FAA wycofuje dyskietki i Windows 95 z systemów kontroli ruchu lotniczego. Rusza cyfrowa modernizacja infrastruktury lotniczej
Systemy kontroli ruchu lotniczego od lat bazują na technologiach, które dziś można spotkać głównie w muzeach komputerowych. Pomimo postępu technologicznego wiele strategicznych urządzeń wciąż działa dzięki przestarzałym rozwiązaniom, które zdają się kompletnie nie pasować do współczesnych wymagań bezpieczeństwa. FAA zdecydowała, że najwyższy czas na gruntowne zmiany. Czy nowe technologie zagwarantuje sprawniejszą kontrolę ruchu lotniczego?
Federalna Administracja Lotnictwa zapowiada wycofanie przestarzałych technologii, które przez dekady zapewniały działanie systemów kontroli ruchu lotniczego w Stanach Zjednoczonych.
Bill Atkinson, geniusz Apple nie żyje. Człowiek, który stworzył graficzną duszę Maca i zmienił komputery na zawsze
Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) ogłosiła ambitny plan modernizacji systemów kontroli ruchu lotniczego (ATC), obejmujący m.in. całkowite wycofanie dyskietek oraz zakończenie wykorzystywania systemów operacyjnych wykorzystujących platformę Microsoft Windows 95. Decyzja ta wynika z rosnącej presji na zwiększenie niezawodności, a także bezpieczeństwa infrastruktury, która zarządza milionami lotów każdego roku. Dotychczasowe rozwiązania, bazujące na nośnikach magnetycznych o pojemności zaledwie 1,44 MB, jak również archaicznym oprogramowaniu, od dawna wzbudzały kontrowersje. Zwłaszcza że wymagają one ciągłej konserwacji i napraw, przy ograniczonej dostępności części zamiennych oraz fachowców specjalizujących się w tak starej technologii. Jak wynika z raportów NPR, w ramach planowanej modernizacji FAA wdroży rozwiązania cyfrowe, bazujące na nowoczesnych platformach IT, takich jak systemy wykorzystujące chmurę obliczeniową, a także zaawansowane aplikacje analityczne, które znacząco usprawnią komunikację i zarządzanie przestrzenią powietrzną. Program obejmuje również wprowadzenie nowoczesnych protokołów zabezpieczeń, minimalizujących ryzyko cyberataków, jak również awarii systemów.
Przejście na Liquid Glass. Jaki będzie Apple macOS 26 „Tahoe” i iPadOS 26 już tej jesieni – interfejs, wielozadaniowość, Spotlight
Wnioski płynące z tej długo oczekiwanej transformacji wydają się jasne. Wycofanie tak przestarzałych technologii jak dyskietki i Windows 95 to krok nie tylko w stronę większej niezawodności, ale też znacznego zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów i załóg samolotów. Jednakże warto zastanowić się, dlaczego dopiero teraz FAA zdecydowało się na tak gruntowną modernizację? Czy decydenci dostrzegają, jak bardzo opóźnienie cyfrowej transformacji wpłynęło na wizerunek całego sektora lotniczego? Można się również zastanawiać, czy tempo wdrażania nowych technologii będzie wystarczające, aby uniknąć przejściowych problemów, które często towarzyszą tak kompleksowym zmianom.
Powiązane publikacje

Koniec z przycięciami w grach. Inżynier Epic Games pokazuje, jak naprawić najbardziej irytujące problemy w Unreal Engine
64
AMD Variable Graphics Memory w Ryzen AI Max+ pozwala przydzielać pamięć RAM jako VRAM zaawansowanym modelom AI
31
OpenAI łączy modele GPT i o-series w jednym potężnym systemie GPT-5, który ma mieć debiut już w sierpniu
21
Blender trafi na tablety Apple iPad Pro. Program do grafiki 3D zawita też do modeli z Androidem na pokładzie
9