Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Google przywraca do sklepu Play adblocka dla Samsungów

LukasAMD | 09-02-2016 16:41 |

Producenci sprzętu i oprogramowania zauważyli już, że reklamy mogą wyraźnie spowalniać działanie ich dzieł i warto się nimi zająć. Postąpiła tak firma Apple, która w przypadku iOS 9 udostępniła API do tworzenia blokerów, postąpił tak również Samsung, który w przypadku swojego oprogramowania bazującego na Androidzie 6.0 Marshmallow rozbudował przeglądarkę o możliwość stosowania rozszerzeń, także takich filtrujących strony internetowe. Tego typu dodatki deweloperzy mogą umieszczać w sklepie Play, ale nie gwarantuje to sukcesu – Google w ostatnim czasie usunęło dodatek przeznaczony do blokowania reklam na urządzeniach Samsunga. Teraz został on przywrócony, firma natomiast nie wyjaśniła swojego toku postępowania. Najprawdopodobniej sytuacja taka nie będzie trwała jednak zbyt długo.

Google najpierw rozszerzenie dla przeglądarki Samsunga zablokowało, teraz je przywróciło. Pytanie brzmi: na jak długo?

Wspomniany dodatek to Adblock Fast stworzony przez studio deweloperskie Rocketship – jak zaznaczają autorzy, to pierwsza tego typu aplikacja, która nie wymaga dostępu typu root. Nie jest to do końca prawdziwe stwierdzenie, taką pracę umożliwia od dawna opisywany przez nas AdGuard. Faktem jest jednak, że to aplikacja, która jest dostępna w sklepie Play, przynajmniej obecnie. Google wyrzuciło ją ze sklepu, zaledwie w kilka dni po umieszczeniu, stwierdzając, że deweloperzy naruszyli regulamin, bo ich program modyfikował inne aplikacje. To prawda, ale rzecz w tym, że Samsung sam na to pozwolił, udostępniając odpowiedni interfejs dla rozszerzeń.

Zespół tworzący program zwrócił się do Google z prośbą o ponowne umieszczenie Adblock Fast w sklepie Play i… o dziwo korporacja się do tej prośby przychyliła, choć w żaden sposób nie wytłumaczyła swojej decyzji. Niewykluczone, że był to jedynie swoisty „pokaz siły” chcący zniechęcić deweloperów do tworzenia takich rozszerzeń – potęga Google opiera się bowiem na reklamach i firma nie ukrywa, że nie jest zainteresowana dopuszczaniem blokerów do oficjalnych kanałów dystrybucyjnych. W przeciągu kilku ostatnich lat usuwała już kilka aplikacji blokujących reklamy i moduły szpiegujące, w tym samym czasie niejednokrotnie zapominała natomiast o zapewnieniu bezpieczeństwa swoim użytkownikom i np. usuwaniu fałszywych programów podszywających się pod znane antywirusy.

Android potrzebuje dodatkowych kanałów dystrybucji oprogramowania niezależnych od Google.

Jak na razie użytkownicy Samsungów z najnowszym Androidem mogą korzystać z blokera przeznaczonego dla przeglądarki dostarczanej przez producenta. Nie wiadomo natomiast, jak długo potrwa taki stan rzeczy – jest więcej niż prawdopodobne, że Google zechce wyrzucić ze sklepu Play takie aplikacje, bo szkodą one interesom firmy. W takiej sytuacji konieczne będzie udostępnienie plików APK lub stworzenie osobnego kanału dystrybucji oprogramowania niezależnego od Google.

Źródło: The Verge
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Łukasz Tkacz
Liczba komentarzy: 5

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.