Assassin’s Creed Valhalla - oto rozdzielczość i wydajność na PS5 i XSX
Przed premierą Assassin’s Creed: Valhalla dowiedzieliśmy się najnowsza gra Ubisoftu nie zaoferuje natywnej rozdzielczości 4K na konsolach nowej generacji, tj. PlayStation 5 oraz Xboksach Series X i Series S. Co prawda przedstawiciel francuskiego koncernu oficjalnie potwierdził tę informację jedynie w odniesieniu do PS5. Dzięki przeprowadzonej przez zespół Digital Foundry z brytyjskiego serwisu Eurogamer analizie AC: Valhalla mamy potwierdzenie, jak gra wygląda i działa na nowych konsolach. Czy na Xboksie Series X również można pomarzyć o pełnym 4K? Jak się okazuje, nie tylko o tym można pomarzyć i wydajność nie jest taka, jakiej można było oczekiwać po mocniejszej konsoli Microsoftu...
Assassin’s Creed: Valhalla zarówno na PlayStation 5, jak i Xboksie Series X działa w dynamicznej rozdzielczości, bez natywnego 4K. Co więcej, gra lepiej trzyma płynność animacji na PS5 – konsola Sony w skrajnych przypadkach oferuje nawet o 15% wyższą wydajność.
Test wydajności Assassin's Creed: Valhalla - Ragnarok optymalizacji
AC: Valhalla, które działa na usprawnionym silniku Anvil Next, oferuje praktycznie identyczną jakość obrazu na obu pełnoprawnych konsolach nowej generacji, co można ocenić w porównaniu opublikowanym przez serwis Eurogamer. Zgodnie z zapowiedzią Ubisoftu, gra działa zarówno na PlayStation 5, jak i Xboksie Series X w dynamicznej rozdzielczości (minimum 1440p, a maksimum 1728p), która jest upskalowana do 4K, przy zachowaniu płynności animacji na poziomie 60 klatek na sekundę (przynajmniej w teorii…). Na Xboksie Series S wynosi ona w najgorszym przypadku 1188p, a w najlepszym – 1656p, ale tylko przy 30 klatkach na sekundę i zauważalnie gorszej grafice (niższa nie tylko rozdzielczość, ale także jakość cieni czy szczegółowość drzew i terenu).
Recenzja Assassin's Creed: Valhalla - Wikiński, przyczajony tasiemiec
Jak wynika z analizy Digital Foundry, z utrzymaniem stałych 60 FPS w Assassin’s Creed: Valhalla wyraźnie lepiej radzi sobie PS5. W najbardziej uwydatniającym różnicę scenariuszu przewaga konsoli Sony nad Xboksem Series X wynosi nawet 15%, a to już sporo, mimo mocniejszego GPU w sprzęcie Microsoftu. Zdarza się, że tam, gdzie na PlayStation 5 trzyma praktycznie stabilne 60 FPS, na Xboksie Series X jest tylko 47-53 FPS, co rozczarowuje. Podczas rozgrywki można zaobserwować tzw. rozrywanie obrazu (ang. tearing), który da się zniwelować na odpowiednich telewizorach, ale tylko w wersji na Xboksy. Jest to zasługa techniki VRR (ang. Variable Refresh Rate), która nie jest (jeszcze) obsługiwana przez PS5. Digital Foundry porównało też czasy wczytywania, które znacząco skróciły się wraz z nadejściem dziewiątej generacji konsol i są jedną z najbardziej odczuwalnych póki co zalet nowego sprzętu. Akurat na przykładzie Assassin’s Creed: Valhalla nieco lepiej wypada PS5. Do takiego samego wniosku Digital Foundry doszło w przypadku błędów, na które narzekano więcej w wersji na Xboksy. Gra Ubisoftu została wydana w nie najlepszym stanie technicznym także na PC, więc nie jest dobrze niezależnie od wersji.
Powiązane publikacje

Paramount i Activision podpisały umowę na nakręcenie filmu pełnometrażowego na podstawie serii gier Call of Duty
18
Gra 007 First Light zaprezentowana na długim gameplayu. Gra zadebiutuje na PC, PlayStation 5, Xbox Series i Nintendo Switch 2
38
SkyShowtime – filmowe i serialowe nowości VOD na wrzesień 2025. Wśród premier Dexter, Brutalista, Krytyk oraz Tulsa King
1
Skyblivion - twórcy prezentują z wyjaśnieniami pierwszy kwadrans minut wyjątkowej modyfikacji
14