ASUS GTX 980 ROG Matrix Platinum. Test karty graficznej
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Kolejny Maxwell do zadań specjalnych za srogie pieniądze
- 1 - ASUS GeForce GTX 980 Matrix - Budowa i parametry techniczne
- 2 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 3 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 4 - Testy: Assassin's Creed IV: Black Flag - Very High / MSAA x4 / SSAO / DirectX 11
- 5 - Testy: Batman: Arkham Origins - Very High / MSAA x8 / PhysX OFF / DirectX 11
- 6 - Testy: Battlefield 4 - Ultra / MSAA x4 / SSAO / AF x16 / DirectX 11
- 7 - Testy: Call of Duty: Ghosts - Ultra / MSAA x4 / SSAO / Fur OFF / DirectX 11
- 8 - Testy: Crysis 3 - Very High / MSAA x2 / DirectX 11
- 9 - Testy: Far Cry 3 - Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 10 - Testy: Hitman: Absolution - Ultra / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 11 - Testy: Metro: Last Light - Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 12 - Testy: The Elder Scrolls V: Skyrim - Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 13 - Testy: Tomb Raider - Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 14 - Testy: Watch Dogs - High / HBAO+ High / MSAA x4 / DirectX 11
- 15 - Overclocking: 3DMark / Crysis 3 / Battlefield 4 / Watch Dogs
- 16 - Pobór mocy: spoczynek / obciążenie / OC
- 17 - Temperatury: spoczynek / overclocking
- 18 - Podsumowanie - Matrix trochę poniżej oczekiwań
Ponieważ właśnie wygasło NDA dotyczące ASUS GeForce GTX 980 Matrix, będącego najnowszą kartą graficzną w ofercie dobrze znanego producenta, nareszcie możemy Wam zaprezentować oficjalne wyniki tego urządzenia. Flagowy model oprócz zmodyfikowanego systemu chłodzenia oraz wyższych taktowań, otrzymał też szeroki wachlarz usprawnień stricte technicznych, mających korzystnie wpłynąć na potencjał podkręcania. Od strony estetycznej sprzęt również prezentuje się kapitalnie, aczkolwiek będzie musiał jeszcze udowodnić, że konieczność dołożenia kilkuset złotych względem rywali przyniesie użytkownikowi wymierne korzyści. Ponieważ ASUS GeForce GTX 980 Matrix jest okrutnie drogą zabawką, nasze oczekiwania również do najmniejszych nie należą, zwłaszcza iż punktem odniesienia zostaną przetestowane wcześniej niereferencyjne GeForce GTX 980.
Autor: Sebastian Oktaba
GeForce GTX 980 bazuje na chipie wykonanym jeszcze w tradycyjnym 28 nm procesie technologicznym, bowiem przejście na litografię 20 nm okazało się sprawą dość skomplikowaną. Przynajmniej w czwartym kwartale bieżącego roku podobny manewr był niewykonalny, zatem dopiero odświeżona linia GTX 900 albo kolejna generacja kart graficznych NVIDII ma szanse wykorzystać to rozwiązanie. Niemniej Maxwell GM204 charakteryzuje się znakomitą energooszczędnością, zaś stosunek wydajności do poboru mocy wypada tutaj pierwszorzędnie. Układ wykorzystuje 16 bloków SM (Streaming Multiprocessors) zapewniając 2048 procesorów CUDA, 128 jednostek cieniujących oraz 64 ROP-y, będąc klasyfikowanym pod względem wydajności na poziomie GK110 stosowanego w GeForce GTX 780 Ti. Wszystko przy współczynniku TDP wynoszącym zaledwie 165W, podczas gdy poprzednik oddawał 250W. Architektura Maxwell oprócz wysokiej energooszczędności przynosi także szereg technologii zarezerwowanych wyłącznie dla konstrukcji NVIDII m.in.: G-Sync, DSR i PhysX, które opisywaliśmy już kilkukrotnie, więc zainteresowanych tym tematem zapraszam do naszych starszych publikacji.
Kolejny pretendent do tytułu najszybszej karty graficznej? ASUS GTX 980 Matrix nie brakuje atutów, ale cena tego modelu może zszokować.
ASUS GeForce GTX 980 Matrix jest propozycją skierowaną do prawdziwych entuzjastów sprzętowych, którzy oczekują absolutnie najszybszych rozwiązań i wybierają komponenty dopasowane stylistycznie. Opisywana karta graficzna będzie idealnym uzupełnieniem płyt głównych ASUS Maximus VI Formula albo Rampage V Extreme, bowiem charakteryzuje się podobną kolorystyką, agresywnymi kształtami obudowy oraz współgrającymi technologiami. Wizualnie ASUS GeForce GTX 980 Matrix do złudzenia przypomina ASUS GeForce GTX 780 Ti Matrix, gdyż producent skopiował praktycznie wszystkie elementy designu od poprzednika. Inżynierowe wykorzystali także wcześniejsze doświadczenia, przygotowując pakiet autorskich rozwiązań wspomagających ekstremalne podkręcanie m.in.: zapobiegających nawarstwianiu się szronu podczas chłodzenia ciekłym azotem. Wstawiono też przycisk do szybkiego czyszczenia ustawień BIOS i wysokiej jakości komponenty elektroniczne - ten model nie powstał z myślą o zwykłych amatorach gier komputerowych.
ASUS GeForce GTX 980 Matrix startuje z fabrycznym taktowaniem rdzenia wynoszącym solidne 1241 MHz (realny GPU Boost ~1370 MHz), które gwarantuje testowanemu produktowi pierwsze miejsce wśród wszystkich Maxwelli jakie dotychczas odwiedziły progi naszej skromnej redakcji. Warto jednak odnotować, że znacznie bardziej przyziemny Gigabyte GeForce GTX 980 G1 Gaming niewiele mu ustępuje, natomiast Zotac AMP! Extreme Edition i EVGA Classified ACX 2.0 dobijają do granicy 1300 MHz. Pamięci nie zdecydowano się przyspieszyć, więc 4GB GDDR5 na 256-bitowej magistrali pracuje ze standardową częstotliwością 7008 MHz. W świetle obiektywnych faktów, nowego Matrixa nie sposób nazwać najszybszym seryjnym GeForce GTX 980, chociaż cenowo to oczywiście najwyższa półka. Precyzyjna kwota nie została jeszcze nawet ustalona, ale przedział 2800 złotych wydaje się zupełnie prawdopodobny, skoro ASUS GeForce GTX 980 StriX kosztuje około 2400 złotych. Zaraz zobaczymy co otrzymujemy w takiej zabójczej dla portfela kwocie.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Kolejny Maxwell do zadań specjalnych za srogie pieniądze
- 1 - ASUS GeForce GTX 980 Matrix - Budowa i parametry techniczne
- 2 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 3 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 4 - Testy: Assassin's Creed IV: Black Flag - Very High / MSAA x4 / SSAO / DirectX 11
- 5 - Testy: Batman: Arkham Origins - Very High / MSAA x8 / PhysX OFF / DirectX 11
- 6 - Testy: Battlefield 4 - Ultra / MSAA x4 / SSAO / AF x16 / DirectX 11
- 7 - Testy: Call of Duty: Ghosts - Ultra / MSAA x4 / SSAO / Fur OFF / DirectX 11
- 8 - Testy: Crysis 3 - Very High / MSAA x2 / DirectX 11
- 9 - Testy: Far Cry 3 - Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 10 - Testy: Hitman: Absolution - Ultra / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 11 - Testy: Metro: Last Light - Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 12 - Testy: The Elder Scrolls V: Skyrim - Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 13 - Testy: Tomb Raider - Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 14 - Testy: Watch Dogs - High / HBAO+ High / MSAA x4 / DirectX 11
- 15 - Overclocking: 3DMark / Crysis 3 / Battlefield 4 / Watch Dogs
- 16 - Pobór mocy: spoczynek / obciążenie / OC
- 17 - Temperatury: spoczynek / overclocking
- 18 - Podsumowanie - Matrix trochę poniżej oczekiwań
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178