Czy procesor ogranicza kartę graficzną w wyższej rozdzielczości?
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Co to jest bottleneck i dlaczego się pojawia?
- 2 - Platformy testowe i metodyka pomiarowa
- 3 - Test Assassin's Creed: Origins - Alexandria (Miejsce CPU)
- 4 - Test Assassin's Creed: Origins - Road to Siwa (Miejsce GPU)
- 5 - Test Death Stranding - Capital City (Miejsce CPU)
- 6 - Test Death Stranding - Incinerator (Miejsce GPU)
- 7 - Test Dishonored 2 - Edge of the World (Miejsce CPU)
- 8 - Test Dishonored 2 - A Long Day In Dunwall (Miejsce GPU)
- 9 - Test Kingdom Come: Deliverance - Rattay City (Miejsce CPU)
- 10 - Test Kingdom Come: Deliverance - Talmberk Forest (Miejsce GPU)
- 11 - Test Shadow of The Tomb Raider - Kuwaq Yaku (Miejsce CPU)
- 12 - Test Shadow of The Tomb Raider - Kuwaq Yaku (Miejsce GPU)
- 13 - Test Watch Dogs 2 - Woodland (Miejsce CPU)
- 14 - Test Watch Dogs 2 - Dolores Park (Miejsce GPU)
- 15 - Test Witcher 3: Wild Hunt - Beauclair (Miejsce CPU)
- 16 - Test Witcher 3: Blood & Wine - Palace Gardens (Miejsce GPU)
- 17 - Podsumowanie - Jak to jest z tym bottleneckiem?
Wybór odpowiedniego procesora względem karty graficznej, to najważniejsza decyzja podczas składania gamingowego komputera, rzutująca na ogólną wydajność oraz perspektywy przyszłej rozbudowy. Przeglądając testy podzespołów pewnie słyszeliście o zjawisku tzw. wąskiego gardła? Teoria powinna być doskonale znana, jednak sama kwestia pozostaje warta szerszego omówienia, ponieważ bottleneck jest problemem wielowymiarowym.... Zastanawialiście się może w którym momencie procesor zaczyna ograniczać kartę graficzną? Jak kształtuje się wydajność w miejscach procesorowych przy zmianie rozdzielczości na wyższą? Gdzie wtedy znajduje się środek ciężkości? Pytań jest znacznie więcej, dlatego właśnie bottleneckowi ze strony procesora poświęcona będzie niniejsza publikacja.
Autor: Sebastian Oktaba
Wyjaśnienie czym dokładnie jest zjawisko wąskiego gardła zacznijmy od omówienia teoretycznych aspektów tego problemu, aby późniejsza analiza gromady wyników była łatwiejsza. Otóż - bottleneck zachodzi w momencie, kiedy jeden podzespół ogranicza wydajność drugiego, co w przypadku komputerów najczęściej obserwowane jest w relacjach między procesorem i kartą graficzną. Nazwa wąskie gardło nawiązuje do zwężenia szyjki w butelce, której średnica ma kluczowe znaczenie dla szybkości opróżnienia naczynia. Jeśli nasza karta graficzna będzie częścią magazynową, procesor zaś wspomnianą szyjką o ograniczonym przepływie, wówczas będzie on hamował wymianę danych i obniżał wydajność. Zjawisko to działa zresztą w obydwu kierunkach, natomiast wszystko jest oczywiście zależne od konkretnej gry komputerowej, charakterystyki lokacji, rozdzielczości oraz ustawień. Dlatego w poniższym artykule zbadany został szereg czynników wpływających na moment pojawienia się bottlenecka, a procedura pomiarowa daleko wykracza poza dotychczasowe standardy i metodologie.
Bottlenck po stronie procesora, to czarny scenariusz dla posiadacza wydajnej karty graficznej, którą zwykle wymienia się częściej. Jednak czy w rozdzielczościach wyższych niż 1920x1080 faktycznie takie zjawisko zachodzi?
Do przeprowadzenia testów wykorzystałem sześć procesorów Intel Core z ostatnich dwóch generacji, które pracowały na płytach głównych MSI MEG Z490 ACE i MSI Z390 Gaming Pro Carbon, zapewniających jednostkom optymalne warunki tzn. brak limitów poboru mocy gwarantujący uzyskiwanie maksymalnych taktowań Turbo Boost (niektórzy producenci stosują tutaj obostrzenia). Przegląd obejmuje modele od Intel Core i3-9100F i Core i3-10100, poprzez Intel Core i 5-9600KF, Core i5-10600K i Core i7-10700K, skończywszy na Intel Core i9-10900K. Procesory różnią się zatem przede wszystkim konfiguracją rdzeni i wątków, odgrywających największe znaczenie w kształtowaniu wydajności, jednak nie zapominajmy także o zmiennej ilości pamięci cache i częstotliwości pracy. Summa summarum, otrzymujemy przekrój przez pięcioletnie portfolio Intela sięgające czasów Core 6 i 7 generacji, bowiem Core i3-9100F to odpowiednik Core i5-6600, Core i3-10100 blisko do Core i7-6700, Core i5-10600K zastąpił Core i7-8700K, natomiast Core i7-10700K jest substytutem Core i9-9900K. Całości dopełnia karta graficzna MSI GeForce RTX 2080 Ti Lightning Z oraz pamięci Corsair DDR4-3600 MHz CL16.
i3-9100F | i3-10100 | i5-9600KF | i5-10600K | i7-10700K | i9-10900KF | |
Architektura | Coffee Lake | Comet Lake | Coffee Lake | Comet Lake | Comet Lake | Comet Lake |
Odpowiednik | Core i5-6600 | Core i7-6700 | - | Core i7-8700 | Core i9-9900 | - |
Konfiguracja | 4R / 4W | 4R / 8W | 6R / 6W | 6R / 12W | 8R / 16W | 10R / 20W |
Taktowanie | 3600-4200 | 3600-4300 | 3700-4600 | 4100-4800 | 3800-5100 | 3700-5300 |
Pamięć L3 | 6 MB | 6 MB | 9 MB | 12 MB | 16 MB | 20 MB |
Mnożnik | Zablokowany | Zablokowany | Odblokowany | Odblokowany | Odblokowany | Odblokowany |
Platforma | LGA 1151 | LGA 1200 | LGA 1151 | LGA 1200 | LGA 1200 | LGA 1200 |
Kontroler | DDR4-2400 | DDR4-2666 | DDR4-2666 | DDR4-2666 | DDR4-2933 | DDR4-2933 |
iGPU | - | UHD 630 | - | UHD 630 | UHD 630 | - |
Litografia | 14 nm | 14 nm | 14 nm | 14 nm | 14 nm | 14 nm |
Cena | 319 zł | 549 zł | 849 zł | 1209 zł | 1779 zł | 2599 zł |
Test wydajności kart graficznych w rozdzielczości 3440x1440
Wybór platform Intela podyktowany był wyższą wydajnością w grach komputerowych, przesuwającą moment pojawienia się wąskiego gardła ze strony procesora, którego granicę niniejsza publikacja ma zamiar określić. Mnogość modeli o różnorakiej konfiguracji, mających liczne odpowiedniki w starszych generacjach również nie pozostała bez znaczenia - dzięki temu poradnik trafi do większej ilość odbiorców. Może kiedyś powstanie wersja dla platformy AMD... jak znajdę wolne dwa tygodnie :) Procedura pomiarowa na potrzeby opisania tego zagadnienia została mocno rozbudowana, obejmując siedem tytułów znanych z dużych wymagań względem procesora lub dobrego skalowania. Każda z wybranych gier komputerowych została przetestowana w dwóch lokacjach - procesorowej i graficznej - co dokładnie pokaże gdzie przebiega granica bottlencka. Jakby komukolwiek brakowało szerszej perspektywy, to wszystkie pomiary wykonałem w trzech rozdzielczościach: 1920x1080, 2560x1440 oraz 3840x2160. Oprócz minimalnej i średniej ilości klatek na sekundę uwzględniłem na wykresach także parametr 1% Low. Kończąc wstęp chciałem jeszcze napisać, że wszystkie procesory Intel 9. oraz 10. generacji dostarczył sklep morele.net, co znacznie ułatwiło przygotowanie tak obszernego artykułu.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Co to jest bottleneck i dlaczego się pojawia?
- 2 - Platformy testowe i metodyka pomiarowa
- 3 - Test Assassin's Creed: Origins - Alexandria (Miejsce CPU)
- 4 - Test Assassin's Creed: Origins - Road to Siwa (Miejsce GPU)
- 5 - Test Death Stranding - Capital City (Miejsce CPU)
- 6 - Test Death Stranding - Incinerator (Miejsce GPU)
- 7 - Test Dishonored 2 - Edge of the World (Miejsce CPU)
- 8 - Test Dishonored 2 - A Long Day In Dunwall (Miejsce GPU)
- 9 - Test Kingdom Come: Deliverance - Rattay City (Miejsce CPU)
- 10 - Test Kingdom Come: Deliverance - Talmberk Forest (Miejsce GPU)
- 11 - Test Shadow of The Tomb Raider - Kuwaq Yaku (Miejsce CPU)
- 12 - Test Shadow of The Tomb Raider - Kuwaq Yaku (Miejsce GPU)
- 13 - Test Watch Dogs 2 - Woodland (Miejsce CPU)
- 14 - Test Watch Dogs 2 - Dolores Park (Miejsce GPU)
- 15 - Test Witcher 3: Wild Hunt - Beauclair (Miejsce CPU)
- 16 - Test Witcher 3: Blood & Wine - Palace Gardens (Miejsce GPU)
- 17 - Podsumowanie - Jak to jest z tym bottleneckiem?
Powiązane publikacje

Test AMD Ryzen 9 9950X3D - Najlepszy procesor do gier i pracy? Kosztuje sporo, jednak AMD zadaje mocny cios konkurencji
187
Test AMD Ryzen AI Max+ 395 - Najwydajniejsze APU na świecie, oparte na architekturze x86 i Zen 5. Test na różnych limitach mocy
69
Test tanich procesorów AMD Ryzen 5 7500F vs Intel Core i5-12400F - Który procesor zyskuje więcej na szybkiej pamięci RAM DDR5?
176
Jaki procesor kupić? Co wybrać w cenie od 400 do 3000 złotych? Lepszy Intel czy AMD? Poradnik zakupowy na listopad 2024
149