GameINN - najwięksi polscy producenci gier z dofinansowaniem
Z uwagi na ogromne sukcesy polskich producentów gier, w tym roku przyprowadzona została pierwsza edycja konkursu GameINN organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 i mającego na celu wsparcie polskiej branży gier. Wczoraj zaś wicepremier Jarosław Gowin ogłosił oficjalne wyniki rzeczonego konkursu. Wynika z nich, iż 38 projektów zostanie dofinansowane łączną kwotą 116 milionów złotych. Zaś aż 58,3 mln zł z tej kwoty otrzyma 8 giełdowych producentów gier, z czego 29,52 mln przypadnie na 5 projektów grupy CD Projekt S.A. Dostrzeżenie potencjału polskich firm zajmujących się tworzenie gier wideo nastąpiło troszkę późno. W końcu na swoje sukcesy objawiające się w postaci genialnych gier jak chociażby trylogia Wiedźmin, Dead Island, Dying Light, This War of Mine czy Layers of Fear, musiały one pracować całymi latami i to bez wsparcia ze strony rządu.
W ramach pierwszej edycji konkursu GameINN 38 projektów zostanie dofinansowane łączną kwotą 116 milionów złotych. Zaś aż 58,3 mln zł z tej kwoty otrzyma 8 giełdowych producentów gier, z czego 29,52 mln przypadnie na 5 projektów grupy CD Projekt.
Jak wiadomo politycy wprost uwielbiają podpisywać się pod cudzym sukcesem nawet jeżeli się do niego w żaden sposób nie przyczynili. Wspomnijmy tu tylko przekazanie Barackowi Obamie przez ówczesnego premiera Polski Donalda Tuska nietypowego prezentu w postaci edycji kolekcjonerskiej Wiedźmina 2. Dość jednak ze sceptycznym podejściem, w końcu pieniądze o jakie wzbogaciła się polska branża gier są całkiem konkretne, szkoda tylko, iż tak wiele lat musieliśmy czekać na wsparcie rodzimych deweloperów. Tak czy siak inwestycja w polską branżę gier wideo jest mądrym posunięciem, gdyż jak powszechnie wiadomo kryje się w niej niesłychany potencjał. Przechodząc jednak do samych wyników konkursu GameINN oto jak ich ogłoszenie skomentował wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin - Chcemy unowocześnić polską gospodarkę - temu służyć ma między innymi Strategia Gowina. Bardzo precyzyjnie diagnozujemy wyzwania i szanse, jakie stoją przed nami i kierujemy strumień pieniędzy dokładnie tam, gdzie mogą przynieść najlepsze efekty. Takim obszarem jest niewątpliwie branża gier, gdzie mamy duży potencjał intelektualny i kreatywny. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego będzie wspierać twórców tej branży - w styczniu przyszłego roku ruszy kampania społeczna, która będzie promować kodowanie i programowanie.
Za projektami które otrzymały wnioskowane dofinansowania stoją przede wszystkim najwięksi polscy producenci gier, jak chociażby CDProjekt (trylogia Wiedźmin), Blobber Team (Layers of Fear), CI Games (Sniper: Ghost Warrior, Sniper: Ghost Warrior 2), Techland (Dying Light, Dead Island, Call of Juarez), The Farm 51(Deadfall Adventures, NecroVision), Flying Wild Hog(Hard Reset, Shadow Warrior, Shadow Warrior 2). Poniżej możecie zapoznać się z kilkoma projektami, oraz kwotami jakimi zostaną dofinansowane:
- Opracowanie samouczącego się systemu automatycznego modelowania spersonalizowanych wariantów rozgrywki w czasie rzeczywistym w grach z gatunku horror, w oparciu o interpretację reakcji i psychologii gracza - Blobber Team - 10,2 mln zł
- City Creation - kompleksowa technologia służąca do kreacji "żywego", grywalnego w czasie rzeczywistym, miasta o wielkiej skali, która bazuje na zasadach, sztucznej inteligencji i automatyzacji oraz uwzględnia opracowanie innowacyjnych procesów i narzędzi wspierających tworzenie najwyższej jakości gier z otwartym światem - CD Projekt S.A. - 9,9 mln zł
- Animation Excellence - kompleksowa technologia umożliwiająca znaczny wzrost jakości i produktywności skomplikowanych animacji ciała i twarzy na potrzeby gier RPG z otwartym światem, uwzględniająca również innowacyjne rozwiązania procesowe i unikalny zestaw dedykowanych narzędzi - CD Projekt S.A - 6,5 mln zł
- Seamless Multiplayer - kompleksowa technologia umożliwiająca tworzenie unikalnej rozgrywki dla wielu graczy, uwzględniająca wyszukiwanie przeciwników, zarządzanie sesją, replikację obiektów oraz wsparcie różnorodnych trybów rozgrywki razem z unikalnym zestawem dedykowanych narzędzi - CD Projekt S.A - 6,7 mln zł
- Cinematic Feel - kompleksowa technologia umożliwiająca dostarczanie unikalnej, filmowej jakości w grach RPG z otwartym światem, uwzględniająca również innowacyjne rozwiązania procesowe i unikalny zestaw dedykowanych narzędzi - CD Projekt S.A - 4,9 mln zł
- Opracowanie nowatorskiej technologii wspierania efektywności produkcji zaawansowanych technologicznie gier AAA - Techland Sp. z o.o. - 3,7 mln zł
- Skonstruowanie nowych i rozbudowa już istniejących narzędzi i technik służących do tworzenia fotorealistycznej grafiki 3D na potrzeby najnowszych aplikacji interaktywnych i wirtualnej rzeczywistości w ramach rozwijanej technologii Reality 51 - The Farm 51 Group Spółka Akcyjna - 3,7 mln zł
- Opracowanie innowacyjnej technologii silnika graficznego RoadHog 2 - FLYING WILD HOG Sp. z o.o. - 3,7 mln zł
- System generycznego wsparcia cross-platformowej rozgrywki wieloosobowej w grach komputerowych dla najpopularniejszych konsol i systemów operacyjnych - GOG Poland Sp. z o.o. - 1,6 ml zł
Jak już wspomniałem i co wyraźnie widać powyżej, znaczna część całej kwoty, bo aż 29,52 mln zł przypadła projektom grupy CD Projekt S.A, zaś po zapoznaniu się z ich opisami można wywnioskować, iż większość z nich powstaje z myślą o grze Cyberpunk 2077. Jednakże najwyższa kwota dofinansowania pojedynczego projektu wynosząca 10,2 mln zł trafiła do znanego z gry Layers of Fear krakowskiego studia Blobber Team, które to opracowuje technologię dynamicznego dostosowywania rozgrywki w oparciu o reakcje i psychologię gracza. Oczywiście nie jet to pełna lista projektów, gdyż tą znajdziecie na stronie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju . Omawiany konkurs GameINN jest tylko pierwszym z czterech zaplanowanych, zaś kolejny z budżetem 55 mln zł ogłoszony zostanie 3 kwietnia przyszłego roku. Miejmy nadzieję, iż jest to dopiero początek inwestycji w polską branżę IT.
Powiązane publikacje

Tajwan ogranicza eksport technologii TSMC. Nowe regulacje mają chronić najważniejsze procesy przed zagraniczną konkurencją
29
Wielka Brytania planuje zakazać aplikacji AI tworzących deepfake dzieci. Ofcom i rząd UK podejmują stosowne działania
39
IBM zainwestuje 150 mld USD w USA, a konkretniej w rozwój AI, komputerów kwantowych, a także produkcji lokalnej
14
Prawnicy MyPillow użyli AI i wpadli w pułapkę fikcyjnych spraw. Grożą im naprawdę poważne konsekwencje
75