Badania wskazują, że Polacy coraz częściej sięgają po inteligentne urządzenia z troski o swoje zdrowie
Zgodnie z wynikami badania Kantar, przeprowadzonymi na zlecenie marki Fitbit, w 2021 roku w związku z ograniczeniami spowodowanymi pandemią, Polacy jeszcze bardziej zainteresowali się śledzeniem swojego stanu zdrowia za pomocą urządzeń ubieralnych. Według badania „Aktywność fizyczna i korzystanie z urządzeń ubieralnych wśród Polaków” 39% Polaków korzysta lub korzystało już z urządzeń ubieralnych. Co więcej, 75% ankietowanych odczuwa jeszcze większą niż wcześniej potrzebę monitorowania danych dotyczących swojego zdrowia. Badanie, które przeprowadzane było w grudniu minionego roku na grupie tysiąca respondentów wykazało również, że już 63% Polek i Polaków uprawia aktywność fizyczną przynajmniej raz w tygodniu.
Badanie zlecone przez Fitbit wskazuje, że pandemia koronawirusa sprawiła, iż Polacy jeszcze mocniej zainteresowali się śledzeniem swojego stanu zdrowia za pomocą urządzeń ubieralnych.
Test Fitbit Sense - smartwatch z EKG i EDA dla największych geeków
Zgodnie z wynikami badania, aż 41% badanych od początku pandemii w 2020 roku zmieniło swoje nastawienie do zdrowia. Jeśli chodzi zaś o częstotliwość aktywności fizycznej to aż 63% Polaków uprawia aktywność fizyczną raz w tygodniu. Jest też spora grupa Polaków i Polek (29% badanych), która przez cały okres pandemii pozostawała aktywna i uprawiała sport nawet trzy razy w tygodniu. Spośród tej grupy najbardziej aktywne są osoby w wieku 18-29 lat (37%). Jednocześnie prawie 40% badanych przyznało, że ćwiczy tylko 2-3 razy w miesiącu lub rzadziej, a prawie co piąty Polak nie ćwiczy w ogóle. Respondenci przyznają jednak, że jednym z największych problemów z utrzymaniem lub rozpoczęciem regularnej aktywności jest brak motywacji do ruchu. Tu, jak pokazuje badanie, z pomocą mogą przyjść urządzenia ubieralne. Dla 1/3 badanych powodem rozpoczęcia przygody ze smartwatchem, czy trackerem była właśnie potrzeba stałej motywacji do ruchu.
Test Huawei Watch GT 3 – o krok od porażki... Na szczęście smartwatch ma coś, na co wielu z nas czekało od dawna!
Pandemia zmieniła nie tylko świat, ale również nasze nawyki i przyzwyczajenia. Dla jednych są to zmiany na lepsze, inni nie są z nich zadowoleni. Ponad 1/4 badanych deklaruje, że od czasu rozpoczęcia pandemii koronawirusa ćwiczy częściej. Jednocześnie niemal tyle samo respondentów wskazuje, że aktualnie dużo rzadziej wykonuje aktywność fizyczną (27%). Częściej aktywność fizyczną podejmują kobiety (29%), osoby w wieku 18-29 lat (44%), natomiast ten sam poziom aktywności co przed pandemią częściej deklarują mężczyźni (43%) i respondenci w wieku 40-49 lat (46%). Takie proporcje mogą wynikać z powracających fal epidemii i kwarantann. Powodują one zacieranie rytmu życia sprzed pandemii. Uczymy się funkcjonowania w nowej rzeczywistości, w której ciężko jest jednak utrzymać konsekwencję w działaniu. Zmieniające się warunki powodują pogorszenie kondycji — zarówno fizycznej jak i psychicznej. Prawie połowa badanych przyznaje, że ograniczenie ruchu w trakcie pandemii wpłynęło negatywnie na ich ogólne samopoczucie.
Test Samsung Galaxy Watch4 Classic – przesiadka na Wear OS to świetna decyzja! Czy miała też wpływ na baterię?
Uważne podejście do życia i większa świadomość ciała mogą pozytywnie wpłynąć na samopoczucie, zwłaszcza w obecnych czasach. Wyniki badania wskazują również na potrzebę większej kontroli nad naszym zdrowiem. Aż 29% Polaków(-lek) zaczęło bowiem używać smartwatchy i trackerów wyposażonych w funkcje monitorowania zdrowia i kondycji organizmu właśnie w czasie pandemii. Młodsze (52%), osoby, które codziennie podejmują aktywność fizyczną, i które czują większą potrzebę kontroli nad własnym zdrowiem oraz ci, którzy w czasie pandemii rozwinęli zdrowe nawyki – częściej podejmowali aktywność fizyczną właśnie dzięki urządzeniom ubieralnym. Ogółem, aż 39% respondentów było bardziej aktywnych, dzięki korzystaniu z tego typu urządzeń, a aż 38% zauważyło wyraźną pozytywną zmianę w samopoczuciu po rozpoczęciu korzystania z nich.
Najczęstszym powodem zakupu smartwatchy i trackerów jest troska o własne zdrowie (27%). 23% sięga po nie za względu na możliwość korzystania z zaawansowanych funkcjonalności, takich jak EKG czy pulsoksymetr. Na drugim miejscu znalazła się motywacja do ruchu (26%), a pośrednio także możliwość analizy aktywności fizycznej. Respondenci wskazali również, że poza monitorowaniem zdrowia, cenią oni urządzenia ubieralne za wygodę użytkowania, w tym integrację ze smartfonem i wyświetlanie powiadomień (19%) oraz - choć może brzmi to prozaicznie - za pełną funkcjonalność zegarka na rękę (17%). Użytkownicy smartwatchy / trackerów korzystają z nich również w celu dokonywania płatności mobilnych (25%), ze względu na możliwości połączenia ze słuchawkami (18%), uruchomienia nawigacji (18%), czy zainstalowania innych aplikacji zewnętrznych (15%).
Powiązane publikacje

Tajwan ogranicza eksport technologii TSMC. Nowe regulacje mają chronić najważniejsze procesy przed zagraniczną konkurencją
29
Wielka Brytania planuje zakazać aplikacji AI tworzących deepfake dzieci. Ofcom i rząd UK podejmują stosowne działania
36
IBM zainwestuje 150 mld USD w USA, a konkretniej w rozwój AI, komputerów kwantowych, a także produkcji lokalnej
14
Prawnicy MyPillow użyli AI i wpadli w pułapkę fikcyjnych spraw. Grożą im naprawdę poważne konsekwencje
72