Gmail: interaktywne maile zwiększą wygodę, oszczędzą nam czas
Platformy mobilne mają to do siebie, że z reguły oprogramowanie oraz interfejsy tam używane, udoskonalane są pod to, abyśmy jako użytkownicy podejmowali najmniejszą liczbę kroków. Oczywiście usprawnianie funkcjonowania aplikacji jest procesem ciągłym, a optymalizacji nigdy za wiele. Przykładem tego jest już od dawna znana możliwość czytania artykułów bezpośrednio z poziomu aplikacji Facebook czy Twitter. Kontynuując ten temat, Google ogłosiło, że mobilne wersje Gmaila na iOS i Androida będą od teraz obsługiwać dynamiczne strony bez konieczności otwierania zewnętrznej aplikacji (np. przeglądarki). Tym samym z poziomu klienta poczty Google będziemy mogli wykonać znacznie więcej akcji, jak również dzięki temu zmienią się maile dotyczące np. zakupów czy śledzenia przesyłek.
Dynamiczne maile w Gmailu są od teraz dostępne na iOS i Androida. Dzięki nim będziemy mogli załatwić więcej spraw nie opuszczając aplikacji.
Google zapowiedziało modernizację struktury maili przy pomocy protokołu AMP w lutym 2018 roku. W założeniu wiadomości miały dzięki temu stać się bardziej interaktywne i angażujące, a wszystkie akcje można wykonać bezpośrednio z poziomu maila, nie przeskakując do żadnej innej zewnętrznej strony. Przy okazji, w teorii ograniczyłoby to ilość maili, gdyż cały przebieg (np. zakupu, drogi przesyłki produktu czy rezerwacji) mógłby zostać ukazany w jednej, dynamicznej wiadomości, zamiast w kilku osobnych aktualizacjach statusów. Google ma ogromny interes w tych zmianach, gdyż mocniej eksponują one ich własne produkty, np. Google Docs, które również pozwalają na bezpośrednią interakcję z poziomu maila bez przeskakiwania do aplikacji internetowej. Funkcja ta jest już dostępna (publicznie) od lipca 2019 w internetowej wersji klienta Gmail. Dopiero jednak teraz Google wprowadziło ją na iOS oraz Android.
Microsoft integruje Gmail, kalendarz i Google Drive z Outlook
Dzięki mailom powstałym z wykorzystaniem AMP będziemy mogli odpowiadać na komentarze, zaznaczyć swoją obecność na wydarzeniu, zakupić produkt, czy też zarządzać preferencjami związanymi z subskrypcją. Dynamiczne maile z wykorzystaniem AMPHTML muszą być jednak specjalnie do tego przystosowane, a Google ogłosiło partnerstwa z takimi firmami, jak np. Booking.com, Doodle, czy Pinterest. Funkcjonalność ta ma być dostępna wyłącznie z natywnej aplikacji Gmail (nie z klientów typu third-party), aczkolwiek nie jest ona dostępna na wyłączność. Na przykład Outlook również jest z AMP kompatybilny (choć tutaj trwają jeszcze testy), jak również wyspecjalizowane usługi komunikacyjne takie, jak Amazon SES i Pinpoint. Przykład (animowany) wykorzystania AMP do wyświetlania maili można zobaczyć tutaj i tutaj.