Google Chrome bez ciasteczek? Twórcy przeglądarki testują alternatywne rozwiązanie zapewniające większą prywatność
Federated Learning of Cohorts, czyli FLoC to całkiem nowe rozwiązania giganta z Mountain View, które jest obecnie na etapie testów, natomiast domyślnie ma zastąpić znienawidzone ciasteczka. Rzecz jasna, chodzi o pliki cookies w przeglądarce internetowej. Skąd pomysł na porzucenie znanego od lat narzędzia, które poza magazynowaniem informacji o komputerze i aplikacji, zapisuje preferencje i ustawienia dotyczące danej usługi? Otóż w grę wchodzi prywatność, która jest coraz częstszym tematem poruszanym przez firmy okołotechnologiczne. W jaki sposób FLoC miałoby zapewnić poprawę ochrony informacji o użytkowniku przy jednoczesnym udostępnianiu narzędzi potrzebnych reklamodawcom?
Google testuje alternatywę dla ciasteczek w przeglądarce internetowej. W Chrome może pojawić się całkiem nowe narzędzie, Federated Learning of Cohorts. W czym będzie różnić się od cookies?
Metadane i dane - skarbnica wiedzy o nas i o naszych zwyczajach
Co robią ciasteczka? W dużym uogólnieniu – to pliki, które zawierają dane konta oraz nasze preferencje dot. danej strony czy usługi, takie jak układ, język itd. Oczywiście wspomniane rozwiązanie pozwala na tworzenie statystyk oraz w pewnym stopniu na profilowanie przy użyciu metadanych, dzięki czemu możliwe jest skuteczniejsze targetowanie materiałów reklamowych. To właśnie identyfikacja komputera i przeglądarki gra tutaj kluczową rolę. Oczywiście istnieją różne typy plików cookies, natomiast te od podmiotów zewnętrznych budzą największe zastrzeżenia względem prywatności i to właśnie z nimi ma rozprawić się FLoC.
Smartfony z 5G w sieci Plus: TOP 10 najciekawszych urządzeń mobilnych dostępnych w ofercie operatora
Federated Learning of Cohorts jest na etapie testów, natomiast istotą narzędzia będzie grupowanie użytkowników oraz komputerów w celu lepszego dopasowania reklam. To, przynajmniej w teorii, powinno uniemożliwić śledzenie poszczególnych użytkowników i zapewnić względnie wysokim poziom bezpieczeństwa i prywatności danych. Idea godna pochwały, ale czy Google uda się finalnie wdrożyć FLoC? Możliwe, że ze strony reklamodawców popłynie fala sprzeciwu. Czy skuteczna, pokaże czas.
Powiązane publikacje

Kolejna usługa od Google wkrótce straci ważność. Gry bez instalacji na Androidzie odejdą jeszcze w 2025 roku
2
AMD ROCm 7 - premiera platformy obliczeniowej dla sztucznej inteligencji i rynku HPC, która przynosi znaczy wzrost wydajności
11
Bielik AI z oficjalnym wsparciem NVIDIA. Polski model językowy wkracza do europejskiej ekstraklasy
36
Android 16 już dostępny, ale bez Material 3 Expressive. Nadchodzą powiadomienia na żywo i alternatywa dla Samsung DeX
24