DOOM Eternal PC - Test wydajności kart graficznych GeForce vs Radeon w Ray Tracing i DLSS. Piekielnie dobra optymalizacja?
- SPIS TREŚCI -
- 1 - id Software może być DOOMne z programistów
- 2 - MSI MAG CH130 I Fabric - Fotel z piekła rodem
- 3 - MSI MPG A750GF 750W - Piekielnie mocny zasilacz
- 4 - Test wydajności DOOM Eternal - Miejsce pomiarowe
- 5 - Test wydajności DOOM Eternal - Efekty ray tracingu
- 6 - Test wydajności DOOM Eternal - Jakość DLSS 1920x1080
- 7 - Test wydajności DOOM Eternal - Jakość DLSS 2560x1440
- 8 - Test wydajności DOOM Eternal - Jakość DLSS 3840x2160
- 9 - Test wydajności DOOM Eternal - Platforma sprzętowa
- 10 - Test wydajności DOOM Eternal - 1920x1080 / Ultra Nightmare / RT OFF / DLSS OFF
- 11 - Test wydajności DOOM Eternal - 1920x1080 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS OFF
- 12 - Test wydajności DOOM Eternal - 1920x1080 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS ON
- 13 - Test wydajności DOOM Eternal - 2560x1440 / Ultra Nightmare / RT OFF / DLSS OFF
- 14 - Test wydajności DOOM Eternal - 2560x1440 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS OFF
- 15 - Test wydajności DOOM Eternal - 2560x1440 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS ON
- 16 - Test wydajności DOOM Eternal - 3840x2160 / Ultra Nightmare / RT OFF / DLSS OFF
- 17 - Test wydajności DOOM Eternal - 3840x2160 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS OFF
- 18 - Test wydajności DOOM Eternal - 3840x2160 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS ON
- 19 - Test wydajności DOOM Eternal - Skalowanie wydajności ray tracing
- 20 - Test wydajności DOOM Eternal - Skalowanie wydajności DLSS
- 21 - Podsumowanie - Amunicja typu DOOM DOOM
DOOM Eternal to swoisty fenomen wśród multiplatformowych gier komputerowych. Produkcja nawet osiemnaście miesięcy po premierze wciąż prezentuje się widowiskowo, oferując niezwykle dynamiczną rozgrywkę okraszoną licznymi wybuchami, latającymi flakami i różnymi wodotryskami, jednak charakteryzuje się stosunkowo niewielkimi wymaganiami sprzętowymi. Niedawno id Software postanowiło jeszcze bardziej dopieścić swoje ostatnie dzieło, wprowadzając do DOOM Eternal dwie techniki - ray tracing i NVIDIA DLSS. Jeśli jesteście ciekawi jak wygląda implementacja śledzenia promieni, koszt wydajności towarzyszący jego włączeniu oraz jakość obrazu po aktywacji DLSS, to trafiliście we właściwe miejsce.
Autor: Sebastian Oktaba
Jeśli dobrze pamiętam, niedługo po oficjalnej zapowiedzi DOOM Eternal, producent wykonawczy gry dumnie ogłosił w mediach, że zespół programistów id Software chętnie pokaże konkurencji, jak powinien wyglądać dobrze wykonany ray tracing. Powyższa deklaracja padła w połowie 2019 roku, kiedy technologia raczkowała i jeszcze niewiele było tytułów wykorzystujących nowe rozwiązania (przodowały wtedy Control i Quake II RTX). Trochę czasu upłynęło od tamtego momentu, ale teksańskie studio ostatecznie dotrzymało słowa. Dokładnie pod koniec czerwca wydano aktualizację wprowadzającą do ustawień graficznych śledzenie promieni i DLSS, którego koordynatorem oraz promotorem została NVIDIA. Silnik graficzny id Tech 7 oraz stylistyka DOOM Eternal wydawały się idealnymi narzędziami do demonstracji ray tracingu. Połączenie bardzo dobrej optymalizacji, wykorzystania API Vulkan oraz środowiska proszącego się o zaawansowane odbicia (tj. sporo zamkniętych lokacji o industrialnym charakterze), powinno przynieść ciekawy efekt końcowy. Sprawdźmy zatem kompetencje magików legndarnego id Software...
id Software postanowiło jeszcze bardziej dopieścić swoje ostatnie dzieło, wprowadzając do DOOM Eternal dwie techniki - ray tracing i NVIDIA DLSS. Jak to wpłynie na wygląd i wymagania sprzętowe tego tytułu?
Producent po ostatniej aktualizacji uzupełnił wymagania sprzętowe, uwzględniając konfiguracje potrzebne do uruchomienia DOOM Eternal doprawionego śledzeniem promieni, gdzie bezwzględnie wymagane są układy dysponujące jednostkami przyspieszającymi ray tracing. Najsłabszy zestaw do 1920x1080 Low obejmuje karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 2060 bądź AMD Radeon RX 6700 XT, chociaż dzisiaj byłby to zapewne AMD Radeon RX 6600 XT, jednak wówczas urządzenie nie miało jeszcze premiery. Średnia półka określona jako 2560x1440 High, wymaga NVIDIA GeForce RTX 3070 tudzież AMD Radeon RX 6800, aczkolwiek taka konfiguracja wydaje się solidnie zawyżona. Ustawienia 3840x2160 Ultra oznaczają konieczność posiadania sprzętu high-endowego - NVDIA GeForce RTX 3080 Ti albo AMD Radeon RX 6900 XT. Kwestia mocy obliczeniowej procesora, nawet jeżeli deweloper podaje stosunkowo mocne jednostki, jest drugoplanowa i szesnaście wątków okazuje się zbędne. Ciekawostkę stanowi jednak, że przy włączeniu rozdzielczości 4K sugerowane jest dysponowanie 32 GB pamięci RAM.
1920x1080 Low | 2560x1440 High | 3840x2160 Ultra | |
Procesor AMD | Ryzen 3 1200 | Ryzen 7 1800X | Ryzen 7 3700X |
Procesor intel | Core i5-6400 | Core i7-6700K | Core i9-9900K |
Karta graficzna AMD | RX 6700 XT | RX 6800 | RX 6900 XT |
Karta graficzna NVIDIA | RTX 2060 | RTX 3070 | RTX 3080 Ti |
Pamięć operacyjna | 16 GB | 16 GB | 32 GB |
Przestrzeń dyskowa | 80 GB | 80 GB | 80 GB |
Wykorzystane API | Vulkan | Vulkan | Vulkan |
System operacyjny | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Test wydajności Cyberpunk 2077 PC Patch 1.23 - Ray tracing na kartach graficznych NVIDIA GeForce i AMD Radeon
DOOM Eternal wykorzystuje silnik id Tech 7, pozostając wiernym interfejsowi API Vulkan, jednak względem poprzednika wprowadza kilka poprawek m.in.: ulepszony HDR, efekty świetlne PBR, globalne oświetlenie oraz post-procesowe wygładzanie krawędzi. Teraz do długaśnej listy fajerwerków można dopisać jeszcze długo wyczekiwany ray tracing i NVIDIA DLSS. Szlaki obydwu technologiom przecierał wprawdzie Wolfenstein Youngblood (id Tech 6), który otrzymał bardzo udane implementacje, niemniej DOOM Eternal to produkcja znacznie bardziej widowiskowa, szybsza i bardziej zaawansowana wizualnie. Okoliczność sprzyjającą stanowią relatywnie niewysokie wymagania sprzętowe, bowiem id Tech 7 jest świetnie zoptymalizowany, chociaż jednoczenie gra potrzebuje wysokiego klatkażu, aby zachować swoją diabelską dynamikę. Mówimy tutaj o przynajmniej 60 klakach na sekundę. Przy okazji testów wydajności DOOM Eternal otrzymałem do platformy zasilacz zasilacz MSI MPG A750GF 750W oraz gamingowe krzesło MSI MAG CH130 I Fabric, mające zapewnić odpowiednią moc i wygodne siedzisko podczas spuszczania lania hordzie demonów. Czas na odrobinę chamstwa i brutalności...
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - id Software może być DOOMne z programistów
- 2 - MSI MAG CH130 I Fabric - Fotel z piekła rodem
- 3 - MSI MPG A750GF 750W - Piekielnie mocny zasilacz
- 4 - Test wydajności DOOM Eternal - Miejsce pomiarowe
- 5 - Test wydajności DOOM Eternal - Efekty ray tracingu
- 6 - Test wydajności DOOM Eternal - Jakość DLSS 1920x1080
- 7 - Test wydajności DOOM Eternal - Jakość DLSS 2560x1440
- 8 - Test wydajności DOOM Eternal - Jakość DLSS 3840x2160
- 9 - Test wydajności DOOM Eternal - Platforma sprzętowa
- 10 - Test wydajności DOOM Eternal - 1920x1080 / Ultra Nightmare / RT OFF / DLSS OFF
- 11 - Test wydajności DOOM Eternal - 1920x1080 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS OFF
- 12 - Test wydajności DOOM Eternal - 1920x1080 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS ON
- 13 - Test wydajności DOOM Eternal - 2560x1440 / Ultra Nightmare / RT OFF / DLSS OFF
- 14 - Test wydajności DOOM Eternal - 2560x1440 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS OFF
- 15 - Test wydajności DOOM Eternal - 2560x1440 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS ON
- 16 - Test wydajności DOOM Eternal - 3840x2160 / Ultra Nightmare / RT OFF / DLSS OFF
- 17 - Test wydajności DOOM Eternal - 3840x2160 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS OFF
- 18 - Test wydajności DOOM Eternal - 3840x2160 / Ultra Nightmare / RT ON / DLSS ON
- 19 - Test wydajności DOOM Eternal - Skalowanie wydajności ray tracing
- 20 - Test wydajności DOOM Eternal - Skalowanie wydajności DLSS
- 21 - Podsumowanie - Amunicja typu DOOM DOOM
Powiązane publikacje

Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
158
Test kart graficznych AMD Radeon RX 9070 vs NVIDIA GeForce RTX 5070 - Która jest wydajniejsza i bardziej opłacalna?
221
Test kart graficznych AMD Radeon RX 9070 XT vs NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Dobra wydajność w rozsądnej cenie? Czy to możliwe?
633
Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5070 Gaming Trio - Chłodzenie na miarę oczekiwań? Founders Edition może pozazdrościć
22