Facebook: nowa funkcja na portalu ma pomóc walczyć z fake news
Niedawno Facebook zapowiedział, że nie będzie ingerował w treści publikowane przez polityków, nawet jeśli naruszają one standardy społecznościowe. Na efekty nie trzeba było czekać długo. Niedawno profil Donald Trumpa na Facebooku opublikował kampanię reklamową, w której podał fałszywe informacje na temat innego kandydata na prezydenta USA w 2020, Joe Bidena. Firma Marka Zuckerberga przyznała, że znajdują się tam nieprawdziwe treści, ale nie miała zamiaru usunąć wpisu – nie naruszał on żadnych standardów Facebooka. W niedawnym przesłuchaniu Zuckerberga przez Kongres USA, wyjawił on Alexandrii Ocasio-Cortez, że jednak są granice i w niektórych przypadkach fałszywe reklamy byłyby usunięte. CEO Facebooka nie określił jednak ich wprost. Tak czy inaczej, amerykański gigant wprowadził dzisiaj na swój portal nową funkcję, która ma w założeniu zwalczać tzw. fake news, chociaż nie dotyczy ona działań marketingowych polityków.
Facebook wprowadza zakładkę "News", która ma agregować treści od zaufanych wydawców, eliminując clickbaity oraz fake newsy.
Od dzisiaj w Stanach Zjednoczonych pojawi się nowa zakładka “News”. Ma ona agregować wiadomości z tzw. wiarygodnych źródeł. W tym celu Facebook zawiązał partnerstwa z takimi wydawcami, jak Wall Street Journal, CBS News, Fox News, Bloomberg, Business Insider, Time, New Yorker, Politico, Los Angeles Times, New York Post czy BuzzFeed. Nowa funkcja portalu społecznościowego powstała po konsultacjach z wydawcami, a także sondażu z udziałem 100 tysięcy użytkowników Facebooka. Początkowo zakładka “News” będzie dostępna w ramach testu, a skorzystać z niej będzie mogło grono 200 tysięcy osób. Ta wybrana grupa użytkowników otrzyma w sekcji “News” informacje związane z rozrywką, medycyną, ekonomią oraz sportem, a także innymi dziedzinami uwzględnionymi w sondażu przez internautów. Tam również będą mogli zarządzać swoimi wszystkimi subskrypcjami do danych portali, a nawet wyciszać artykuły, tematy i wydawców, których nie będą chcieli widzieć.
Facebook: standardy społecznościowe nie odnoszą się do polityków
Idea tej nowej zakładki polega na specjalnym przygotowaniu przeglądu wiadomości z wyłącznie wiarygodnych źródeł. Odpowiedzialna za to ma być ekipa dziennikarzy z “niezależnością redakcyjną”. W sekcji “News” materiały będą sprawdzane przez niezależne instytucje pod kątem zgodności faktów i nie będą mogły pojawiać się materiały promujące język nienawiści, clickbaity, a także inne socjotechniki. Mechanizm również zasięgu na określonym poziomie, a więc eliminuje mniejsze portale, a faworyzuje większe media (które zapewne otrzymają również za to gratyfikację finansową). Czy w jakikolwiek sposób pomoże to użytkownikom? Trudno powiedzieć. Na pewno może okazać się to lukratywne dla wydawców. Na razie funkcja “News” dostępna będzie wyłącznie w USA.
Powiązane publikacje

Meta kontra FTC. Kevin Systrom ujawnia, że Mark Zuckerberg postrzegał Instagram jako zagrożenie dla Facebooka
23
OpenAI rozważa zakup przeglądarki Chrome od Google, co oznacza potencjalną rewolucję w dostępie do sztucznej inteligencji
22
Użytkownicy skarżą się, że ChatGPT zbyt często ich chwali. Czy sztuczna inteligencja przestała mówić prawdę?
44
Facebook traci znaczenie wśród młodszych pokoleń. Wewnętrzne e-maile Meta pokazują rosnące problemy z atrakcyjnością platformy
57