Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test Corsair MP600 Pro LPX - Sprawdzamy wydajność topowego nośnika SSD PCIe 4.0 NVMe w konsoli Sony PlayStation 5

Damian Marusiak | 02-02-2022 09:00 |

Test Corsair MP600 Pro LPX - Sprawdzamy wydajność topowego nośnika SSD PCIe 4.0 NVMe w konsoli Sony PlayStation 5Od kilku miesięcy staramy się regularnie przyglądać nowym nośnikom SSD PCIe 4.0 NVMe w konsoli Sony PlayStation 5. Odkąd pojawiła się właściwa aktualizacja oprogramowania urządzenia, przeprowadzamy kolejne testy wydajności, by sprawdzać które nośniki półprzewodnikowe wypadają lepiej, a które gorzej. W listopadzie opublikowaliśmy obszerny materiał, w którym sprawdzaliśmy 10 różnych SSD PCIe 4.0 NVMe. Mowa o takich modelach jak Samsung 980 PRO, Corsair MP600 (Pro), Lexar NM800, Kingston KC3000 czy ADATA GAMMIX S70. W poprzednim teście przyglądaliśmy się m.in. wspomnianym dwóm dyskom od Corsaira. Teraz firma wprowadza do sprzedaży kolejny wariant, przygotowany przede wszystkim z myślą o PlayStation 5 oraz PlayStation 5 Digital Edition. Mowa o nośniku Corsair MP600 Pro LPX, który postanowiliśmy także przetestować.

Autor: Damian Marusiak

Konsola Sony PlayStation 5 posiada wbudowany nośnik SSD (jest on lutowany w płytę główną, więc o typowej wymianie nie ma mowy) o pojemności 825 GB. Oczywiście nie jest to równoznaczne z tym, że tyle miejsca mamy do użytku własnego, ponieważ bez zainstalowanych gier oferuje dokładnie 667 GB wolnej przestrzeni. Mimo wszystko to bardzo mało jak na dzisiejsze standardy. Po kilku zainstalowanych grach (taki Mass Effect Legendary Edition zajmuje ponad 100 GB, podobnie Marvel's Avengers oraz Horizon Forbidden West; sporo miejsca zajmuje także taki Death Stranding Director's Cut czy Far Cry 6; dodajmy do tego nowe Call of Duty wraz z modułem Warzone i praktycznie cały SSD mamy już zapełniony, a niedługo pojawią się kolejne produkcje tj. Dying Light 2, Gran Turismo 7, Forspoken czy God of War Ragnarok...), zaczyna tworzyć się problem, gdzie upchnąć kolejne gry. Rozwiązaniem jest aktualizacja oprogramowania PlayStation 5, która aktywuje slot M.2, dzięki czemu możemy w końcu zamontować dodatkowy nośnik SSD. 

Corsair MP600 Pro LPX to najnowszy nośnik SSD PCIe 4.0 x4 NVMe od amerykańskiej firmy, który przygotowano przede wszystkim z myślą o konsoli PlayStation 5. Dzięki niższemu radiatorowi, jego rozmiary idealnie pasują do nowej konsoli od Sony.

Test Corsair MP600 Pro LPX - Sprawdzamy wydajność topowego nośnika SSD PCIe 4.0 NVMe w konsoli Sony PlayStation 5 [nc1]

Jak wyglądają wymagania Sony dotyczące nośników SSD w konsoli PlayStation 5 oraz PlayStation 5 Digital Edition? Zalecana prędkość sekwencyjnego odczytu ma wynosić przynajmniej 5500 MB/s. Do slotu M.2 wejdą bez problemu modele SSD z kluczem M (Key M) w rozmiarach 2230, 2242, 2260, 2280 oraz 22110. Zalecane jest także, aby wkładany nośnik miał własny radiator, aczkolwiek nie powinien on być zbyt długi i nadchodzić niemalże na samo złącze z kluczem M. Jeśli chodzi o pojemność, to konsola odczyta bez problemu modele od 250 GB do 4 TB. W urządzeniu nie zadziałają natomiast nośniki SSD PCIe 3.0 x4 NVMe, nawet jeśli mowa o topowych konstrukcjach. Już przy poprzednim wielkim teście potwierdziliśmy to na przykładzie dysku Viper VPN100. Po umieszczeniu takiego nośnika, konsola wyrzuca komunikat o braku spełnienia wymagań sprzętowych. Warto o tym pamiętać, zanim zdecydujemy się na wybór tańszego SSD PCIe 3.0 NVMe. W grę wchodzą wyłącznie nowsze (i droższe) PCIe 4.0 NVMe.

Test Corsair MP600 Pro LPX - Sprawdzamy wydajność topowego nośnika SSD PCIe 4.0 NVMe w konsoli Sony PlayStation 5 [nc1]

Same testy zostały podzielone na trzy główne części. W pierwszej porównujemy czas wczytywania w kilku grach w wersjach natywnych dla PS5 (Ratchet & Clank - Rift Apart, Kena: Bridge od Spirits, Death Stranding Director's Cut oraz Marvel's Spider-Man Remastered) oraz grach działających w ramach wstecznej kompatybilności (God of War, Horizon: Zero Dawn). Druga część to porównanie czasu kopiowania kilku gier z wbudowanego SSD na dodatkowy nośnik, co sprawdzi który z testowanych dysków najlepiej poradzi sobie z kopiowaniem dużej ilości danych. Trzecia część to pomiary temperatur w kilku scenariuszach, m.in. przy kopiowaniu sporych ilości danych, a także wygrzewanie w grze Ratchet & Clank Rift Apart, która potrafi dać popalić nośnikom SSD, zwłaszcza tymi ze skromniejszymi układami chłodzenia.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 18

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.