Facebook - serwis społecznościowy skończył 15 lat
Facebook pozostaje jedną z najbardziej rozpoznawalnych nazw stron internetowych świata. Serwis społecznościowy został uruchomiony w 2004 roku i obecnie obchodzi swoje piętnaste urodziny. Dziś serwis ma w każdym miesiącu ponad 2,2 miliarda aktywnych użytkowników. Ich liczba wciąż rośnie, choć oczywiście skala wzrostu maleje. Serwis zaczynał jako mała strona dla studentów i absolwentów Uniwersytetu Harvarda. Twórca serwisu, Mark Zuckerberg, szybko zaczął przyciągać uwagę ludzi biznesu. W zaledwie dwa lata uniwersytecki Thefacebook zamienił się w fenomen światowy pod nazwą znaną do dziś - Facebook. Jak to z dużymi podmiotami bywa, Facebook ma na koncie całkiem sporo kontrowersji, no i jako serwis społecznościowy potrafić budzić skrajne emocje.
Facebooka jedni lubią, inni nienawidzą. Jest z nami 15 lat i jak dotąd żadne problemy, oskarżenia, czy zarzuty, nie były w stanie mu realnie zaszkodzić.
Prace nad kodem strony TheFacebook, Mark Zuckerberg prowadzić w styczniu 2004 roku. Dołączył do niego inny student - Eduardo Saverin. Obaj postanowili zainwestować w nowy projekt po 1000 dolarów. 4 lutego 2004 roku strona Thefacebook została uruchomiona. Zaledwie sześć dni później studenci Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss i Divya Narendra oskarżyli Zuckeberga o to, że ukradł im pomysły. Cała trójka pracowała nad własnym serwisem społecznościowym dla studentów, HarvardConnection.com, który ostatecznie uruchomili 21 maja 2004 roku. Zuckerbeg brał udział w pracach nad stroną, ale zaprzestał współpracy i skupił się na własnym, konkurencyjnym projektem. Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss i Divya Narendra pozwali Zuckerberga i w 2008 roku doszło do ugody, na mocy której cała trójka otrzymała akcje Facebooka o łącznej wartości 300 milionów dolarów.
Thefacebook, początkowo dostępny tylko dla ludzi z Uniwersytetu Harvarda, szybko przyciągał nowych użytkowników. To sprawiło, że już miesiąc później serwis był dostępny dla studentów z uniwersytetów Columbia, Yale, czy Stanforda. To był jednak tylko początek. 26 września 2006 roku, już po zmianie nazwie na Facebook, serwis stał się dostępny dla wszystkich internatów w wieku od 13 lat. W zaledwie rok na Facebooku było już 100 tysięcy firm, z całego świata, które za pośrednictwem serwisu chciały docierać do konsumentów. W październiku 2007 roku Microsoft zainwestował w Facebooka 240 milionów dolarów, a firma Zuckerberga osiągnęła wartość około 15 miliardów dolarów. Od 1000 dolarów inwestycji w 2004 do takiej wartości firmy, Zuckerberg doszedł trochę ponad trzy lata później.
Facebook LOL: powstaje aplikacja specjalnie dla memów
Facebook stale się rozrastał i zyskiwał nowe funkcje. Coraz większa liczba użytkowników sprawiała, że serwis wiązany był z coraz większą liczbą kontrowersji. Najczęściej powtarzanym zarzutem jest kwestia związana z prywatnością użytkowników. Dane tych ostatnich były udostępniane z różnymi firmami analitycznymi i marketingowymi, które oferowały targetowanie reklam. Ostatnim dużym skandalem, jaki wybuchł przy Facebooku, była głośna sprawa Cambridge Analytica. Global Science Research, jeden z klientów biznesowych Facebooka, sprzedał dane ponad 87 milionów użytkowników serwisu firmie Cambridge Analytica, zajmującej się analizą danych politycznych. Do tej pory ujawniono, że dane użytkowników Facebooka, pozyskane przez Cambridge Analytica, były wykorzystywane w 2015 i 2016 roku, w kampaniach prezydenckich Donalda Trumpa i wcześniej Teda Cruza (obaj z partii republikańskiej). W 2016 roku danych używano w brytyjskim referendum ws. tzw. Brexitu, aby zachęcać obywateli do wyjścia z Unii Europejskiej. W 2018 roku dane działały na rzecz meksykańskiej Partii Rewolucyjno-Instytucjonalnej, w kampanii parlamentarnej. Skutkiem sprawy były postępowania m.in. w USA i Wielkiej Brytanii. Problemów Facebook miał sporo więcej, ale jak widać, do tej pory nic nie było w stanie go zatopić.