Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Starcraft obchodzi 20 urodziny! Możecie już czuć się staro

Bartłomiej Dramczyk | 31-03-2018 11:00 |

Starcraft obchodzi 20 urodziny! Możecie już czuć się staroKoniec marca 1998 roku komputerowi powinni doskonale zapamiętać: to właśnie wtedy, 20 lat temu, Blizzard pokazał światu StarCrafta. StarCraft ujrzał światło dzienne już po sukcesie pierwszego i drugiego WarCrafta, na kilka lat przed premierą kolejnych części świata fantasy: Reign of Chaos i The Frozen Throne oraz przed wydaniem World of WarCraft. Fani Diablo również musieli poczekać na drugą cześć piekielnie dobrej opowieści, bo Blizzard w swoim studio kreował i dopieszczał kosmiczne rasy: protossów, terrran i zergi. Był też zajęty tworzeniem historii konfliktów, usłanych technologią, biologicznymi szczątkami i dawnymi artefaktami. Nikt jednak nie spodziewał się, że strategia o tak złożonej mechanice może odnieść ogromny sukces i stać się sportem narodowym w Południowej Korei.

Różnorodność ras i wyjątkowe cechy poszczególnych jednostek bojowych przyczyniły się do popularności StarCrafta w zmaganiach e-sportowych. Takie rozwiązanie wnosi jednak do rozgrywki jeden element, który trudno opanować producentowi gry: nie do końca zbalansowane możliwości poszczególnych nacji biorących udział w konflikcie.

Starcraft obchodzi 20 urodziny! Możecie już czuć się staro [3]

Pierwotna wersja gry właściwie nie nadawała się do rozgrywek dla wielu graczy, ze względu na źle wyważone umiejętności poszczególnych ras. Dopiero dodatek Brood War (wydany w grudniu 1998 roku) w pewnym stopniu poprawił mechanikę rozgrywki, wprowadzając nowe jednostki i otwierając StarCrafta na świat e-sportowych potyczek. Światowy debiut StarCrafta nie pokrywa się z datą polskiego debiutu gry: ta nastąpiła pięć miesięcy później, 28 sierpnia 1998 roku. Za to w swoim czasie StarCraft mógł pochwalić się ogromnym sukcesem komercyjnym: sprzedano 9,5 miliona egzemplarzy gry, z czego 4,5 trafiło na do Korei Południowej (premiera południowokoreańskiej edycji odbyła się 9 lipca 1998 roku, do końca 1999 roku sprzedano tam ponad milion kopii). Rok później w StarCrafta zagrali posiadacze Macinstoshy, Blizzard zdecydował się również na opracowanie edycji gry dla konsoli Nintendo 64 w 2000 roku. Na ogromny sukces StarCrafta w Południowej Korei prawdopodobnie miały wpływ dwa wydarzenia: powolne wychodzenie tego państwa z okresu recesji oraz błyskawiczne wyrastanie w krajobrazie azjatyckiego państwa kafejek internetowych.

Blizzard oferuje StarCraft II: Wings of Liberty za darmo

Starcraft obchodzi 20 urodziny! Możecie już czuć się staro [1]

Trudno ocenić, jak wieki był wpływ StarCrafta na kulturę i e-sport – wystarczy jednak zwrócić uwagę na jeden fakt: do dziś w potocznym języku angielskim egzystuje słowo zergling (lub zergling rush), oznaczające po prostu zmasowany atak przeprowadzony za pośrednictwem słabych jednostek (zerglingi to podstawowe jednostki Zergów, zdolne wyłącznie do zadawania obrażeń w starciach bezpośrednich). Również złożoność rozgrywki i różnorodność jednostek (znacznie większa niż w WarCrafcie) przyczyniły się do popularności StarCraft. Generalnie: to wciąż klasyczna strategia czasu rzeczywistego, w której konieczne jest zbieranie zasobów (gaz i kryształy), rozbudowa bazy, konstrukcja, ulepszanie jednostek bojowych oraz ataki na bazy przeciwnika, prowadzące do całkowitej eksterminacji, jednak to detale decydują o atrakcyjności gry i rozgrywki w trybie walki z żywym przeciwnikiem.

Wideo: Tak wyglądały atrakcje od Intela na IEM 2018

Starcraft obchodzi 20 urodziny! Możecie już czuć się staro [2]

Blizzard nie ułatwił sobie zadania, budując grę, w której praktycznie każda z jednostek jest inna i nie ma bezpośrednich odpowiedników w jednostkach pozostałych ras. Większość etapów rozgrywki zaczynamy klasycznie, od podstaw zbierając zasoby robotnikami, z ograniczonymi funduszami na starcie. Docelowo w StarCrafcie można prowadzić batalie nawet 200 jednostkami jednocześnie (nie dotyczy specyficznych sytuacji, gdy batalia prowadzona jest dwoma rasami równolegle lub przejmowana jest kontrola nad jednostkami wroga). Nie obyło się bez dobrze zarysowanej fabuły, podzielonej w podstawowej edycji gry na trzy epizody, w których każdy opowiada fragment historii widzianej z punktu innej nacji. Jednak to nie dbałość Blizzarda o fabułę gry i oprawę wizualną (na tamte czasy wyjątkowo barwną i dobrze zaprojektowaną) zadecydowały o sukcesie gry. Wszystko sprowadza się do niuansów rozgrywki wieloosobowej – złożona mechanika, oparta na kilkudziesięciu różnorodnych jednostkach powoduje, iż do dziś odkrywane są nowe strategie walki – jedna z nich to np. gęsta zabudowa bazy, utrudniająca przemieszczanie jednostek przeciwnikowi.

StarCraft: Remastered - znamy oficjalne wymagania sprzętowe

Starcraft obchodzi 20 urodziny! Możecie już czuć się staro [5]

Drugi z elementów, który przyczynił się do wielkiego sukcesu StarCrafta, wywodzi się wprost z Południowej Korei. To właśnie tam, pod koniec 1999 roku, po raz pierwszy firma On-Media, będąca właścicielem kanału Tooniverse, zdecydowała się wyemitować pierwszy telewizyjny turniej w StarCrafta, szumnie nazwany wtedy „1999 Tooniverse Progamer Korea Open”. Sukces transmisji telewizyjnej pojedynków w StarCrafta przełożył się na uruchomienie w 2000 roku kanału Ongamenet, skupiającego się wyłącznie na transmisji materiałów związanych z e-sportem. W Południowej Korei bardzo szybko dostrzeżono, że widzowie chętnie sięgają po nagrania rozgrywek w StarCrafta, w których uczestniczy jeden z graczy specjalizujący się w bataliach prowadzonych Terranami: Lim Yo Hwan, znany także pod pseudonimem Slayers_Boxer. W 2001 i 2002 roku Lim Yo Hwan wyrósł na prawdziwą gwiazdę profesjonalnych rozgrywek, zdobywając pierwsze miejsce w turniejach World Cyber Games.

StarCraft z dodatkiem Brood War do pobrania za darmo

Dziś, 30 marca oraz w sobotę, 31 marca od godziny 19:00 do 3:00 zaplanowano na Twitchu transmisje poświęcone historii StarCrafta. Gospodarzami programu będą Sean „Day[9]” Plott, Geoff „iNcontroL” Robinson, Nick „Tasteless” Plott oraz Dan „Artosis” Stemkoski, którzy opowiedzą o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości e-sportowych rozgrywek w StarCrafta. Wśród gości programu wystąpią: Idra, HuK, Livibee, Ret, TLO, Nony, Lzgamer, PiG, White-Ra, UpaTreeZelda i CatZ. Atrakcją jubileuszowego streamingu ma być także krótkometrażowy film dokumentalny, upamiętniający 20. urodziny StarCrafta. Premiera filmu zatytułowanego „StarCraft to życie” odbędzie się w sobotę, 31.03.2018 roku o godzinie 19:15. Jego zwiastun można obejrzeć na YouTube.

IEM 2018: katowicki Spodek odwiedziło 169 000 osób

Dziś za pośrednictwem BattleNetu oryginalnego StarCrafta możemy pobrać za darmo. Warto przekonać się na własne oczy, czy dwudziestoletni konflikt przetrwał próbę czasu. Jeśli nie – Blizzard ma dla nas ofertę specjalną – edycję Remastered z poprawioną oprawą graficzną, która nadaje się do rozgrywki w rozdzielczości Full HD. Trzeba za nią zapłacić 14,99 euro. Nie jest to oczywiście jedyna próba powrotu do świata StarCrafta w wykonaniu Blizzarda – w 2010 roku otrzymaliśmy StarCraft II: Wings of Liberty, który rzucił nas w wir wydarzeń toczących się cztery lata po Brood War. Doczekaliśmy się jeszcze dwóch odsłon StarCrafta II wprowadzających nowe jednostki i nowe misje w kampanii dla pojedynczego gracza. Oczywiście wciąż podstawowym elementem StarCrafta II pozostaje walka dla wielu graczy. Pod koniec zeszłego roku Blizzard udostępnił pierwszy zestaw misji StarCrafta II (Wings of Liberty) za darmo.

Call of Duty: Black Ops 4 oficjalnie jesienią. Co już wiemy?

Starcraft obchodzi 20 urodziny! Możecie już czuć się staro [4]

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 14

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.