Tobii Spotlight pozwoli zredukować obciążenie GPU w VR do 57%
Wirtualna rzeczywistość niesie ze sobą duży potencjał, ale i ma wysokie wymagania sprzętowe, aby zagwarantować immersyjną rozgrywkę. Do VR potrzeba bowiem renderować obraz na każde z oczu osobno, przy wysokiej liczbie FPS-ów aby zapewnić fizyczny komfort graczom. Od kilku lat różne firmy, w tym NVIDIA i HTC pracują nad technologią Foveated Rendering, która generuje obraz w sposób zbliżony do tego jakim widzi go ludzkie oko. Poprzez zmniejszenie poziomu detali w obszarze znajdującym się w zasięgu tzw. widzenia peryferyjnego, można zaoszczędzić na mocy obliczeniowej GPU, a tam samym zwiększyć płynność obrazu. Firma Tobii zaprezentowała na konferencji Siggraph 2019 nową technologię śledzenia oczu, która pozwoli w znacznym stopniu odciążyć kartę graficzną.
Technologia Tobii Spotlight ma pomóc odciążyć GPU (nawet o 57%), tak aby zaoszczędzoną moc obliczeniową wykorzystać na lepsze tekstury, oświetlenie czy cieniowanie. Ponadto dzięki temu rozwiązaniu gry VR będą mogły osiągnąć płynniejszy obraz.
Rozwiązanie nazywa się Tobii Spotlight Technology (są to sensory używane w headsetach VR) i jest specjalnie przystosowane pod Foveated Rendering, które wymaga śledzenia oczu, aby ustalić które obszary mają zostać wyrenderowane w bardziej szczegółowy sposób. Technologia została opracowana we współpracy z NVIDIĄ i HTC. Firma Tobii testowała swoje rozwiązanie na headsecie HTC Vive Pro Eye wraz z NVIDIA GeForce RTX 2070 i zaobserwowała zmniejszenie obciążenia GPU o 57%. Tobii jest zdania, że ich rozwiązanie będzie niezwykle przydatne dla zestawów VR nowej generacji z wyświetlaczami o jeszcze wyższej niż dotychczas rozdzielczości. Spotlight Technology obecnie przystosowane jest dla układów obsługujących Variable Rate Shading (a więc NVIDIA Turing).
PlayStation 5: nowy bezprzewodowy zestaw VR, przystępna cena
Według wewnętrznych benchmarków Tobii, im wyższa rozdzielczość, tym bardziej efektywniej działa ich rozwiązanie. Minimalizując użycie GPU, Tobii Spotlight Technology ma stworzyć deweloperom warunki do tego, aby mogli zaimplementować lepsze oświetlenie, cieniowanie i bardziej szczegółowe tekstury. Nie wspominając o stabilniejszym klatkażu. Technologia firmy Tobii (która m.in. współpracowała przy Windows Hello) ma być wykorzystana w wielu modelach headsetów VR, zarówno przewodowych, jak i bezprzewodowych. Foveated Rendering wydaje się być niezbędnym elementem w rozwoju technologii VR – jest to jednak tylko połowa sukcesu, bowiem potrzeba jeszcze interesującej, angażującej zawartości, która sprawi, że ludzie szerzej zainteresują się wirtualną rzeczywistością.
Powiązane publikacje

Anbernic RG 557 - handheld do gier, który oferuje chip Dimensity 8300, system Android oraz ekran AMOLED
8
Czytniki e-booków z serii BOOX Go 7 mogą stać się także osobistymi notatnikami. Nowości oferują Androida i wsparcie dla rysika
2
Okulary Ray-Ban Meta z funkcjami AI. Tłumaczenia na żywo i integracja z Instagramem dostępne w kolejnych krajach
54
Genesis Nitro 800, Nitro 660 oraz Trit 660 RGB - nowe fotele dla graczy. Regulowane podłokietniki i poduszki Memory Foam
22