Facebook, Messenger i Instagram podniosły się po awarii. Przyczyn należy szukać w konfiguracji routerów szkieletowych
Wczoraj, tuż po godzinie 17:30 czasu polskiego przestały działać usługi Marka Zuckerberga – serwisy społecznościowe Facebook i Instagram, komunikator Messenger, gogle vr Oculus, ale to nie wszystko. Z „obiegu” wypadły również mechanizmy logowania do stron internetowych za pomocą FB, z których codziennie korzystały miliony użytkowników. Dziś po godzinie 1:00 rano usługodawca poinformował o przywróceniu pracy wspomnianych serwisów i przeprosił za niedogodności związane z przerwą w działaniu. W tym miejscu warto wyjaśnić potencjalne przyczyny awarii, która okazała się niemałym wyzwaniem dla osób polegających na komunikacji via Facebook. Wbrew pozorom użytkownicy zostali pozbawieni czegoś więcej niż możliwości przeglądania śmiesznych kotów w strumieniu aktywności.
Facebook, Instagram i Messenger uległy awarii. Po blisko sześciu godzinach udało się przywrócić pracę usług. Cała sprawa pokazuje nasze przywiązanie do serwisów Zuckerberga. Pytanie, jaka była przyczyna przerwy w dostępie?
Metadane i dane - skarbnica wiedzy o nas i o naszych zwyczajach
Według „New York Times” przyczyną awarii Facebooka i pozostałych usług powiązanych z niebieskim serwisem społecznościowym nie był atak hakerski. Dziennikarze powołali się na wewnętrzne firmowe źródła FB, a co za tym idzie, mogliśmy traktować informację niemal jak pewnik. CTO Mike Schroepfer za pośrednictwem swojego konta na Twitterze potwierdził, iż sprawa ma podłoże problemów sieciowych. Następnie na witrynie Facebook Engineering pojawił się wpis wyjaśniający (w ograniczonym stopniu) to, co się właściwie stało. Przyczyną przerwy w dostępie do usług były problemy z konfiguracją routerów szkieletowych, które koordynują ruch sieciowych pomiędzy centrami danych przedsiębiorstwa.
GriftHorse: Trojan zaatakował ponad 10 milionów smartfonów z Androidem w ponad 70 krajach świata
Zakłócenie ruchu sieciowego wywołało efekt domina, a ostatecznie spowodowało zatrzymanie usług. Choć kilkugodzinna przerwa w działaniu FB, Messengera i Instagrama może wydać się błaha, w istocie użytkownicy zostali pozbawieni możliwości wygodnej komunikacji z bliskimi oraz współpracownikami, wyszukiwania potrzebnych informacji oraz uzyskiwania pomocy na grupach i stronach firmowych. Brak opcji logowania się do witryn przy użyciu autoryzacji FB oznaczał niemożność skorzystania z wielu innych usług. Owszem, mamy telefony, SMS-y, alternatywne komunikatory oraz Wyszukiwarkę Google, która dostarcza potrzebnych informacji, ale to właśnie rozwiązania Facebooka okazują się szalenie popularne wśród statystycznych użytkowników.
Powiązane publikacje

Meta kontra FTC. Kevin Systrom ujawnia, że Mark Zuckerberg postrzegał Instagram jako zagrożenie dla Facebooka
23
OpenAI rozważa zakup przeglądarki Chrome od Google, co oznacza potencjalną rewolucję w dostępie do sztucznej inteligencji
22
Użytkownicy skarżą się, że ChatGPT zbyt często ich chwali. Czy sztuczna inteligencja przestała mówić prawdę?
44
Facebook traci znaczenie wśród młodszych pokoleń. Wewnętrzne e-maile Meta pokazują rosnące problemy z atrakcyjnością platformy
57