Cyberpunk 2077: Ray tracing także na kartach AMD Radeon RX 6000
Niedawno wspominaliśmy o tym, że producent ze studia CD Projekt RED ujawnił, że na premierę gry Cyberpunk 2077 ray tracing będzie dostępny wyłącznie na kartach NVIDIA GeForce RTX 2000 i 3000. Mimo że każdy z czterech efektów, jakie pojawią się w RPG-u polskiego dewelopera, wykorzystuje API Microsoftu – DirectX Ray Tracing (DXR), które będzie obsługiwane przez nadchodzące karty graficzne AMD Radeon RX 6900 XT, RX 6800 XT i RX 6800. AMD ujawniło w oficjalnym komunikacie prasowym, że wszystkie wykorzystujące technikę śledzenia promieni tytuły oparte na branżowych standardach, włączając to DXR i nadchodzący Vulkan Ray Tracing API, będą obsługiwane przez ich układy. NVIDIA oficjalnie potwierdziła, że nie będzie w żadnym stopniu blokować ray tracingu w nadchodzącym Cyberpunku 2077.
Wbrew temu, co twierdziło studio CD Projekt RED, NVIDIA potwierdziła, że ray tracing w grze Cyberpunk 2077 będzie działać na każdej karcie graficznej obsługującej API DXR, a więc także na Radeonach z serii RX 6000.
Cyberpunk 2077 - ray tracing na premierę tylko na GeForce RTX
Wieści z obozu CD Projekt RED mogły sugerować, że ewentualna blokada ray tracingu dla konkurencyjnych kart może wynikać z jakiejś umowy pomiędzy polskim studiem a NVIDIĄ. Nic bardziej mylnego - Zieloni zaprzeczyli temu, ujawniając, że „nic, co jest powiązane z ray tracingiem w Cyberpunku 2077, nie należy do NVIDII”, więc obsługa techniki śledzenia promieni w tej grze na kartach Radeon RX 6000 jest zależna od AMD. Cyberpunk 2077 nie zalicza się do wyjątków - są nimi jedynie JX3, Wolfenstein: Youngblood i Quake 2 RTX, które wykorzystują autorskie rozszerzenia Zielonych, aczkolwiek ostatni tytuł doczekał się wersji opartej na rozszerzeniu Vulkan KHR ray tracing, więc po odpowiednich sterownikach AMD nie powinno być problemu z działaniem ray tracingu w tym kultowym FPS-ie na kartach Radeon RX 6000.
Cyberpunk 2077 z obsługą Ray Tracingu i DLSS 2.0 na premierę
Obsługa obsługą, ale osobną kwestią pozostaje wydajność na układach AMD, które pojawią się 18 listopada (RX 6800 XT i RX 6800) i 8 grudnia (RX 6900 XT). Wszak ray tracing w Cyberpunku 2077 był optymalizowany pod GeForce RTX 2000 i 3000. Mimo że RPG wyjdzie po premierze Radeonów RX 6000, to studio ma obecnie inne priorytety (łatanie błędów i wersje na konsole obecnej generacji, które przyczyniły się do kolejnej obsuwy), więc raczej należy spodziewać się wyraźnie lepszego działania Cyberpunka 2077 z włączonym ray tracingiem na kartach firmy NVIDIA. O tym, jak będzie w rzeczywistości, przekonamy się 10 grudnia 2020 roku (oby...).
Powiązane publikacje

AMD Radeon RX 7700 - zaskakujący debiut nowego układu RDNA 3. To może być tania alternatywa dla Radeona RX 9600 XT 16 GB
32
Intel oraz NVIDIA ogłaszają wieloletnie partnerstwo. Firmy będą tworzyć customowe układy dla centrów danych oraz dla PC
38
Intel Gaudi 3 PCIe w serwerach Dell. Nowa platforma AI oferuje 600 W TDP na układ i wsparcie dla modeli Llama4, Deepseek, Qwen3
15
NVIDIA GeForce GTX 2080 Ti - oto nigdy nie wydany układ z 12 GB VRAM. Ma lepszą specyfikację niż GeForce RTX 2080 Ti
14