Ewolucja kart graficznych w latach 2009-2015. Test przekrojowy
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Ewolucja kart graficznych w dużej pigułce
- 1 - ATi Radeon HD 5850 i HD 5870 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 2 - AMD Radeon HD 6950 i HD 6970 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 3 - AMD Radeon HD 7950 i HD 7970 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 4 - AMD Radeon R9 290 i R9 290X - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 5 - NVIDIA GeForce GTX 470 i 480 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 6 - NVIDIA GeForce GTX 570 i 580 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 7 - NVIDIA GeForce GTX 670 i 680 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 8 - NVIDIA GeForce GTX 770 i 780 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 9 - NVIDIA GeForce GTX 970 i 980 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 10 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 11 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 12 - 3DMark Fire Strike - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 13 - 3DMark Fire Strike - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 14 - 3DMark Fire Strike - Porównanie GeForce vs Radeon
- 15 - AC: Unity - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 16 - AC: Unity - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 17 - AC: Unity - 1920x1080 High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 18 - Batman: Arkham City - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 19 - Batman: Arkham City - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 20 - Batman: Arkham City - 1920x1080 Very High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 21 - Battlefield 4 - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 22 - Battlefield 4 - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 23 - Battlefield 4 - 1920x1080 Ultra - Porównanie GeForce vs Radeon
- 24 - CoD: Advanced Warfare - 1920x1080 Extra - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 25 - CoD: Advanced Warfare - 1920x1080 Extra - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 26 - CoD: Advanced Warfare - 1920x1080 Extra - Porównanie GeForce vs Radeon
- 27 - Crysis 3 - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 28 - Crysis 3 - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 29 - Crysis 3 - 1920x1080 Very High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 30 - Far Cry 4 - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 31 - Far Cry 4 - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 32 - Far Cry 4 - 1920x1080 Ultra - Porównanie GeForce vs Radeon
- 33 - Metro: Last Light - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 34 - Metro: Last Light - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 35 - Metro: Last Light - 1920x1080 High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 36 - Skyrim - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 37 - Skyrim - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 38 - Skyrim - 1920x1080 Very High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 39 - Tomb Raider - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 40 - Tomb Raider - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 41 - Tomb Raider - 1920x1080 Ultra - Porównanie GeForce vs Radeon
- 42 - Watch Dogs - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 43 - Watch Dogs - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 44 - Watch Dogs - 1920x1080 High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 45 - Pobór mocy - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 46 - Pobór mocy - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 47 - Pobór mocy - Porównanie GeForce vs Radeon
- 48 - Procentowy wzrost wydajności - GeForce
- 49 - Procentowy wzrost wydajności - Radeon
- 50 - Procentowy wzrost wydajności - GeForce vs Radeon
- 51 - Podsumowanie - Sześć lat zmian i ewolucji kart graficznych
Karty graficzne obsługujące DirectX 11 długo ewoluowały zanim osiągnęły poziom dzisiejszej wydajności, przechodząc w międzyczasie niezliczone modyfikacje i usprawnienia architektury podnoszące ich efektywność. Postanowiliśmy dokładnie prześledzić ten proces odpowiadając zarazem na fundamentalne pytanie - kiedy opłaca się wymienić wiekową kartę graficzną? Zestawienie będzie poświęcone najszybszym modelom, dlatego nasze porównanie zaczniemy od Radeonów HD 5850/5870 i GeForce GTX 470/480 z uwzględnieniem wszystkich następców, skończywszy analizę na reprezentantach obecnie panujących generacji Radeon R9 290/290X i GeForce GTX 970/980. Przekrój historyczny mamy naprawdę szeroki, ponieważ w niniejszym teście zamknęliśmy sześcioletni okres rozwoju kart graficznych, co pozwoliło nam stworzyć mały ranking wydajności topowych układów.
Autor: Sebastian Oktaba
Pierwszymi urządzeniami wspierającymi DirectX 11 były Radeony HD 5800 jeszcze produkcji ATi, które późnym latem 2006 roku zostało wykupione przez koncern AMD, szukający dostawcy zintegrowanych rdzeni graficznych do jednostek APU. Fuzja obydwu przedsiębiorstw była głośnym wydarzeniem, ale niewiele osób pamięta iż początkowo AMD rozważało przejęcie... NVIDII. Głównodowodzący nie osiągnęli jednak porozumienia w sprawach kadrowych dlatego ostatecznie wybrano kanadyjskie ATi. Gigant z Santa Clara przygodę z kartami graficznymi DirectX 11 zaczynał od rodziny GeForce GTX 400, którą szybko zastąpił usprawnionymi modelami GeForce GTX 500. Rywalizacja między firmami zwykle była wyrównana, niemniej spoglądając na rozwój wydarzeń z perspektywy czasu trzeba uczciwie przyznać, że polityka ATi/AMD wydaje się bardziej innowacyjna. Czerwoni jako pierwsi wprowadzili pamięci GDDR5 (Radeon HD 4870), fabryczne taktowanie rdzenia wynoszące 1000 MHz (Radeon HD 7700), sprzętową zgodność z najnowszym API Microsoftu (HD 5000 / HD 7000) czy niższy proces technologiczny (40 nm / 28 nm). Radeony R9 300 przyniosą kolejne ciekawostki - pamięci HBM (High Bandwidth Memory). Mimo wszystko dzisiaj to NVIDIA kontroluje większość rynku.
Nowa platforma i metodologia testowa kart graficznych PurePC
Jak wcześniej wspomniałem testy zaczynamy od pierwszych generacji kart graficznych obsługujących instrukcje DirectX 11 - Radeon HD 5000 i GeForce GTX 400 - konsekwentnie przechodząc do coraz nowszych układów. Zestawienie obejmuje dwa najwyższe jednordzeniowe modele reprezentujące każdą rodzinę i bezpośrednich następców oznaczonych według logicznego schematu np.: GTX 470 → GTX 570 → GTX 670 itp. Późniejsze edycje z podniesionymi zegarami celowo nie zostały uwzględnione (m.in.: Radeon HD 7970 GHz / GeForce GTX 780 GHz), ponieważ zaburzyłoby to chronologiczny układ obrazujący zmiany wydajności. Również dlatego na wykresach zabrakło GeForce GTX 780 Ti oraz GeForce GTX Titan będących osobnymi liniami produktowymi. Jednak zanim zaczniecie analizować wyniki pamiętajcie, że seria GeForce GTX 900 jeszcze nie posiada konkurentów w postaci Radeonów R9 300, które spodziewamy się zobaczyć w przeciągu miesiąca. NVIDIA zyskała obecnie przewagę nad rywalem, aczkolwiek w sektorze desktopowych kart graficznych koszulka lidera regularnie zmienia właściciela i niedługo możemy być świadkami kolejnego przetasowania. Tymczasem pozostaje sprawdzić jak kształtowała się sytuacja przez ostatnie lata.
Szukaliście porównania najszybszych odmian GeForce GTX 400, 500, 600, 700 i 900 kontra Radeon HD 5000, 6000, 7000 i R9 200? W takim razie ten artykuł jest spełnieniem Waszych niemych próśb - przyjemnej lektury!
FCAT vs FRAPS. Porównanie metod testowania kart graficznych
Wszystkie testy wykonane zostały w rozdzielczości 1920x1080 przy ustawieniach bardzo wysokich jako najlepiej odzwierciedlające dzisiejsze standardy, pozwalające rozwinąć skrzydła nowszym modelom i jednocześnie nie zabijające na miejscu wydajności starszych konstrukcji (tzn.: przynajmniej działały ;]) Wyniki zostały natomiast posegregowane w trzech odrębnych kategoriach przedstawiających tylko GeForce lub Radeony oraz wszystkie karty graficzne razem - dzięki takiemu zabiegowi łatwiej prześledzić ścieżkę rozwoju poszczególnych generacji. Oczywiście nie zabrakło także porównania poboru mocy, aczkolwiek ze względu na wymieszanie modeli referencyjnych i niereferencyjnych zrezygnowałem z odczytów temperatur oraz pomiarów głośności. Niestety zdobycie wszystkich wersji stworzonych według projektu AMD/NVIDIA niezbędnych do uczciwego zbadania tych czynników okazało się niemożliwe. Chciałem jednak serdecznie podziękować ludziom, firmom i instytucjom, które pomogły zebrać trudno dostępne sample wymagane do przygotowania niniejszego zestawienia - lokalnemu oddziałowi ASUS, Gigabyte, MSI, Sapphire, NVIDIA, Marcinowi z ExtremeMem i Grześkowi Iwanowi.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Ewolucja kart graficznych w dużej pigułce
- 1 - ATi Radeon HD 5850 i HD 5870 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 2 - AMD Radeon HD 6950 i HD 6970 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 3 - AMD Radeon HD 7950 i HD 7970 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 4 - AMD Radeon R9 290 i R9 290X - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 5 - NVIDIA GeForce GTX 470 i 480 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 6 - NVIDIA GeForce GTX 570 i 580 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 7 - NVIDIA GeForce GTX 670 i 680 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 8 - NVIDIA GeForce GTX 770 i 780 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 9 - NVIDIA GeForce GTX 970 i 980 - Zdjęcia i specyfikacja techniczna
- 10 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 11 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 12 - 3DMark Fire Strike - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 13 - 3DMark Fire Strike - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 14 - 3DMark Fire Strike - Porównanie GeForce vs Radeon
- 15 - AC: Unity - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 16 - AC: Unity - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 17 - AC: Unity - 1920x1080 High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 18 - Batman: Arkham City - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 19 - Batman: Arkham City - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 20 - Batman: Arkham City - 1920x1080 Very High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 21 - Battlefield 4 - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 22 - Battlefield 4 - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 23 - Battlefield 4 - 1920x1080 Ultra - Porównanie GeForce vs Radeon
- 24 - CoD: Advanced Warfare - 1920x1080 Extra - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 25 - CoD: Advanced Warfare - 1920x1080 Extra - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 26 - CoD: Advanced Warfare - 1920x1080 Extra - Porównanie GeForce vs Radeon
- 27 - Crysis 3 - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 28 - Crysis 3 - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 29 - Crysis 3 - 1920x1080 Very High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 30 - Far Cry 4 - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 31 - Far Cry 4 - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 32 - Far Cry 4 - 1920x1080 Ultra - Porównanie GeForce vs Radeon
- 33 - Metro: Last Light - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 34 - Metro: Last Light - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 35 - Metro: Last Light - 1920x1080 High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 36 - Skyrim - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 37 - Skyrim - 1920x1080 Very High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 38 - Skyrim - 1920x1080 Very High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 39 - Tomb Raider - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 40 - Tomb Raider - 1920x1080 Ultra - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 41 - Tomb Raider - 1920x1080 Ultra - Porównanie GeForce vs Radeon
- 42 - Watch Dogs - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 43 - Watch Dogs - 1920x1080 High - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 44 - Watch Dogs - 1920x1080 High - Porównanie GeForce vs Radeon
- 45 - Pobór mocy - Ewolucja kart graficznych GeForce
- 46 - Pobór mocy - Ewolucja kart graficznych Radeon
- 47 - Pobór mocy - Porównanie GeForce vs Radeon
- 48 - Procentowy wzrost wydajności - GeForce
- 49 - Procentowy wzrost wydajności - Radeon
- 50 - Procentowy wzrost wydajności - GeForce vs Radeon
- 51 - Podsumowanie - Sześć lat zmian i ewolucji kart graficznych