Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

DOOM Eternal PC - Test wydajności kart graficznych GeForce vs Radeon w Ray Tracing i DLSS. Piekielnie dobra optymalizacja?

Sebastian Oktaba | 26-08-2021 08:00 |

DOOM Eternal PC - Test wydajności kart graficznych GeForce vs Radeon w Ray Tracing i DLSS. Piekielnie dobra optymalizacja?DOOM Eternal to swoisty fenomen wśród multiplatformowych gier komputerowych. Produkcja nawet osiemnaście miesięcy po premierze wciąż prezentuje się widowiskowo, oferując niezwykle dynamiczną rozgrywkę okraszoną licznymi wybuchami, latającymi flakami i różnymi wodotryskami, jednak charakteryzuje się stosunkowo niewielkimi wymaganiami sprzętowymi. Niedawno id Software postanowiło jeszcze bardziej dopieścić swoje ostatnie dzieło, wprowadzając do DOOM Eternal dwie techniki - ray tracing i NVIDIA DLSS. Jeśli jesteście ciekawi jak wygląda implementacja śledzenia promieni, koszt wydajności towarzyszący jego włączeniu oraz jakość obrazu po aktywacji DLSS, to trafiliście we właściwe miejsce.

Autor: Sebastian Oktaba

Jeśli dobrze pamiętam, niedługo po oficjalnej zapowiedzi DOOM Eternal, producent wykonawczy gry dumnie ogłosił w mediach, że zespół programistów id Software chętnie pokaże konkurencji, jak powinien wyglądać dobrze wykonany ray tracing. Powyższa deklaracja padła w połowie 2019 roku, kiedy technologia raczkowała i jeszcze niewiele było tytułów wykorzystujących nowe rozwiązania (przodowały wtedy Control i Quake II RTX). Trochę czasu upłynęło od tamtego momentu, ale teksańskie studio ostatecznie dotrzymało słowa. Dokładnie pod koniec czerwca wydano aktualizację wprowadzającą do ustawień graficznych śledzenie promieni i DLSS, którego koordynatorem oraz promotorem została NVIDIA. Silnik graficzny id Tech 7 oraz stylistyka DOOM Eternal wydawały się idealnymi narzędziami do demonstracji ray tracingu. Połączenie bardzo dobrej optymalizacji, wykorzystania API Vulkan oraz środowiska proszącego się o zaawansowane odbicia (tj. sporo zamkniętych lokacji o industrialnym charakterze), powinno przynieść ciekawy efekt końcowy. Sprawdźmy zatem kompetencje magików legndarnego id Software...

id Software postanowiło jeszcze bardziej dopieścić swoje ostatnie dzieło, wprowadzając do DOOM Eternal dwie techniki - ray tracing i NVIDIA DLSS. Jak to wpłynie na wygląd i wymagania sprzętowe tego tytułu?

DOOM Eternal PC - Test wydajności kart graficznych GeForce vs Radeon w Ray Tracing i DLSS. Piekielnie dobra optymalizacja? [nc1]

Producent po ostatniej aktualizacji uzupełnił wymagania sprzętowe, uwzględniając konfiguracje potrzebne do uruchomienia DOOM Eternal doprawionego śledzeniem promieni, gdzie bezwzględnie wymagane są układy dysponujące jednostkami przyspieszającymi ray tracing. Najsłabszy zestaw do 1920x1080 Low obejmuje karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 2060 bądź AMD Radeon RX 6700 XT, chociaż dzisiaj byłby to zapewne AMD Radeon RX 6600 XT, jednak wówczas urządzenie nie miało jeszcze premiery. Średnia półka określona jako 2560x1440 High, wymaga NVIDIA GeForce RTX 3070 tudzież AMD Radeon RX 6800, aczkolwiek taka konfiguracja wydaje się solidnie zawyżona. Ustawienia 3840x2160 Ultra oznaczają konieczność posiadania sprzętu high-endowego - NVDIA GeForce RTX 3080 Ti albo AMD Radeon RX 6900 XT. Kwestia mocy obliczeniowej procesora, nawet jeżeli deweloper podaje stosunkowo mocne jednostki, jest drugoplanowa i szesnaście wątków okazuje się zbędne. Ciekawostkę stanowi jednak, że przy włączeniu rozdzielczości 4K sugerowane jest dysponowanie 32 GB pamięci RAM.

  1920x1080 Low 2560x1440 High 3840x2160 Ultra
Procesor AMD Ryzen 3 1200 Ryzen 7 1800X Ryzen 7 3700X
Procesor intel Core i5-6400 Core i7-6700K Core i9-9900K
Karta graficzna AMD RX 6700 XT RX 6800 RX 6900 XT
Karta graficzna NVIDIA RTX 2060 RTX 3070 RTX 3080 Ti
Pamięć operacyjna 16 GB 16 GB 32 GB
Przestrzeń dyskowa 80 GB 80 GB 80 GB
Wykorzystane API Vulkan Vulkan Vulkan
System operacyjny Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit

Test wydajności Cyberpunk 2077 PC Patch 1.23 - Ray tracing na kartach graficznych NVIDIA GeForce i AMD Radeon

DOOM Eternal wykorzystuje silnik id Tech 7, pozostając wiernym interfejsowi API Vulkan, jednak względem poprzednika wprowadza kilka poprawek m.in.: ulepszony HDR, efekty świetlne PBR, globalne oświetlenie oraz post-procesowe wygładzanie krawędzi. Teraz do długaśnej listy fajerwerków można dopisać jeszcze długo wyczekiwany ray tracing i NVIDIA DLSS. Szlaki obydwu technologiom przecierał wprawdzie Wolfenstein Youngblood (id Tech 6), który otrzymał bardzo udane implementacje, niemniej DOOM Eternal to produkcja znacznie bardziej widowiskowa, szybsza i bardziej zaawansowana wizualnie. Okoliczność sprzyjającą stanowią relatywnie niewysokie wymagania sprzętowe, bowiem id Tech 7 jest świetnie zoptymalizowany, chociaż jednoczenie gra potrzebuje wysokiego klatkażu, aby zachować swoją diabelską dynamikę. Mówimy tutaj o przynajmniej 60 klakach na sekundę. Przy okazji testów wydajności DOOM Eternal otrzymałem do platformy zasilacz zasilacz MSI MPG A750GF 750W oraz gamingowe krzesło MSI MAG CH130 I Fabric, mające zapewnić odpowiednią moc i wygodne siedzisko podczas spuszczania lania hordzie demonów. Czas na odrobinę chamstwa i brutalności...

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 76

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.