Zgłoś błąd

X

Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.

Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC

Przemysław Banasiak | 03-10-2016 11:00 |

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePCSporo z naszych czytelników pamięta jeszcze czasy, gdy komputer w domu był wielką rzadkością, a internet dla przeciętnego Polaka nie istniał wcale. Chciałoby się powiedzieć, że było to całkiem niedawno, ale patrząc na dzisiejszą datę to już dobre kilkadziesiąt lat. Jednak wszyscy sobie jakoś radzili i wcale nie umierali z nudów. Sposoby na spędzanie czasu w tamtym okresie można by wymieniać naprawdę długo, jednak skupimy się dzisiaj na dwóch. Komiksy oraz gry planszowe. Kto nie wspomina z nostalgią papierowych wydań planszówki Magia i Miecz (oryginalnie i aktualnie "Talisman") czy rysunków autorstwa Mieczysława Wiśniewskiego przedstawiających perypetie Kapitana Klossa? Jeśli wy także - zapraszamy do lektury naszego krótkiego podsumowania dwudziestego siódmego Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi!

To nie prawda, że analogowe rozrywki przestały przyciągać młodych ludzi. Stare, ale jare nadal cieszą małych i dużych.

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [1]

Na wstępie warto chyba zaznaczyć, że tekst może być dla wielu mocno stronniczy. Na Festiwalu Komiksu i Gier oddelegowany zostałem samemu, a więc będą to przemyślenia, wrażenia oraz emocje głównie jednej osoby. A w takim przypadku obiektywność jest niemal niemożliwa. Skoro zastrzeżenie mamy już za sobą, pora przejść do właściwej treści - co, gdzie i kiedy? Samo wydarzenie miało miejsce w miniony weekend, czyli 1 i 2 października 2016. Ulokowano je jak zwykle w samym sercu Polski i byłej stolicy włókiennictwa - Łodzi, dokładnie w tamtejszej Atlas Arenie. Historia festiwalu sięga 1991 roku, kiedy to po raz pierwszy odbywał się pod nazwą "Ogólnopolski Konwent Twórców Komiksu". Następnie na przestrzeni lat zmieniał kilkakrotnie nazwę, nie odbiegając jednak od swojej głównej tematyki. W aktualnej formie wybierając się na konwent wszystkich odwiedzający czeka masa atrakcji.

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [2]

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [15]

Oczywiście głównymi z nich są jak sama nazwa wskazuje - komiksy oraz gry planszowe. Jednak kto nie idzie na przód, ten może zapomnieć o funkcjonowaniu w dzisiejszym świecie. Z tego względu na festiwalu obecne są też inne formy sztuki jak grafika cyfrowa, gry komputerowe i konsolowe, wirtualna rzeczywistość czy japońska manga i anime. Rozrywka przybiera wiele form, zaczyna się od zwykłych kramików firmowych i prywatnych, gdzie zakupić możemy stare i nowe wydania wielu znanych (i tych bardziej egzotycznych) tytułów, produkty kolekcjonerskie, gry i akcesoria po zwykłe, chińskie kolorowe buble przyciągające oko młodych graczy. Znajdują się też jednak perełki w postaci rękodzieła, w tym roku moje serce zdobyły unikatowe szachy. Wyraźnie widać, że wielu z obecnych tam sprzedawców nie kieruję się zwykłym zyskiem. Są to również pasjonaci, do których można podejść i po ludzku zagadać miło spędzając czas na omawianiu ich kolekcji.

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [3]

Teren festiwalu podzielony był na strefy. Były nimi obszar targowy, komiksu, gier, mangi, cosplayu, wystaw oraz warsztatu i edukacji.

Tutaj sympatycznym, czysto komputerowym akcentem, który pozytywnie mnie zaskoczył była obecność pewnych maszyn na jednym ze stanowisk. Starsi czytelnicy zapewne poznają logo widoczne na monitorze kineskopowym w ułamku sekundy - komputery Optimus, obecne kiedyś w wielu polskich domach. Co prawda nie było możliwości zerknięcia do ich wnętrza i przekonania się na jakich częściach pracują, jednak po krótkiej wymianie zdań usłyszałem prostą, acz wiele mówiącą odpowiedź. Oba sprzęty są nadal sprawne i w użyciu, chociaż po kilku naprawach. Cytując właściciela "skoro działają i wykonują powierzone im zadania, to po co mam je zmieniać?". Przyczepić mógłbym się do organizacji miejsc pod sklepiki. W porównaniu do ubiegłorocznej edycji w pewnych momentach nie było po prostu jak stanąć by zaznajomić się z ofertą bez zajmowania połowy przejścia do dalszej części strefy.

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [4]

Pora jednak zmienić nieco kierunek, bo nie samym wydawaniem pieniędzy człowiek żyje. Kierując się wgłąb Atlas Areny trafialiśmy do właściwej sekcji - serca budynku. To tutaj ulokowane były dwie główne sceny oraz masa pomniejszych. Zasadniczo wszystko było rozlokowane całkiem sensownie, jednak dostęp do telebimu, na którym podziwiać dane nam było zmagania w finałach ESL wołał o pomstę do nieba. Nie dość, że wymagał obejścia całej betonowej płyty wraz ze wszystkimi rozstawionymi namiotami to dodatkowo przejście było tylko z jednej ze stron. Mocno upierdliwie i sprzyjające powstawaniu ścisku pod koniec rozgrywek.

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [5]

Schodząc na dół można było zauważyć wyraźny podział na obszary tematyczne. Były to zapowiedziane przez organizatorów strefy - komiksu, gier, mangi, cosplayu, wystaw oraz warsztatu i edukacji. Stałym punktem programu cieszącym się sporym zainteresowaniem był obszar poświęcony Gwiezdnym Wojnom, gdzie podziwiać można było walki na repliki mieczy świetlnych (lub spróbować samemu!) i zagrać w kilka komputerowych tytułów z tego uniwersum. Kolejnym przyciągającym rzesze nastolatków była strefa e-sportu od ESL, gdzie skorzystać można było z prostych "symulatorów" jazdy autem lub zagrać ze swoją amatorską drużyną z innymi ochotnikami w LoLa lub CSa, do wygrania były drobne nagrody w postaci czapek czy koszulek.

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [6]

IEM 2016: Największa impreza dla graczy oczami redakcji PurePC

Po przeciwległej części Atlas Areny umieszczono coś co po prostu mnie zauroczyło. Trafiłem tam zupełnie przypadkiem, wyniuchawszy nosem całkiem sporo technologii. Był to odseparowany, bardziej spokojny kawałek festiwalu. Już po wejściu widoczne było dużo miejsc do siedzenia oraz wiele profesjonalnego sprzętu, głównie tabletów do rysowania oraz monitorów marki EIZO. Jak szybko się okazało była to strefa grafiki cyfrowej, gdzie można było skorzystać z wyżej wymienionych urządzeń, obejrzeć wielkoformatowe dzieła znanych twórców czy posłuchać prelekcji i rad.

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [7]

Phi, nuda. Co w tym niezwykłego!

Pierwotnie sam tak pomyślałem, do momentu, w którym zauważyłem stoisko z goglami wirtualnej rzeczywistości. O ile okulary same w sobie nie są niczym niezwykłym, bo w redakcji już się nimi nie raz bawiliśmy, tak zaciekawiło mnie to, co one tutaj robią. Jako, że ciekawość w powiedzeniu zabiła kota, a nadal czułem się człowiekiem to poszedłem to sprawdzić. Okazało się, że jest to stoisko Polskiej Grafiki Cyfrowej, gdzie przydzielone zostały dwie przemiłe kobiety. Po krótkiej rozmowie wiedziałem już wszystko. Przy pomocy HTC Vive każdy ochotnik mógł przenieść się do wirtualnej galerii sztuk, w której umieszczono prawdziwe dzieła sztuki. Nie trzeba było mnie zachęcać i już po chwili zanurzyłem się w VRze. Jednym słowem - bajka! O ile gry obecne na Steamie, które testowałem w przeszłości zupełnie mnie do siebie nie przekonały prostą grafiką, słabymi animacjami czy rozgrywką na poziomie rzucania piłką do kosza, tak dla czegoś takiego mógłbym kupić google tu i teraz.

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [8]

Możliwość obcowania ze sztuką jest moim konikiem, a w tym przypadku dodatkowo mogłem podnieść każdą z rzeźb i obejrzeć ją z innej perspektywy - pod głową smoka odkryłem podpis autora. Teoretycznie nic niezwykłego, ale pomysł i wykonanie były bardzo dobre. Pozwoliło to na zainteresowanie sporej ilości młodych osób czymś, co na wyjściach szkolnych jest dla nich po prostu nudne. Zgodnie z moimi ustaleniami projekt powstał spontanicznie i naturalnie, motorem rozpędowym było środowisko, w którym pracuje wielu grafików cyfrowych. Wirtualna galeria sztuki funkcjonuje od maja tego roku i obecna jest na wielu festiwalach, jeśli tylko będziecie mieć możliwość - polecam z całego serca!

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [9]

Pierwsze miejsce w lidze ESL zdobyła drużyna Team Kinguin, wygrała tym samym nagrodę piętnastu tysięcy złotych.

Wracając jednak do samego wydarzenia - w Łodzi, na tym samym festiwalu, miejsce miały również trzynaste finały ESL Mistrzostw Polski w grze Counter Strike: Global Offensive. Tutaj postaram się streścić wszystko krótko, acz treściwie, gdyż nie każdy jest fanem tego tytułu. W filmowej stolicy Polski zmierzyły się ze sobą cztery najlepsze drużyny z fazy internetowej, czyli ATB Gaming, Moral Alliance, Team Kinguin oraz Venatores. Wyniki zmagań wyglądały następująco:

  • Team Kinguin x Moral Alliance 2 do 0 (16:2, 16:6)
  • ATB Gaming x Venatores 2 do 0 (16:11, 16:9)
  • Venatores x Moral Alliance 2 do 0 (25:23, 16:13)

Najbardziej spodobał mi się sparing pierwszych z wymienionych wyżej zespołów, bowiem Team Kinguin po prostu rozgromił swojego przeciwnika. Rundy, które przegrali były spowodowane zabawą i prowokowaniem przeciwnika, gdyż wiedzieli, że wygrana jest ich. Nieco wątpliwe moralnie zachowanie, acz bardzo przyjemne w oglądaniu.

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [10]

Finałowy pojedynek między "Pingwinkami" a ATB Gaming był już dużo bardziej wyrównany, wygrali jednak Ci pierwsi. Pierwsze spotkanie mające miejsce na mapie de_train skończyło się wynikiem 15:15, konieczna była więc dogrywka, która doprowadziła do punktacji 22 do 18. Druga plansza de_cache zaowocowała rezultatem (również po dogrywce) 19:16. Klasyfikacja końcowa wraz z nagrodami wyglądała więc następująco:

  1. Team Kinguin – 15.000 złotych
  2. ATB Gaming – 8.000 złotych
  3. venatoreS – 5.000 złotych
  4. Moral Alliance – 2.000 złotych

Wygranym nie miałem jak przekazać słów uznania, czynie więc to teraz. Chociaż nie jestem fanem CSa, to jednak wasze mecze z pewnością były emocjonujące i sprawiające frajdę wszystkim obecnym na trybunach. Tak trzymać!

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [11]

Uwielbiam czytać zarówno książki, jak i komiksy. Profesjonalne i te amatorskie, do rysowania jednak talentu zbytnio nie mam. Z tego też powodu w tym roku spotkania z autorami w większości ominąłem, zerkając tylko przez moment na kilka z nich. Większość gości to byli właśnie rysownicy. Za to planszówki kocham! Powędrowałem więc do oddzielnego budynku, gdzie zostały umieszczone. Był to strzał w dziesiątkę, bowiem zapewniło to dużo więcej miejsca do grania oraz lepsze światło, które jest nieoceniona tam, gdzie trzeba czytać opisy kart. Samemu pograłem dłuższy czas w Wielką Księgę Szaleństwa, która do tej pory była mi nieznana. Wstępnie skomplikowana, dość szybko do mnie trafiła. Zapewnia ona multum możliwości i stawia na kooperację, każdemu kto szuka tytułu do gry we współpracy ze znajomymi - polecam!

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [12]

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier dobiegł końca...

Tekst trochę mi się rozciągnął, więc jeśli chce by ktoś go przeczytał w całości, to pora kończyć. Co tu mogę powiedzieć? Z pewnością chciałbym zachęcić wszystkich niezdecydowanych do pójścia na taki festiwal, czy to w Łodzi, czy mniejszy w waszej okolicy. Wbrew pozorom nie ma tam samych nerdów, a klimaty przyciągają masę osób. Mamy tutaj dzieci, nastolatki, dorosłych jak i emerytów. Pojedyncze osoby, zakochane pary oraz całe rodziny. Każdy znajdzie coś dla siebie i miło spędzi dzień za śmieszny koszt piętnastu (lub pięciu) złotych. Można się pobawić na wielu, wielu różnych płaszczyznach. Odreagować trudny dnia codziennego czy po prostu oderwać się od monitora.

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [13]

27. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier oczami PurePC [14]

9
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 2

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.