Architektura AMD UDNA da konsolom PlayStation 6 i kolejnemu Xbox spory wzrost wydajności w Ray Tracingu oraz AI
Branża gier przygotowuje się na kolejną rewolucję technologiczną. Firma AMD planuje wprowadzenie przełomowej architektury graficznej, która ma zmienić sposób działania nie tylko kart graficznych Radeon, ale również następnej generacji konsol do gier. Nowa technologia, łącząca dotychczas rozdzielone rozwiązania dla graczy i centrów danych, obiecuje znaczące zwiększenie wydajności w obszarach najważniejszych dla przyszłości gamingu.
Prawdopodobnie 20 procent wzrostu wydajności rasteryzacji na jednostkę obliczeniową i około dwukrotny wzrost wydajności ray tracingu oraz sztucznej inteligencji - twierdzi KeplerL2, znany informator branżowy.
Next-genowy Xbox wykorzysta podzespoły od AMD. Microsoft potwierdza długofalową współpracę między firmami
AMD pracuje nad rewolucyjną architekturą graficzną UDNA, która ma wejść do produkcji w drugim kwartale 2026 roku. Nowa platforma technologiczna połączy dotychczas rozdzielne architektury RDNA przeznaczone dla graczy, a także CDNA dla centrów danych w jedno zunifikowane rozwiązanie. Informacje pochodzące od sprawdzonego informatora KeplerL2 wskazują, że architektura UDNA trafi również do przyszłych konsol Sony PlayStation 6 i Microsoft Xbox następnej generacji. Według przecieków, PlayStation 6 i kolejny Xbox wykorzystają identyczną architekturę graficzną AMD UDNA. Jest to kontynuacja wieloletniej współpracy między producentami. Microsoft oficjalnie ogłosił przedłużenie strategicznego partnerstwa z AMD na kolejne lata, obejmującego współprojektowanie układów dla całej gamy urządzeń, włączając konsole następnej generacji. Sony równolegle rozwija własną przenośną konsolę wykorzystującą technologie AMD, która ma być wyposażona w dodatkową pamięć podręczną MALL znaną z układów AMD Strix Halo.
AMD Radeon AI Pro R9700 z architekturą RDNA 4 i 32 GB VRAM. Specyfikacja pierwszej karty przeznaczonej do obliczeń AI
Najważniejszym aspektem architektury UDNA jest znaczący wzrost wydajności w najważniejszych obszarach związanych z gamingiem. Dane techniczne wskazują na około 20-procentowy wzrost wydajności rasteryzacji na jednostkę obliczeniową w porównaniu do architektury RDNA 4. Byłby to solidny postęp względem poprzedniej generacji. Jednak największe usprawnienia dotyczą ray tracingu i sztucznej inteligencji, gdzie oczekiwane jest dwukrotne zwiększenie wydajności. Konsola PlayStation 5 Pro wykorzystuje obecnie 60 jednostek obliczeniowych, podczas gdy Xbox Series X ma ich 56, przy czym przyszłe konsole prawdopodobnie otrzymają więcej jednostek CU w architekturze UDNA. Zunifikowana architektura ma ułatwić programistom tworzenie gier działających jednakowo dobrze na konsolach i komputerach osobistych, eliminując konieczność osobnej optymalizacji dla różnych platform. AMD planuje skupić się na technologiach path tracingu, które już demonstruje w nadchodzącej technologii FSR Redstone wykorzystującej zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego. Konsole następnej generacji mają zostać zaprezentowane prawdopodobnie w 2027 roku, dając AMD oraz producentom konsol czas na dopracowanie zaawansowanych funkcji związanych ze sztuczną inteligencją i zwiększonymi możliwościami ray tracingu.
Powiązane publikacje

Micron dołącza do Samsunga i SK hynix jako trzecia firma dostarczająca pamięci GDDR7 dla kart graficznych GeForce RTX 5000
66
TrashBench ustanawia rekord OC układu GeForce GTX 1060 osiągając 2202 MHz z nietypowym autorskim chłodzeniem
18
NVIDIA GeForce RTX 5090 bez pełnego PCIe 5.0 sporo traci w niektórych zastosowaniach. Jak bardzo może zwolnić?
67
Karta graficzna GALAX GeForce RTX 5090 D ustanowiła nowe rekordy overclockingu osiągając 3650 MHz GPU i 36 Gbps GDDR7
3