Bill Atkinson, geniusz Apple nie żyje. Człowiek, który stworzył graficzną duszę Maca i zmienił komputery na zawsze
W historii informatyki nie brakuje postaci, które zmieniły sposób, w jaki postrzegamy pracę z komputerem. Jedną z nich był człowiek, który nie tylko programował, ale także wizualizował przyszłość, w której użytkownik komunikuje się z maszyną za pomocą obrazu i intuicji, a nie tylko linii poleceń. Twórca przełomowych narzędzi, które zapoczątkowały erę graficznych interfejsów użytkownika. Zmarły niedawno Bill Atkinson to właśnie jedna z takich postaci.
Bariera między słowami a obrazami została przełamana… Teraz jest to narzędzie codziennego użytku – twierdził Bill Atkinson.
Przejście na Liquid Glass. Jaki będzie Apple macOS 26 „Tahoe” i iPadOS 26 już tej jesieni – interfejs, wielozadaniowość, Spotlight
William „Bill” Atkinson, jeden z pionierów informatyki, który jako pracownik numer 51 firmy Apple Inc. odegrał kluczową rolę w rozwoju graficznych interfejsów użytkownika (GUI), zmarł 5 czerwca 2025 roku na raka trzustki w wieku 74 lat. Jego najważniejsze osiągnięcia, takie jak biblioteka graficzna QuickDraw, program MacPaint oraz środowisko HyperCard, stanowiły fundament dla przełomowych produktów, takich jak Apple Lisa i Macintosh. QuickDraw, napisany niemal w całości w asemblerze Motorola 68000, umożliwiał szybkie renderowanie grafiki, w tym charakterystycznych zaokrąglonych prostokątów („roundrects”), na sprzęcie o ograniczonych zasobach, czyli komputerach z 128 kB pamięci RAM i procesorem 8 MHz.
Apple iOS 26 - nowości dla iPhone'ów z WWDC 2025. Nowy design Liquid Glass, zmiany w interfejsie, translacja na żywo i wiele więcej
Atkinson samodzielnie opracował algorytm midpoint circle, który zrewolucjonizował rysowanie okręgów na ekranach bitmapowych. MacPaint, wydany w 1984 roku wraz z pierwszym Macintoshem, wprowadził takie innowacje, jak narzędzie „lasso” do selekcji czy animację „marching ants”, które stały się standardami w oprogramowaniu graficznym, inspirując m.in. Adobe Photoshop. HyperCard, stworzony w 1987 roku po inspiracji LSD, umożliwiał użytkownikom nietechnicznym tworzenie aplikacji i hipertekstowych struktur, będąc prekursorem współczesnych systemów CMS i stron internetowych.
Apple wprowadza zmiany w nazewnictwie systemów iOS, iPadOS, macOS i nie tylko. Nowe wersje skorzystają z Liquid Glass
Atkinson, zwerbowany przez Steve’a Jobsa w 1978 roku, porzucił doktorat z neurobiologii, aby dołączyć do Apple. To zaowocowało przełomowymi rozwiązaniami, które uczyniły komputery bardziej intuicyjnymi i dostępnymi. Jego prace nad Apple Lisa, w tym menedżerem okien i menu rozwijanym (opatentowanym), ustanowiły podstawy dla GUI, które zdominowały rynek. Po odejściu z Apple w 1990 roku Atkinson współtworzył General Magic. Tam pracował nad nowymi technologiami smartfonów. Fotografował też przyrodę, stosując własne algorytmy ditheringu.
Apple iPhone 17 i iPhone 17 Air jednak bez ekranów ProMotion. Dopłata do modeli Pro może okazać się uzasadniona
Wpływ Atkinsona na technologię wykracza poza same produkty Apple. Jego podejście do programowania, łączące elegancję kodu z maksymalną wydajnością, pozostaje wzorem dla współczesnych inżynierów oprogramowania. QuickDraw, jako prekursor technologii takich jak DirectX czy PDF, umożliwił Apple zdominowanie rynku publikacji cyfrowych w latach 80. i 90. HyperCard, choć niedoceniany w swoim czasie, zainspirował twórców gier (np. Myst) i wczesnych stron internetowych, a jego wizja „kart” z danymi antycypowała współczesne bazy NoSQL.
Technologiczne priorytety Apple. Anulowanie Apple Watch z kamerą i rozwój okularów AR oraz AirPods z AI na horyzoncie
Współczesne interfejsy, bazujące na gestach i ikonach, zawdzięczają wiele jego pionierskim pracom nad „desktop metaphor”. Jednakże, jak zauważają źródła, takie jak The New York Times, sukces Atkinsona wynikał nie tylko z jego geniuszu, ale także z zespołu Apple, który umożliwił realizację jego wizji pod presją technologiczną i czasową. Współczesnym programistom warto zadać pytanie, czy w dobie wszechobecnych frameworków i wysokopoziomowych języków programowania wciąż istnieje miejsce na tak niskopoziomową optymalizację, jaką reprezentował Atkinson? Czy jego dziedzictwo może inspirować do tworzenia bardziej intuicyjnych interfejsów w erze sztucznej inteligencji i wirtualnej rzeczywistości? Więcej zdjęć wykonanych przez Atkinsona znajdziecie w cyfrowym archiwum. Poniżej zamieszczamy wybrane.
Powiązane publikacje

FAA wycofuje dyskietki i Windows 95 z systemów kontroli ruchu lotniczego. Rusza cyfrowa modernizacja infrastruktury lotniczej
33
Apple VisionOS 26, CarPlay, tvOS 26 i WatchOS 26 - prezentacja na WWDC 2025. Wśród nowości m.in. gesty i przestrzenne widgety
0
Przejście na Liquid Glass. Jaki będzie Apple macOS 26 „Tahoe” i iPadOS 26 już tej jesieni – interfejs, wielozadaniowość, Spotlight
42
Apple iOS 26 - nowości dla iPhone'ów z WWDC 2025. Nowy design Liquid Glass, zmiany w interfejsie, translacja na żywo i wiele więcej
41