GTA V w programach AMD Gaming Evolved i NVIDIA GameWorks
Jesteśmy już po premierze Grand Theft Auto V dla PC, czyli gry wywołującej spore emocje wśród graczy. Do obsługi wspomnianego tytułu potrzeba oczywiście odpowiedniego procesora oraz karty graficznej - właśnie dlatego nietrudno natrafić w sieci na kłótnie pomiędzy posiadaczami i zwolennikami sprzętu od Intela, AMD oraz NVIDII. Jedni twierdzą, że to "zieloni" zapewniają najlepsze wyniki w każdej rozdzielczości i jakości obrazu, inni natomiast bronią Radeonów posiadających m.in. szersze szyny pamięci GDDR5. Każda ze stron ma trochę racji, a więc uogólnianie w przypadku Grand Theft Auto V nie zawsze jest najlepszym wyjściem. NVIDIA i AMD już od dłuższego czasu rywalizują ze sobą także na polu specjalnych programów wsparcia dla deweloperów - pierwsza firma posiada tzw. technologie GameWorks, natomiast producent Radeonów współpracuje z twórcami gier zgodnie z akcją Gaming Evolved.
Zdecydowanie bardziej kontrowersyjny wydaje się być program od NVIDII, gdyż tutaj zauważono ograniczony dostęp do niektórych elementów gry dla samych deweloperów pracujących nad wybraną produkcją. Powstają różne teorie spiskowe mówiące o tym, że producent kart graficznych GeForce GTX wpływa w ten sposób niekorzystnie na optymalizację gier GameWorks dla konkurencyjnych układów GPU. No cóż, walka trwa w najlepsze i nie zawsze jest podparta rozsądnymi argumentami zarówno z jednej, jak i z drugiej strony.
AMD Gaming Evolved
Grand Theft Auto V bardzo dawno temu pojawiało się w informacjach dotyczących API Mantle - gra od Rockstar Games miała być kompatybilna ze wspomnianymi API, jednak po pewnym czasie było wiadomo, że deweloperzy AMD nie wezmą jednak udziału w tworzeniu GTA V dla PC, przynajmniej jeśli chodzi o implementację wspomnianej metody renderowania. Gra została jednak włączona do programu AMD Gaming Evolved, dzięki czemu gracze mają dostęp do wybranych technologii "czerwonych". W przypadku Grand Theft Auto V jest to funkcja CHS (Contact Hardering Shadows) odpowiadająca za automatyczne wyostrzanie oraz zmiękczanie linii cieni w zależności od odległości. Technologia ma polepszać odbiór wizualny gry dzięki zapewnieniu bardziej realistycznie wyglądającej grafiki.
NVIDIA GameWorks
W przypadku programu NVIDII mówimy o nieco większej liczbie dostępnych technologii. Grand Theft Auto V otrzymało między innymi PCSS (Percentage Closer Soft Shadows), czyli ulepszone rysowanie cieni zgodnie z odległością od wybranego obiektu. Ponadto, otrzymujemy TXAA, czyli metodę anty-aliasingu zaproponowaną przez NVIDIĘ oraz MFAA (Multi-Frame Sampled Anti-Aliasing) zwiększającą wydajność. Nie brakuje także DSR (Dynamic Super Resolution), czyli technologii skalującej obraz w wyższej rozdzielczości do ilości pikseli wyświetlanych na monitorze.
A jak to jest z tym wyraźnym odstawaniem Radeonów od kart graficznych NVIDIA w Grand Theft Auto V? Wiele zależy oczywiście od wybranego miejsca testowego, rozdzielczości oraz jakości detali graficznych. W przypadku Full HD, detali High, FXAA oraz Anisotropic Filtering x8, zdecydowanie lepiej radzą sobie karty graficzne GeForce GTX - najlepiej prezentuje to poniższy wykres z naszego testu:

GTA V PC - Test kart graficznych
1920x1080 / High / FXAA / AF x8
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Sytuacja wygląda już zupełnie inaczej, gdy zdecydujemy się na rozdzielczość 2560 x 1440 pikseli, detale graficzne Very High, FXAA i Anisotropic Filtering x16. Tutaj Radeon R9 290X minimalnie wyprzedza GeForce GTX 970 i ulega tylko GTX 980. Wcześniejsi zwycięzcy, czyli seria GTX 700 musi tym razem ustąpić, aczkolwiek różnice są minimalne.

GTA V PC - Test kart graficznych
2560x1440 / Very High / FXAA / AF x16
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Jakie są wymagania sprzętowe GTA V? Test wydajności
Źródło: AMD / NVIDIA / PurePC.pl
Powiązane publikacje

StarCraft - nowa odsłona legendarnej serii może nie być tworzona przez zespół Blizzarda. Południowokoreańska firma na horyzoncie
15
Ghost of Yōtei - garść informacji o grze twórców Ghost of Tsushima. Nielinearna kampania, historia i inne
5
Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
10
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
124