Arm szykuje rewolucję w grach mobilnych. Neural Super Sampling niczym NVIDIA DLSS, już w smartfonach w 2026 roku
Producenci układów scalonych stają przed wyzwaniem pogodzenia coraz większej mocy obliczeniowej z ograniczeniami energetycznymi smartfonów. Jednym z najważniejszych kierunków rozwoju stało się wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizacji grafiki. Wkrótce do grona firm oferujących takie rozwiązania dołączy nowy, potężny gracz, którego technologie mogą na nowo określić standardy w dziedzinie jakości mobilnej rozrywki.
Neural Super Sampling to pierwsza aplikacja, skaler graficzny wykorzystujący sztuczną inteligencję, który umożliwia możliwość dwukrotnego zwiększenia rozdzielczości z szybkością 4 ms na klatkę - Arm.
NVIDIA N1X - Poznaliśmy pierwsze szczegóły specyfikacji układu SoC dla PC, opartego na architekturze ARM oraz Blackwell
Firma Arm, której architektura procesorów dominuje na rynku urządzeń mobilnych, ogłosiła nową strategię rozwoju swoich układów graficznych. Najważniejszym jej elementem jest pakiet rozwiązań o nazwie Arm Neural Technology. Przewiduje on integrację dedykowanych akceleratorów sztucznej inteligencji bezpośrednio w strukturze procesorów graficznych (GPU) z rodziny Mali. To zmiana, która ma na celu przeniesienie zaawansowanych technik graficznych, znanych dotąd głównie z komputerów osobistych, do świata smartfonów.
Samsung Galaxy A57 5G może zaskoczyć wydajnością w grach. Układ Exynos 1680 doczekał się już pierwszego testu
Pierwszym praktycznym zastosowaniem nowej technologii będzie Arm Neural Super Sampling (ANSS). Jest to technika skalowania rozdzielczości obrazu w czasie rzeczywistym, która wykorzystuje sieci neuronowe. Działa ona na zasadzie podobnej do rozwiązań takich jak NVIDIA DLSS, AMD FSR czy Intel XeSS. ANSS ma za zadanie renderować obraz w niższej rozdzielczości, a następnie, przy pomocy algorytmów AI, inteligentnie skalować go do wyższej jakości, zachowując przy tym ostrość detali i płynność ruchu. Według Arm, technologia pozwoli na podniesienie dwukrotne rozdzielczości przy minimalnym obciążeniu, zajmującym zaledwie 4 ms na klatkę.
Intel traci udziały na rynku serwerowym, coraz mocniej podjadają go AMD i ARM. Przyszłość również nie będzie niebieska
Pierwsze układy graficzne wyposażone w Arm Neural Technology i obsługujące ANSS mają pojawić się na rynku w 2026 roku. W dalszej perspektywie firma zakłada wprowadzenie także technologii generowania dodatkowych klatek (Neural Frame Rate Upscaling), a także odszumiania obrazu przy śledzeniu promieni (Neural Super Sampling and Denoising), co może otworzyć drogę do implementacji ray tracingu na dużą skalę w urządzeniach mobilnych.
Powiązane publikacje

Ministerstwo Cyfryzacji przedstawia założenia Polityki Rozwoju Technologii Kwantowych z budżetem miliarda euro do 2035 roku
35
Litografia EUV od kuchni. Poznaj zasady funkcjonowania, wyzwania i przyszłość technologii półprzewodników
25
Znamy plany TSMC wobec litografii 1,4 nm. Wydatki mogą wzrosnąć do 49 miliardów dolarów
22
Pierwsze World Humanoid Robot Games w Chinach zakończone. W Pekinie rywalizowało aż 280 zespołów z 16 krajów
26