GeForce GTX 1060 vs Radeon RX 480 - Test na obniżonych detalach
- SPIS TREŚCI -
- 1 - GeForce GTX 1060 vs Radeon RX 480 na niższych ustawieniach
- 2 - NVIDIA GeForce GTX 1060 - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Sapphire Radeon RX 480 Nitro - Budowa i parametry techniczne
- 4 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 5 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 6 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności 3DMark - Fire Strike Extreme / DirectX 11
- 7 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności 3DMark - Time Spy / DirectX 12
- 8 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Crysis 3 - High / DirectX 11
- 9 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Doom - High / Vulkan
- 10 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Fallout 4 - High / DirectX 11
- 11 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Far Cry Primal - High / DirectX 11
- 12 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności GTA V - High / DirectX 11
- 13 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Hitman - Medium / DirectX 12
- 14 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Project CARS - High / DirectX 11
- 15 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Medium / DirectX 12
- 16 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - High / DirectX 11
- 17 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności XCOM 2 - High / DirectX 11
- 18 - GTX 1060 vs RX 480 - Overclocking - 3DMark / Hitman / Tomb Raider / Witcher 3
- 19 - GTX 1060 vs RX 480 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 20 - GTX 1060 vs RX 480 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 21 - GTX 1060 vs RX 480 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 22 - Podsumowanie - Nie samym ultra gracz żyje...
Premiery GeForce GTX 1060 oraz Radeona RX 480 zawłaszczyły większość przestrzeni na portalach tematycznych, gdzie pojawiły się dotychczas dziesiątki najróżniejszych testów, oceniających wydajność wspomnianych kart graficznych. Przeważnie były to jednak porównania wykonywane na ustawieniach bardzo wysokich, które niekoniecznie zostały dostosowane do możliwości sprzętu. Sytuacja mogłaby wyglądać zupełnie inaczej, gdyby nieco obniżyć detale graficzne, wyglądające nieznacznie gorzej lecz pozwalające cieszyć się większą płynnością. Oczywiście, wszystko powinno działać również na słabszej platformie. Takich testów nie znalazłem, dlatego postanowiłem samemu sprawdzić ich sensowność, kolejny raz wykorzystując GeForce GTX 1060 oraz Radeona RX 480.
Autor: Sebastian Oktaba
Prawie wszystkie współczesne wielkoformatowe gry komputerowe mają wspólny mianownik - wymagają do maksymalnych ustawień bardzo mocnego sprzętu, ale jednocześnie prezentują się naprawdę przyzwoicie na ustawieniach poziom niższych. Czasami nawet średni profil zapewnia satysfakcjonujące wrażenia wizualne, potrzebujące do płynnego działania zupełnie przeciętnej konfiguracji. Tutaj pojawia się ciekawe pytanie - jak wyglądałyby wykresy wydajności, gdyby obniżyć detale obrazu? Zamiast Ultra wybrać High albo Medium, zredukować wygładzanie krawędzi, filtrowanie anizotropowe oraz wszelkie wodotryski? Wówczas mogłoby się okazać, że wcale nie potrzeba karty graficznej za 1500 złotych, aby zobaczyć dobrą grafikę w 60 klatkach na sekundę. Tytułowy pojedynek GeForce GTX 1060 i Radeona RX 480 jest zatem jedynie pretekstem do przedstawienia nieco zmodyfikowanej procedury testowej, która została przygotowana na nadchodzące premiery m.in. Radeon RX 470, Radeon RX 460 oraz GeForce GTX 1050. Oprócz obniżonych detali, zmianie uległa również konfiguracji platformy, bowiem miejsce podkręconego procesora Core i7-4790K zajął przystępniejszy Core i5-4460. Mam nadzieję, że takie podejście do testowania będzie lepiej odzwierciedlać rzeczywistość, zwłaszcza w przypadku tańszych kart graficznych.
Test GeForce GTX 1060 i Radeona RX 480 na obniżonych detalach w grach, a także procesorze Core i5-4460 zamiast Core i7-4790K, pozwoli lepiej ocenić realne możliwości obydwu układów. Jest to jednak bardziej prezentacja metodologii, niż faktyczny pojedynek dwóch konkretnych modeli.
Radeon RX 480 wykorzystuje rdzeń Ellesmere XT stworzony w świeżutkiej 14 nm litografii FinFET. Układ graficzny posiada 36 bloki Compute Units (CU) oznaczające 2304 jednostki cieniujące, 144 teksturujące (TMU) oraz 32 renderujące (ROP). Architektura GCN czwartej generacji przynosi również szereg istotnych zmian m.in.: 15% wzrost wydajności CU, sprawność energetyczną na poziomie x1.9 względem poprzedników, zwiększoną efektywność teselatorów, rozszerzoną pamięć L2 oraz usprawnioną bezstratną kompresję tekstur. Poza tym, Polaris jest gotowy do obsługi 12-bitowych ekranów HDR o próbkowaniu 4:4:4, wykorzystujących technologię utrwalania i wyświetlania obrazów o dużej jasności, co umożliwia rejestrację materiału wideo o bogatej kolorystyce w ciemnych oraz jasnych obszarach. Mocny nacisk położono także na sprzętowy Async Compute (Radeon RX 480 posiada 4 ACE), którego zadanie polega na dostarczaniu układowi graficznemu danych w trybie asynchronicznym, umożliwiającym równoległe wykonywanie poleceń (istotne dla DirectX 12 i Vulkan). Sapphire Radeon RX 480 Nitro dysponuje 4096 MB GDDR5, podczas gdy konkurencja posiada 6144 MB pamięci, ale pocieszająca jest zapewne wiadomość, że może pochwalić się 256-bitową magistralą. Bazowe zegary wynoszą 1266 MHz dla rdzenia oraz 7000 MHz w przypadku pamięci (model dysponujący 8192 MB GDDR5 otrzymał natomiast moduły taktowane 8000 MHz).
GeForce GTX 1060 bazuje na układzie graficznym GP106-400-A1, który podobnie jak reszta Pascali, stworzony został w litografii 16 nm FinFET. Rdzeń wykorzystujący 10 bloków SM (Streaming Multiprocessors), posiada 1280 procesorów CUDA, 80 jednostek teksturujących oraz 48 renderujących. Wbrew początkowym obawom, NVIDIA nie zrobiła z GeForce GTX 1060 dokładnej połówki GeForce GTX 1080, jakim okazał się GeForce GTX 960 względem GeForce GTX 980, niemniej cięcia poczynione w strukturach są znaczące. Bazowe taktowanie wynosi 1506 MHz, osiągając w trybie GPU Boost 3.0 minimum 1709 MHz, jednak należy zaznaczyć, że algorytm sterujący tym parametrem jest uzależniony od kilku czynników - temperatury, limitu power target, napięcia itp. Podsystem pamięci może się pochwalić 6144 MB GDDR5 na 192-bitowej magistrali, zaś moduły Samsunga pracują z częstotliwością 8000 MHz. Współczynnik TDP GeForce GTX 1060 wynosi 120W, natomiast do zasilenia wystarczy pojedyncza 6-pinowa wtyczka PCI-E. Wersji referencyjnej odpowiadają najtańsze modele dostępne w sprzedaży m.in.: ASUS GeForce GTX 1060 Turbo z wentylatorem odśrodkowym.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - GeForce GTX 1060 vs Radeon RX 480 na niższych ustawieniach
- 2 - NVIDIA GeForce GTX 1060 - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Sapphire Radeon RX 480 Nitro - Budowa i parametry techniczne
- 4 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 5 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 6 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności 3DMark - Fire Strike Extreme / DirectX 11
- 7 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności 3DMark - Time Spy / DirectX 12
- 8 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Crysis 3 - High / DirectX 11
- 9 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Doom - High / Vulkan
- 10 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Fallout 4 - High / DirectX 11
- 11 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Far Cry Primal - High / DirectX 11
- 12 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności GTA V - High / DirectX 11
- 13 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Hitman - Medium / DirectX 12
- 14 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Project CARS - High / DirectX 11
- 15 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Medium / DirectX 12
- 16 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - High / DirectX 11
- 17 - GTX 1060 vs RX 480 - Test wydajności XCOM 2 - High / DirectX 11
- 18 - GTX 1060 vs RX 480 - Overclocking - 3DMark / Hitman / Tomb Raider / Witcher 3
- 19 - GTX 1060 vs RX 480 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 20 - GTX 1060 vs RX 480 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 21 - GTX 1060 vs RX 480 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 22 - Podsumowanie - Nie samym ultra gracz żyje...