Gwint - wiedźmińska gra karciana w samodzielnym wydaniu
Gwint jest fikcyjną, krasnoludzką grą karcianą pochodzącą z książek Andrzeja Sapkowskiego, której zasady są równie skomplikowane, co poligrafia kart weń używanych. Pierwszy opis karcianki pojawił się w 1996 roku w powieści "Chrzest Ognia", jednak dużo większą popularność wśród fanów serii o Białowłosym Geralcie zyskała wraz z zeszłoroczną premierą kolejnej odsłony gry - Wiedźmin 3: Dziki Gon. Powstawało wiele autorskich, nieoficjalnych wersji Gwinta, głównie w wersjach pod przeglądarki internetowe. Takie inicjatywy były jednak dość szybko pacyfikowane przez CD Projekt RED w związku z nieautoryzowanym wykorzystaniem znaków handlowych. Wszystko uległo zmianie ponad tydzień temu, gdy producent postanowił opatentować logotyp Gwinta, aby chwilę później podzielić się z nami informacjami o swojej najnowszej grze.
Setki maili, postów na forach i ponad 40 różnych wersji gry stworzonych przez społeczność - nie było innego wyjścia, GWINT musiał powstać.
Książkowy oryginał posiadał bardzo skomplikowane zasady najbardziej zbliżone do tych, które obowiązują w brydżu - cała rozgrywka przypominała bowiem licytację. Dodatkiem do kart były też misternie wykonane, ręcznie malowane figurki. W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon Gwint został przedstawiony zgoła odmiennie, gdyż reguły uproszczono. Rozgrywka miała charakter bitwy pomiędzy dwiema armiami, na które składać mogło się pięć różnych frakcji - Królestwa Północy, Cesarstwo Nilfgaardu, Potwory, Scoia'tael oraz talia Skellige. Pole gry podzielono po połowie, a każda część składała się z trzech stref. Najbliżej linii podziału planszy umieszczono rząd jednostek walczących wręcz, dalej szereg postaci walczących na dystans, a na końcu karty oblężnicze. Prócz zwykłych kart dostępne były również takie, które obdarzono zdolnościami specjalnymi lub efektami pogodowymi wpływającymi na obu graczy - eliminowały całkowicie dany rząd kart. Drogą ku wygranej było uzyskanie większej ilości punktów od przeciwnika, w ten sposób wygrywaliśmy pierwszą z rund. W celu wygrania pojedynku trzeba było rozegrać na naszą korzyść dwie rundy.
Opierając się na słowach Marcina Iwińskiego, współzałożyciela CD Projekt, Gwint obecny w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon spotkał się z pozytywnym odzewem, który zaskoczył całe studio. Maile napływały setkami, równie wiele było telefonów i listów z pochlebstwami. Swoje zrobiło też ponad czterdzieści różnych wersji gry karcianej stworzonej przez społeczność. CD Projekt RED stwierdziło, że nie ma innego wyjścia - tuż po premierze Dzikiego Gonu w tajemnicy zaczęto pracę nad Gwintem w wersji niezależnej. Grę jeszcze bardziej udoskonalono zmieniając jej oprawę graficzną oraz nieznacznie zasady. Gwint w wersji niezależnej będzie posiadał trzy różne tryby gry:
- tryb normalny - nastawiony na przyjacielską, niezobowiązującą rozrywkę,
- tryb rankingowy - nastawiony na profesjonalna grę oraz wspinanie się w dywizjach,
- tryb kampanii - wydawane w odcinkach fragmenty, które rozgrywane będą bez ingerencji zewnętrznego gracza. Mają cechować się trudnymi, fabularnymi wyborami.
Gwint ma być grą multiplatformową, wydaną zarówno na pecetach i konsolach najnowszej generacji - XBOX ONE i PS4. Rozgrywka będzie całkowicie darmowa, jednak producent oświadczył, że zastosowane zostaną mikrotransakcje. W celu przeciwdziałania zjawisku znanemu jako "pay to win", które jest stosunkowo popularne w darmowych grach, gracze mają być parowani ze sobą na podstawie siły ich talii. W ten sposób osoby nowe oraz te, które nie chcą wydawać pieniędzy powinny mieć równe szanse w osiągnięciu satysfakcji z rozgrywki. Data premiery nie została ujawniona, produkcja ma się ukazać w momencie, gdy zostanie doprowadzona do perfekcji. Zapisywać jednak można się do zamkniętej bety, wybrani przez CD Projekt Red szczęśliwcy będą mogli spróbować swoich sił pod koniec września.
Powiązane publikacje

Marvel's Wolverine oficjalnie zaprezentowany. Brutalny Rosomak trafi na PlayStation 5 jesienią 2026 roku
0
Interaktywna strefa World of Warships w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Druga taka po HMS Belfast w Londynie
12
Painkiller - deweloperzy zapowiadają Rogue Angel, zupełnie nowy tryb roguelike. Premiera gry lekko przesunięta
7
Avatar: Frontiers of Pandora – zapowiedziano From the Ashes, nowy dodatek nawiązujący do zbliżającej się filmowej premiery
4