Battlefield 4 Mantle vs DirectX 11 - Test R9 290X vs GTX 780 Ti
Alleluja! Battlefield 4 doczekał się oficjalnej aktualizacji wprowadzającej obsługę Mantle, czyli nowego API stworzonego z myślą o kartach graficznych AMD, którym producent zamierza rywalizować z wszędobylskim DirectX. Obietnice gigantycznego wzrostu wydajności modeli Radeon HD 7000 i Radeon R7/R9 200 brzmiały niezwykle kusząco, dlatego postanowiliśmy własnoręcznie sprawdzić, jak sytuacja wygląda w rzeczywistości. Niedługo możecie spodziewać się rozbudowanego testu kart graficznych i procesorów w Battlefield 4, natomiast dzisiaj prezentujemy Wam pierwsze wyniki z pomiarów przeprowadzonych w naszej redakcji. Na przystawkę proponujemy Radeona R9 290X oraz GeForce GTX 780 Ti połączonego z Intel Core i5-4670K, gdzie wybraliśmy na potrzeby porównania dwa miejsca - zależne od procesora i karty graficznej. Jak wyglądają efekty takiego zestawienia? Chwilami bywają naprawdę zaskakujące, mogąc skutecznie zamknąć usta wszystkim sceptykom, ale ostateczne wnioski zostawiamy na pełną wersję artykułu. Tymczasem sami zobaczcie czy warto było czekać na Mantle...
Jakich korzyści może spodziewać się potencjalny użytkownik Mantle? Przede wszystkim wzrostu wydajności w scenariuszach, gdzie wąskim gardłem okazuje się procesor, który ogranicza kartę graficzną. Wbrew obiegowej opinii, rola jednostki centralnej nadal jest bardzo istotna, zwłaszcza w produkcjach niechlujnie pisanych pod DirectX 11, marnujących niewyobrażalnie duże pokłady mocy obliczeniowej. Mantle pozwala zmniejszyć rolę systemu operacyjnego w procesie generowania obrazu, odciążając przy okazji procesor, co powinno również zredukować dystans między układami AMD FX oraz Intel Core. Trzeba przyznać, że producent sprytnie to sobie wykombinował i jednocześnie udowodnił na podstawie niezależnych pomiarów, jak wiele można zdziałać rozwiązaniem stricte programowym. Teraz wystarczy tylko przekonać do Mantle leniwych developerów oraz wielkie koncerny...
Test procesorów i kart graficznych: Battlefield 4 Mantle vs DirectX - Pełna wersja
Jak zostało wspomniane na początku, przygotowaliśmy dwa odrębne miejsca testowe, gdzie wyniki są uzależnione od procesora lub karty graficznej. Pozwoli to wstępnie porównać wydajność DirectX i Mantle w typowych scenach, aczkolwiek obydwa API można sprawdzić wyłącznie na Radeonach, ponieważ sterowniki do modeli GeForce w chwili obecnej nie zapewniają takiego wsparcia. Oczywiście, gdyby NVIDIA była zainteresowana Mantle, mogłaby to uczynić bez przesadnie wielkiego wysiłku - standard pozostaje przecież otwarty. Rola sterownika graficznego i jego narzutu na procesor jest tutaj kluczowa, aczkolwiek o zaistniałym zjawisku pisaliśmy już wielokrotnie, więc zamiast zanudzać Was teorią, polecamy zerknąć na zamieszczone wykresy, Wnioski nasuwają się chyba same, nieprawdaż?

Battlefield 4 - Test CPU
1920x1080 / Ultra / MSAA OFF / SSAO
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo

Battlefield 4 - Test GPU
1920x1080 / Ultra / MSAA x4 / SSAO
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
Ponieważ żadne powszechnie stosowane metody mierzenia ilości klatek na sekundę nie działają z Mantle, wykorzystaliśmy narzędzia (komendy) wbudowane w konsolę Battlefield 4. Wymagało to odrobiny zachodu, ponieważ FPS podawany jest w sposób odmienny od FRAPS czy MSI Afterburner, ale dysponując odpowiednim skryptem łatwo ów niezrozumiały ciąg liczb rozgryźć i wyliczyć średnią ilość klatek na sekundę. Wszystkie testy zostały wykonane właśnie tą metodą, błąd pomiarowy wynosił mniej niż 1%, zastosowane sterowniki to oficjalne AMD Catalyst 14.1 oraz ForceWare 332.81 WHQL, zaś platforma testowa pracowała pod komenda systemu operacyjnego Windows 7 64-bit. Podczas testów nie zanotowaliśmy żadnych problemów ze stabilnością, przekłamań obrazu czy chwilowych spadków animacji.
Pozostaje pogratulować AMD dobrze wykonanej roboty, bo chociaż implementacja Mantle w Battlefield 4 jest dopiero początkiem długiej drogi, to wyniki napawają optymizmem.
Jak widać - pomimo zastosowania Core i5-4670K (3400 MHz + Turbo), Radeon R9 290X w miejscu zależnym od procesora przegrywa z GeForce GTX 780 Ti, aby dokonać istnego spustoszenia razem z Mantle. Skok okazuje się nieprawdopodobnie duży, jednak o jakimkolwiek błędzie w obliczeniach nie może być mowy - testy przeprowadzaliśmy wielokrotnie. W scenie zależnej od karty graficznej poprawy w stosunku do DirectX w zasadzie brak. Tego akurat się spodziewaliśmy, gdyż Mantle z założenia nie poprawia wydajności w przypadku, gdy limitem okazuje się układ graficzny. Pozostaje pogratulować AMD dobrze wykonanej roboty, bo chociaż implementacja Mantle w Battlefield 4 jest dopiero początkiem długiej drogi, to wyniki napawają optymizmem. Resztę, uwzględniając procesory FX i dwurdzeniowe Intel Pentium, opublikujemy wkrótce!
Jaka karta graficzna do Battlefield 4 - Test GeForce vs Radeon
Recenzja Battlefield 4 - Pole bitwy dziurawe jak nigdy
Powiązane publikacje

Nowe sterowniki do kart graficznych Intel Arc Battlemage poprawiają płynność w wielu popularnych grach komputerowych
19
ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
43
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
182
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
91