Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

GTA V w programach AMD Gaming Evolved i NVIDIA GameWorks

Arkad | 15-04-2015 16:46 |

Grand Theft Auto VJesteśmy już po premierze Grand Theft Auto V dla PC, czyli gry wywołującej spore emocje wśród graczy. Do obsługi wspomnianego tytułu potrzeba oczywiście odpowiedniego procesora oraz karty graficznej - właśnie dlatego nietrudno natrafić w sieci na kłótnie pomiędzy posiadaczami i zwolennikami sprzętu od Intela, AMD oraz NVIDII. Jedni twierdzą, że to "zieloni" zapewniają najlepsze wyniki w każdej rozdzielczości i jakości obrazu, inni natomiast bronią Radeonów posiadających m.in. szersze szyny pamięci GDDR5. Każda ze stron ma trochę racji, a więc uogólnianie w przypadku Grand Theft Auto V nie zawsze jest najlepszym wyjściem. NVIDIA i AMD już od dłuższego czasu rywalizują ze sobą także na polu specjalnych programów wsparcia dla deweloperów - pierwsza firma posiada tzw. technologie GameWorks, natomiast producent Radeonów współpracuje z twórcami gier zgodnie z akcją Gaming Evolved.

Zdecydowanie bardziej kontrowersyjny wydaje się być program od NVIDII, gdyż tutaj zauważono ograniczony dostęp do niektórych elementów gry dla samych deweloperów pracujących nad wybraną produkcją. Powstają różne teorie spiskowe mówiące o tym, że producent kart graficznych GeForce GTX wpływa w ten sposób niekorzystnie na optymalizację gier GameWorks dla konkurencyjnych układów GPU. No cóż, walka trwa w najlepsze i nie zawsze jest podparta rozsądnymi argumentami zarówno z jednej, jak i z drugiej strony. 

AMD Gaming Evolved

Grand Theft Auto V bardzo dawno temu pojawiało się w informacjach dotyczących API Mantle - gra od Rockstar Games miała być kompatybilna ze wspomnianymi API, jednak po pewnym czasie było wiadomo, że deweloperzy AMD nie wezmą jednak udziału w tworzeniu GTA V dla PC, przynajmniej jeśli chodzi o implementację wspomnianej metody renderowania. Gra została jednak włączona do programu AMD Gaming Evolved, dzięki czemu gracze mają dostęp do wybranych technologii "czerwonych". W przypadku Grand Theft Auto V jest to funkcja CHS (Contact Hardering Shadows) odpowiadająca za automatyczne wyostrzanie oraz zmiękczanie linii cieni w zależności od odległości. Technologia ma polepszać odbiór wizualny gry dzięki zapewnieniu bardziej realistycznie wyglądającej grafiki.

NVIDIA GameWorks

W przypadku programu NVIDII mówimy o nieco większej liczbie dostępnych technologii. Grand Theft Auto V otrzymało między innymi PCSS (Percentage Closer Soft Shadows), czyli ulepszone rysowanie cieni zgodnie z odległością od wybranego obiektu. Ponadto, otrzymujemy TXAA, czyli metodę anty-aliasingu zaproponowaną przez NVIDIĘ oraz MFAA (Multi-Frame Sampled Anti-Aliasing) zwiększającą wydajność. Nie brakuje także DSR (Dynamic Super Resolution), czyli technologii skalującej obraz w wyższej rozdzielczości do ilości pikseli wyświetlanych na monitorze.

A jak to jest z tym wyraźnym odstawaniem Radeonów od kart graficznych NVIDIA w Grand Theft Auto V? Wiele zależy oczywiście od wybranego miejsca testowego, rozdzielczości oraz jakości detali graficznych. W przypadku Full HD, detali High, FXAA oraz Anisotropic Filtering x8, zdecydowanie lepiej radzą sobie karty graficzne GeForce GTX - najlepiej prezentuje to poniższy wykres z naszego testu:

GTA V PC - Test kart graficznych

1920x1080 / High / FXAA / AF x8

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

 
15
30
45
60
75
90
105
120
 
GeForce GTX 980
1126/7010 MHz, 4GB GDDR5 256-bit
118.7
 
109.0
 
 
GeForce GTX 970
1050/7010 MHz, 4GB GDDR5 256-bit
110.5
 
102.0
 
 
GeForce GTX 780 Ti
875/7010 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
105.6
 
99.0
 
 
GeForce GTX 780 GHz
1020/6008 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
102.5
 
95.0
 
 
Radeon R9 290X
1000/5000 MHz, 4GB GDDR5 512-bit
93.2
 
89.0
 
 
GeForce GTX 780
863/6008 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
91.0
 
84.0
 
 
Radeon R9 290
947/5000 MHz, 4GB GDDR5 512-bit
88.0
 
84.0
 
 
GeForce GTX 770
1046/7010 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
86.2
 
79.0
 
 
GeForce GTX 680
1006/6008 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
81.0
 
74.0
 
 
Radeon R9 280X
1000/6000 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
79.9
 
73.0
 
 
GeForce GTX 960
1126/7010 MHz, 2GB GDDR5 128-bit
77.8
 
71.0
 
 
GeForce GTX 670
915/6008 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
74.3
 
68.0
 
 
Radeon HD 7970
925/5500 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
74.3
 
68.0
 
 
Radeon R9 280
940/5000 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
73.3
 
67.0
 
 
Radeon R9 270X
1050/5600 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
70.5
 
64.0
 
 
GeForce GTX 760
980/6008 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
69.3
 
63.0
 
 
GeForce GTX 660 Ti
915/6008 MHz, 2GB GDDR5 192-bit
69.2
 
63.0
 
 
Radeon HD 7870
1000/4800 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
65.6
 
60.0
 
 
Radeon R9 270
925/5600 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
64.4
 
59.0
 
 
GeForce GTX 660
980/6008 MHz, 2GB GDDR5 192-bit
59.6
 
53.0
 
 
Radeon R7 265
925/5600 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
58.2
 
54.0
 
 
GeForce GTX 580
772/4008 MHz, 1.5GB GDDR5 384-bit
55.8
 
50.0
 
 
Radeon HD 7850 265
860/4800 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
53.9
 
50
 
 
GeForce GTX 750 Ti
1020/5400 MHz, 2GB GDDR5 128-bit
53.8
 
49.0
 
 
GeForce GTX 570
732/3800 MHz, 1.2GB GDDR5 320-bit
51.4
 
45.0
 
 
GeForce GTX 650 Ti Boost
980/6008 MHz, 2GB GDDR5 192-bit
50.5
 
46.0
 
 
 
 

Sytuacja wygląda już zupełnie inaczej, gdy zdecydujemy się na rozdzielczość 2560 x 1440 pikseli, detale graficzne Very High, FXAA i Anisotropic Filtering x16. Tutaj Radeon R9 290X minimalnie wyprzedza GeForce GTX 970 i ulega tylko GTX 980. Wcześniejsi zwycięzcy, czyli seria GTX 700 musi tym razem ustąpić, aczkolwiek różnice są minimalne.

GTA V PC - Test kart graficznych

2560x1440 / Very High / FXAA / AF x16

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

 
6
12
18
24
30
36
42
48
 
GeForce GTX 980
1126/7010 MHz, 4GB GDDR5 256-bit
44.8
 
34.0
 
 
Radeon R9 290X
1000/5000 MHz, 4GB GDDR5 512-bit
39.3
 
30.0
 
 
GeForce GTX 970
1050/7010 MHz, 4GB GDDR5 256-bit
39.0
 
28.0
 
 
GeForce GTX 780 Ti
875/7010 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
38.2
 
28.0
 
 
GeForce GTX 780 GHz
1020/6008 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
37.8
 
28.0
 
 
Radeon R9 290
947/5000 MHz, 4GB GDDR5 512-bit
37.0
 
28.0
 
 
GeForce GTX 780
863/6008 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
32.6
 
24.0
 
 
 
 

Jakie są wymagania sprzętowe GTA V? Test wydajności

Źródło: AMD / NVIDIA / PurePC.pl

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 21

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.