Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

CES 2015: Premiera układu NVIDIA Tegra X1 z GPU Maxwell

Arkad | 05-01-2015 13:00 |

NVIDIA Tegra X1Rozpoczynające się targi CES 2015 w Las Vegas przyniosą nam wiele nowych produktów z różnych segmentów. Do światowej stolicy rozrywki zjechali producenci sprzętu komputerowego, urządzeń mobilnych, jak również technologiczne startupy i twórcy rynku motoryzacyjnego. CES 2015 okazał się także bardzo ważnym wydarzeniem dla firmy NVIDIA, która postanowiła zaskoczyć wszystkich prezentacją swojego nowego układu - rzeczywiście jest to niebywała niespodzianka, bowiem żadne wcześniejsze przecieki nie wskazywały na nadchodzącą premierę takiego produktu. W tym momencie na rynku jednostek mobilnych króluje NVIDIA Tegra K1 oparta na architekturze Kepler. Jej popularność nie jest oczywiście zbyt duża, a wszystko to za sprawą kosztów implementacji, ale także poboru energii. Mogło się wydawać, że Tegra K1 zawalczy jeszcze o swoje miejsce na rynku i przez dłuższy czas nie doczeka się premiery swojego następcy. Nic bardziej mylnego...

Architektura Maxwell, osiem rdzeni ARM - oto najnowsza NVIDIA Tegra X1.

Na specjalnej konferencji zaprezentowano układ NVIDIA Tegra X1 stanowiący następce wydajnego procesora prezentowanego przed chwilą - mamy do czynienia z rewolucją w ofercie "zielonych", bowiem nowy model został wyposażony w kilka kluczowych elementów mogących spodobać się fanom desktopowych kart graficznych. Jednostka posiada po cztery 64-bitowe rdzenie Cortex-A57 oraz Cortex-A53 wyposażone odpowiednio w 2 MB oraz 512 KB pamięci podręcznej drugiego poziomu.

Najważniejszą cechą jest jednak układ graficzny wyposażony aż w 256 procesorów strumieniowych opartych na architekturze Maxwell - zapewnia on wydajność na poziomie 1 TFLOPs (APU w Xbox One zapewnia około 1,31 TFLOPs). Poprzednik posiadał 192 procesory strumieniowe oraz był oparty na architekturze Kepler. NVIDIA Tegra X1 posiada także 16 jednostek teksturujących (wcześniej 8) oraz 16 ROP (wcześniej 4). Szyna pamięci pozostała na szerokości 64 bitów, jednak nowy kontroler LPDDR4 zwiększył przepustowość do 25,6 GB/s.

NVIDIA Tegra X1 posiada wskaźnik TDP na poziomie 10 W, natomiast wydajność w porównaniu do poprzednika wzrosła o co najmniej 50%. Wzrosła także częstotliwość pamięci z poziomu 930 MHz na 1,6 GHz. Nie możemy także zapominać o przejściu na nowy proces technologiczny - Tegra K1 jest produkowana w 28-nanometrowej litografii, natomiast Tegra X1 będzie wytwarzana w 20 nanometrach. Gwarantuje to wzrost wydajności przy takim samym lub niższym poborze energii. Układ graficzny wspiera OpenGL ES 3.1, OpenGL 4.5 oraz nadchodzący DirectX 12 - dzięki temu nie będzie problemu ze wsparciem najbardziej wymagających gier mobilnych.

Co ciekawe, nowy układ ma połowę wydajności FP64 aniżeli poprzednik - sytuacja ta wynika z charakterystyki architektury Maxwell, która nie jest uniwersalna i została stworzona z myślą o wydajności energetycznej. Technologia NVIDII pozwala na płynne odtwarzanie materiału wideo 4K przy 60 klatkach na sekundę. Sklepowy debiut prezentowanego procesora ma nastąpić w połowie 2015 roku. Właśnie wtedy zobaczymy pierwsze tablety korzystające z jednostki Tegra X1, bowiem na smartfony raczej bym nie liczył.

Źródło: NextPowerUp

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 4

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.