Gry DirectX 12 na celowniku AMD: Jeszcze przyjdzie nasz czas
O nadchodzących grach korzystających z API DirectX 12 zrobiło się ostatni bardzo głośno - Oxide Games, czyli twórca Ashes of the Singularity wywołał prawdziwą burzę w sieci poprzez przekazanie wybranym serwisom wstępnego benchmarka opierającego się na DX12. Okazało się, że z różnych względów karty graficzne NVIDIA GeForce GTX wypadły niemalże dramatycznie na tle konkurencyjnych Radeonów, co rozpoczęło dyskusję na temat implementacji Async Shaders (asynchroniczne jednostki cieniujące) w architekturach Graphics Core Next (GCN), Maxwell oraz Kepler. Niektóre serwisy zaczęły już nawet wieścić o zbliżającym się upadku "zielonych" - pomimo tego, że w ostatnim kwartale wspomniana firma stanowiła 82% rynku. My na razie zostawiamy ten kontrowersyjny temat i czekamy na pojawienie się kolejnych konkretnych informacji.
Kto będzie miał więcej do powiedzenia w grach z DirectX 12?
A co ciekawego słychać u AMD w kontekście DirectX 12? Niedawna premiera systemu operacyjnego Windows 10 to dopiero początek długiej rynkowej drogi standardu DX12. AMD mające teoretycznie przewagę nad NVIDIĄ (jeżeli chodzi o implementację API) może wiele ugrać na premierach nowych gier komputerowych. Nie ulega wątpliwości, że będzie to możliwe tylko przy nawiązaniu partnerstwa ze sporą liczbą twórców tychże gier. Czy producent kart graficznych ma już jakieś plany na przyszłość? Robert Hallock z AMD ujawnił, że wiele tytułów DirectX 12 mających zadebiutować w 2015 oraz 2016 roku będzie optymalizowana przy udziale "czerwonych" i być może pojawi się w programach partnerskich (Gaming Evolved).
Na razie trudno powiedzieć, o jakiej ilości produkcji mówimy, bowiem enigmatyczne stwierdzenie "wiele" czasami oznacza coś zupełnie innego, niż mogłoby się wydawać. AMD obecnie opiera się głównie na Deus Ex: Mankind Divided oraz Ashes of the Singularity, bowiem tutaj partnerstwo zostało już potwierdzone. O ile "czerwoni" wypadają na razie wizerunkowo zdecydowanie lepiej od konkurenta (w kontekście DirectX 12), o tyle NVIDIA zgarniająca znaczną część rynku ma sporo do powiedzenia przy współpracy ze studiami. Bardzo nas ciekawi, jak rozwinie się rynek gier komputerowych opartych na DX12.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
187
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
57