GeForce GTX 680 - Kilka informacji o nowym GPU NVidii
Nadchodzące karty graficzne z rdzeniami Kepler są jedyną nadzieją na lekką obniżkę cen najnowszych produktów z obozu AMD. Nic więc dziwnego, że użytkownicy bacznie przyglądają się poczynaniom "Zielonych", nie tylko w kwestii wyceny, lecz również specyfikacji technicznej. NVidia GeForce GTX 680 będzie oczywiście jednym z najszybszych modeli przeznaczonych dla pecetów i opierać się będzie o rdzeń GK104 wyprodukowany w 28 nanometrowym procesie technologicznym. Co ciekawe, NVidia planuje wraz z serią GTX 600 wprowadzić własny system zwiększania taktowania rdzenia. Użytkownicy zapewne dobrze znają technologię Intel Turbo Boost, która działa w analogiczny w procesorach - gdy karta graficzna będzie mocno obciążona, system automatycznie zwiększy taktowanie rdzenia.
Bazowa częstotliwość rdzenia ma wynosić dokładnie 705 MHz, zaś wraz z trybem Turbo ma ona wzrastać do 950 MHz. Rdzeń GK104 będzie posiadał 1536 procesorów CUDA, a najnowsze informacje mówią o 10% lepszej wydajności GTX 680 w grze Battlefield 3 od Radeona HD 7970. Jednocześnie karta przegrywa bitwę w benchmarku 3DMark 2011. Pogłoski mówią również o rychłej premierze wspomnianej karty nawet w tym miesiącu. Debiut nie będzie jedynie papierowy, lecz początkowa dostępność może nie być zadowalająca. Do sieci wyciekło pierwsze zdjęcie na którym znajduje się referencyjny GTX 670 Ti lub GTX 680. Wraz z nim dowiedzieliśmy się o nowym logo GeForce, które możecie ocenić sami. NVidia postanowiła pochwalić się również mocą układów Kepler poprzez demo technologiczne Samaritan. Podczas zeszłorocznych targów Game Developers Conference było ono wyświetlane przy pomocy trzech kart graficznych GTX 580. Tym razem zostało ono wygenerowane przy pomocy jednej karty graficznej Kepler, a wszystko to przez użycie technologii FXAA zamiast MSAA. Jak widać, potężna "machina" zielonych zaczyna pracować na pełnych obrotach...