Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

FAA wycofuje dyskietki i Windows 95 z systemów kontroli ruchu lotniczego. Rusza cyfrowa modernizacja infrastruktury lotniczej

Maciej Lewczuk | 10-06-2025 13:30 |

FAA wycofuje dyskietki i Windows 95 z systemów kontroli ruchu lotniczego. Rusza cyfrowa modernizacja infrastruktury lotniczejSystemy kontroli ruchu lotniczego od lat bazują na technologiach, które dziś można spotkać głównie w muzeach komputerowych. Pomimo postępu technologicznego wiele strategicznych urządzeń wciąż działa dzięki przestarzałym rozwiązaniom, które zdają się kompletnie nie pasować do współczesnych wymagań bezpieczeństwa. FAA zdecydowała, że najwyższy czas na gruntowne zmiany. Czy nowe technologie zagwarantuje sprawniejszą kontrolę ruchu lotniczego?

Federalna Administracja Lotnictwa zapowiada wycofanie przestarzałych technologii, które przez dekady zapewniały działanie systemów kontroli ruchu lotniczego w Stanach Zjednoczonych.

FAA wycofuje dyskietki i Windows 95 z systemów kontroli ruchu lotniczego. Rusza cyfrowa modernizacja infrastruktury lotniczej [1]

Bill Atkinson, geniusz Apple nie żyje. Człowiek, który stworzył graficzną duszę Maca i zmienił komputery na zawsze

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) ogłosiła ambitny plan modernizacji systemów kontroli ruchu lotniczego (ATC), obejmujący m.in. całkowite wycofanie dyskietek oraz zakończenie wykorzystywania systemów operacyjnych wykorzystujących platformę Microsoft Windows 95. Decyzja ta wynika z rosnącej presji na zwiększenie niezawodności, a także bezpieczeństwa infrastruktury, która zarządza milionami lotów każdego roku. Dotychczasowe rozwiązania, bazujące na nośnikach magnetycznych o pojemności zaledwie 1,44 MB, jak również archaicznym oprogramowaniu, od dawna wzbudzały kontrowersje. Zwłaszcza że wymagają one ciągłej konserwacji i napraw, przy ograniczonej dostępności części zamiennych oraz fachowców specjalizujących się w tak starej technologii. Jak wynika z raportów NPR, w ramach planowanej modernizacji FAA wdroży rozwiązania cyfrowe, bazujące na nowoczesnych platformach IT, takich jak systemy wykorzystujące chmurę obliczeniową, a także zaawansowane aplikacje analityczne, które znacząco usprawnią komunikację i zarządzanie przestrzenią powietrzną. Program obejmuje również wprowadzenie nowoczesnych protokołów zabezpieczeń, minimalizujących ryzyko cyberataków, jak również awarii systemów.

FAA wycofuje dyskietki i Windows 95 z systemów kontroli ruchu lotniczego. Rusza cyfrowa modernizacja infrastruktury lotniczej [2]

Przejście na Liquid Glass. Jaki będzie Apple macOS 26 „Tahoe” i iPadOS 26 już tej jesieni – interfejs, wielozadaniowość, Spotlight

Wnioski płynące z tej długo oczekiwanej transformacji wydają się jasne. Wycofanie tak przestarzałych technologii jak dyskietki i Windows 95 to krok nie tylko w stronę większej niezawodności, ale też znacznego zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów i załóg samolotów. Jednakże warto zastanowić się, dlaczego dopiero teraz FAA zdecydowało się na tak gruntowną modernizację? Czy decydenci dostrzegają, jak bardzo opóźnienie cyfrowej transformacji wpłynęło na wizerunek całego sektora lotniczego? Można się również zastanawiać, czy tempo wdrażania nowych technologii będzie wystarczające, aby uniknąć przejściowych problemów, które często towarzyszą tak kompleksowym zmianom.

Źródło: NPR
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 43

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.