Facebook Marketplace - rusza platforma ogłoszeń lokalnych
Kiedy w 2004 roku ruszał portal TheFacebook miał on służyć jedynie pomocy w zawieraniu oraz podtrzymywaniu znajomości wśród studentów amerykańskich uczelni. Od tamtej pory zdążył jednak nieco się rozrosnąć, a użytkownicy znaleźli dla niego zastosowania, o których pewnie sam Mark Zuckerberg na początku istnienia serwisu nie śnił. Jedną z takich funkcjonalności jest wykorzystywanie Facebooka jako platformy ogłoszeń lokalnych. Okazało się, że dzięki swojej popularności oraz wygodnemu narzędziu w postaci grup portal nadaje się do tego celu idealnie. Obecnie sprzedawanie oraz kupowanie różnych przedmiotów za pośrednictwem serwisu ma być jeszcze prostsze za sprawą uruchomionej świeżo uruchomionej usługi Marketplace. Portal Marka Zuckerberga ma w ten sposób szansę stać się groźnym konkurentem m.in. dla popularnego OLX.
Olbrzymim atutem Marketplace może stać się olbrzymia baza potencjalnych użytkowników, a takżeszeroka możliwość weryfikacji potencjalnych kontrahentów.
Marketplace będzie funckjonował jako oddzielna strona, do której uzyskamy dostęp prosto z głównego okna portalu. Będą na niej widoczne ogłoszenia osób z naszej okolicy. Oczywiście dostępne będą odpowiednie narzędzia wyszukiwania, które pozwolą nam odnaleźć dokładnie to, czego szukamy. Po znalezieniu interesującego przedmiotu będziemy mogli dokładnie sprawdzić jego zdjęcia oraz opis, a także otrzymamy dane sprzedającego. Do tego ostatniego będziemy zresztą mogli napisać bezpośrednio z ekranu oferowanego przedmiotu. Równie klasycznie i bez fajerwerków ma się prezentować wystawianie przedmiotów. Bardzo przypomina ono dodawanie zwykłych postów na portalu. Wybieramy po prostu zdjęcie wystawianego przedmiotu, dodajemy nazwę, cenę oraz krótki opis, potwierdzamy naszą lokalizację oraz wybieramy konkretną kategorię i tyle. Później już tylko czekamy na odpowiedzi od potencjalnych kupujących. Dodatkowo każde takie ogłoszenie możemy umieścić zarówno na Marketplace, jak i w wybranych grupach.
Facebook Messenger Lite - odchudzona wersja komunikatora
Jak można wywnioskować z powyższego opisu, Marketplace nie zapowiada się na rewolucję z punktu widzenia funkcjonalności. Pod tym względem będzie to po prostu kolejna platforma z lokalnymi ogłoszeniami. Jej olbrzymim atutem może jednak stać się olbrzymia baza użytkowników, a także szeroka możliwość weryfikacji potencjalnych kontrahentów. Minie jednak jeszcze trochę czasu zanim będzie nam dane samodzielnie przekonać się o jakości nowej usługi na Facebooku. Póki co bowiem korporacja uruchomiła Marketplace jedynie w ramach aplikacji na smartfony, a do tego jedynie w wybranych państwach (USA, Wielka Brytania, Australia i Nowa Zelandia). Facebook zapowiedział jednak, że już niedługo Marketplace zawita do większej ilości krajów (w tym m.in. do Polski), a także to, że będzie zostanie on zaimplementowany również w przeglądarkowej wersji serwisu. Wygląda na to, że OLX oraz podobne portale już niedługo będą miały nie lada orzech do zgryzienia.