Fenomen klikerów - gier, które pozornie zapewniają dobrą zabawę
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Fenomen klikerów: ciastka rządzą światem
- 2 - Fenomen klikerów: FarmVille i krowia apokalipsa
- 3 - Fenomen klikerów: pastisz EverQuesta
- 4 - Fenomen klikerów: niedzielni gracze i ich nowe zabawki
- 5 - Fenomen klikerów: źródła bezmyślnego dotykania ekranu
- 6 - Fenomen klikerów: ekonomia? Jaka ekonomia?
- 7 - Fenomen klikerów: też daliście się złapać?
- 8 - Fenomen klikerów: sięgając do worka bez dna
Są jak plaga: pojawiają się w sklepach z aplikacjami całymi stadami, wpraszają do pamięci smartfona lub na dysk komputera i zżerają to co najcenniejsze: nasz wolny czas. Klikery (clicker games), znane także pod nazwą idle games (w wolnym tłumaczeniu gry dla próżniaków) oraz incremental games (gry przyrostowe) to jeden z najmłodszych gatunków gier wideo. Gatunek spopularyzowany przez dwa tytuły z 2013 roku: Candy Box oraz Cookie Clickera. Co jest wspólne dla tej pary gier? Czas, który wpływa na zawartość naszego wirtualnego portfela. Jego upływ powoduje gromadzenie odpowiednio cukierków i ciasteczek. Dwa elementy: aktywne klikanie i w późniejszym etapie pasywne zbieranie wirtualnej waluty są wspólne dla większości gier przyrostowych. I choć same klickery, w obrębie własnego gatunku bardzo mocno różnią się od siebie, to ambitne produkcje tego typu można policzyć na palcach jednej ręki.
Autor: Bartłomiej Dramczyk
Łatwo domyślić się, że wspomniane we wstępie ciastka i cukierki stanowią podstawową walutę w grach idle. Do czego jest nam ona potrzebna? Oczywiście, by zbierać jeszcze więcej cukierków i ciasteczek. I robić to z większą beztroską od dowolnej przeglądarki internetowej (obwarowanej przepisami Unii Europejskiej). Jednak sam fenomen klikerów to znacznie dłuższa historia sięgająca 2002 roku oraz (w późniejszym etapie) wydarzeń na Facebooku.
Klikanie w umieszczone w materiale odsyłacze może skończyć się uzależnieniem od gier przyrostowych lub nieplanowanymi mikrotransakcjami. Zostaliście ostrzeżeni.
Do czego prowadzi klikanie ciastek? Do produkcji większej liczby ciastek i jej późniejszej automatyzacji. Mechanika klikerów jest równie absurdalna, jak ich główni bohaterowie...
Nieprawdziwe byłoby twierdzenie, że zalążek popularności klikerów, Candy Box i Cookie Clicker to gry o identycznej mechanice. Przeciwnie - pierwsza z wymienionych gier przeglądarkowych dobrze udaje klasycznego, narracyjnego cRPG-a, otoczonego grafiką wykonaną ze znaków ASCII. Więcej – to właściwe pełnoprawna gra fabularna, pozbawiona wprawdzie elementów rozwoju postaci, które zastąpiono mechanizmem ulepszania uzbrojenia.
Candy Box - progresja od jednego przycisku i zbioru cukierków do rozbudowanej gry fabularnej
Oryginalny Candy Box rozwija się niczym narracja szkatułkowa, złożona z pozornie nieistotnych elementów. Poczynając od minimalnej puli cukierków, które można zjeść albo wyrzucić, krok po kroku świat Candy Box jest obudowywany nowymi elementami. Nawet rozrzutne wyrzucanie cukierków rozwija się w zgrabną, zaskakującą historyjkę. Choć podstawowa, pasywna mechanika gry mogłaby wystarczyć do zbudowania całkiem zgrabnej gry fabularnej, Candy Box wciąż jest czymś więcej niż typowa gra przyrostowa. Owszem rozwija się wraz z upływem czasu niczym monochromatyczny kwiat ASCII, niemniej bez interakcji i dokonywania istotnych z punktu widzenia mechaniki gry właściwie nie zabrnęlibyśmy zbyt daleko. W tym samym roku autor gry, Aniwey pokazał światu jeszcze bardziej złożoną, drugą część Candy Boksa.
Masz za mało króliczków, kliknij króliczka, pozbieraj boostery, niech mnożą się jak... króliki
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Fenomen klikerów: ciastka rządzą światem
- 2 - Fenomen klikerów: FarmVille i krowia apokalipsa
- 3 - Fenomen klikerów: pastisz EverQuesta
- 4 - Fenomen klikerów: niedzielni gracze i ich nowe zabawki
- 5 - Fenomen klikerów: źródła bezmyślnego dotykania ekranu
- 6 - Fenomen klikerów: ekonomia? Jaka ekonomia?
- 7 - Fenomen klikerów: też daliście się złapać?
- 8 - Fenomen klikerów: sięgając do worka bez dna
Powiązane publikacje

Film The Matrix ma 20 lat i to wciąż produkcja bez konkurencji
114
PureRetro: Historia konsoli 3DO, którą sprzedawano na licencji
8
Creative Sound Blaster - Historia kart dźwiękowych. Kiedyś to było...
147
Najgorsze programy i systemy, które przeszły do historii
144