przez zespół Blizzarda. Południowokoreańska firma na horyzoncie
2
Ghost of Yōtei - garść informacji o grze twórców Ghost of Tsushima. Nielinearna kampania, historia i inne
3
Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
10
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
124