Badania wskazują, że Polacy coraz częściej sięgają po inteligentne urządzenia z troski o swoje zdrowie
Zgodnie z wynikami badania Kantar, przeprowadzonymi na zlecenie marki Fitbit, w 2021 roku w związku z ograniczeniami spowodowanymi pandemią, Polacy jeszcze bardziej zainteresowali się śledzeniem swojego stanu zdrowia za pomocą urządzeń ubieralnych. Według badania „Aktywność fizyczna i korzystanie z urządzeń ubieralnych wśród Polaków” 39% Polaków korzysta lub korzystało już z urządzeń ubieralnych. Co więcej, 75% ankietowanych odczuwa jeszcze większą niż wcześniej potrzebę monitorowania danych dotyczących swojego zdrowia. Badanie, które przeprowadzane było w grudniu minionego roku na grupie tysiąca respondentów wykazało również, że już 63% Polek i Polaków uprawia aktywność fizyczną przynajmniej raz w tygodniu.
Badanie zlecone przez Fitbit wskazuje, że pandemia koronawirusa sprawiła, iż Polacy jeszcze mocniej zainteresowali się śledzeniem swojego stanu zdrowia za pomocą urządzeń ubieralnych.
Test Fitbit Sense - smartwatch z EKG i EDA dla największych geeków
Zgodnie z wynikami badania, aż 41% badanych od początku pandemii w 2020 roku zmieniło swoje nastawienie do zdrowia. Jeśli chodzi zaś o częstotliwość aktywności fizycznej to aż 63% Polaków uprawia aktywność fizyczną raz w tygodniu. Jest też spora grupa Polaków i Polek (29% badanych), która przez cały okres pandemii pozostawała aktywna i uprawiała sport nawet trzy razy w tygodniu. Spośród tej grupy najbardziej aktywne są osoby w wieku 18-29 lat (37%). Jednocześnie prawie 40% badanych przyznało, że ćwiczy tylko 2-3 razy w miesiącu lub rzadziej, a prawie co piąty Polak nie ćwiczy w ogóle. Respondenci przyznają jednak, że jednym z największych problemów z utrzymaniem lub rozpoczęciem regularnej aktywności jest brak motywacji do ruchu. Tu, jak pokazuje badanie, z pomocą mogą przyjść urządzenia ubieralne. Dla 1/3 badanych powodem rozpoczęcia przygody ze smartwatchem, czy trackerem była właśnie potrzeba stałej motywacji do ruchu.
Test Huawei Watch GT 3 – o krok od porażki... Na szczęście smartwatch ma coś, na co wielu z nas czekało od dawna!
Pandemia zmieniła nie tylko świat, ale również nasze nawyki i przyzwyczajenia. Dla jednych są to zmiany na lepsze, inni nie są z nich zadowoleni. Ponad 1/4 badanych deklaruje, że od czasu rozpoczęcia pandemii koronawirusa ćwiczy częściej. Jednocześnie niemal tyle samo respondentów wskazuje, że aktualnie dużo rzadziej wykonuje aktywność fizyczną (27%). Częściej aktywność fizyczną podejmują kobiety (29%), osoby w wieku 18-29 lat (44%), natomiast ten sam poziom aktywności co przed pandemią częściej deklarują mężczyźni (43%) i respondenci w wieku 40-49 lat (46%). Takie proporcje mogą wynikać z powracających fal epidemii i kwarantann. Powodują one zacieranie rytmu życia sprzed pandemii. Uczymy się funkcjonowania w nowej rzeczywistości, w której ciężko jest jednak utrzymać konsekwencję w działaniu. Zmieniające się warunki powodują pogorszenie kondycji — zarówno fizycznej jak i psychicznej. Prawie połowa badanych przyznaje, że ograniczenie ruchu w trakcie pandemii wpłynęło negatywnie na ich ogólne samopoczucie.
Test Samsung Galaxy Watch4 Classic – przesiadka na Wear OS to świetna decyzja! Czy miała też wpływ na baterię?
Uważne podejście do życia i większa świadomość ciała mogą pozytywnie wpłynąć na samopoczucie, zwłaszcza w obecnych czasach. Wyniki badania wskazują również na potrzebę większej kontroli nad naszym zdrowiem. Aż 29% Polaków(-lek) zaczęło bowiem używać smartwatchy i trackerów wyposażonych w funkcje monitorowania zdrowia i kondycji organizmu właśnie w czasie pandemii. Młodsze (52%), osoby, które codziennie podejmują aktywność fizyczną, i które czują większą potrzebę kontroli nad własnym zdrowiem oraz ci, którzy w czasie pandemii rozwinęli zdrowe nawyki – częściej podejmowali aktywność fizyczną właśnie dzięki urządzeniom ubieralnym. Ogółem, aż 39% respondentów było bardziej aktywnych, dzięki korzystaniu z tego typu urządzeń, a aż 38% zauważyło wyraźną pozytywną zmianę w samopoczuciu po rozpoczęciu korzystania z nich.
Najczęstszym powodem zakupu smartwatchy i trackerów jest troska o własne zdrowie (27%). 23% sięga po nie za względu na możliwość korzystania z zaawansowanych funkcjonalności, takich jak EKG czy pulsoksymetr. Na drugim miejscu znalazła się motywacja do ruchu (26%), a pośrednio także możliwość analizy aktywności fizycznej. Respondenci wskazali również, że poza monitorowaniem zdrowia, cenią oni urządzenia ubieralne za wygodę użytkowania, w tym integrację ze smartfonem i wyświetlanie powiadomień (19%) oraz - choć może brzmi to prozaicznie - za pełną funkcjonalność zegarka na rękę (17%). Użytkownicy smartwatchy / trackerów korzystają z nich również w celu dokonywania płatności mobilnych (25%), ze względu na możliwości połączenia ze słuchawkami (18%), uruchomienia nawigacji (18%), czy zainstalowania innych aplikacji zewnętrznych (15%).
Powiązane publikacje

The Walt Disney Company i NBCUniversal przeciwko Midjourney. Pozew o naruszenie praw autorskich w generatywnym AI
15
Raport TrendForce: Samsung spada o 11,3%, SMIC rośnie – dystans się kurczy, a TSMC pozostaje liderem
18
YouTube pozwala na więcej zmieniając podejście do moderacji treści. Kontrowersyjne nagrania już nie będą znikać tak szybko
85
NVIDIA może stracić miliony, ponieważ Trump blokuje dostawy chipów AI na Bliski Wschód. Co się kryje za tą decyzją?
29