Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Architektura AMD UDNA da konsolom PlayStation 6 i kolejnemu Xbox spory wzrost wydajności w Ray Tracingu oraz AI

Maciej Lewczuk | 23-06-2025 12:00 |

Architektura AMD UDNA da konsolom PlayStation 6 i kolejnemu Xbox spory wzrost wydajności w Ray Tracingu oraz AIBranża gier przygotowuje się na kolejną rewolucję technologiczną. Firma AMD planuje wprowadzenie przełomowej architektury graficznej, która ma zmienić sposób działania nie tylko kart graficznych Radeon, ale również następnej generacji konsol do gier. Nowa technologia, łącząca dotychczas rozdzielone rozwiązania dla graczy i centrów danych, obiecuje znaczące zwiększenie wydajności w obszarach najważniejszych dla przyszłości gamingu.

Prawdopodobnie 20 procent wzrostu wydajności rasteryzacji na jednostkę obliczeniową i około dwukrotny wzrost wydajności ray tracingu oraz sztucznej inteligencji - twierdzi KeplerL2, znany informator branżowy.

Architektura AMD UDNA da konsolom PlayStation 6 i kolejnemu Xbox spory wzrost wydajności w Ray Tracingu oraz AI [1]

Next-genowy Xbox wykorzysta podzespoły od AMD. Microsoft potwierdza długofalową współpracę między firmami

AMD pracuje nad rewolucyjną architekturą graficzną UDNA, która ma wejść do produkcji w drugim kwartale 2026 roku. Nowa platforma technologiczna połączy dotychczas rozdzielne architektury RDNA przeznaczone dla graczy, a także CDNA dla centrów danych w jedno zunifikowane rozwiązanie. Informacje pochodzące od sprawdzonego informatora KeplerL2 wskazują, że architektura UDNA trafi również do przyszłych konsol Sony PlayStation 6 i Microsoft Xbox następnej generacji. Według przecieków, PlayStation 6 i kolejny Xbox wykorzystają identyczną architekturę graficzną AMD UDNA. Jest to kontynuacja wieloletniej współpracy między producentami. Microsoft oficjalnie ogłosił przedłużenie strategicznego partnerstwa z AMD na kolejne lata, obejmującego współprojektowanie układów dla całej gamy urządzeń, włączając konsole następnej generacji. Sony równolegle rozwija własną przenośną konsolę wykorzystującą technologie AMD, która ma być wyposażona w dodatkową pamięć podręczną MALL znaną z układów AMD Strix Halo.

Architektura AMD UDNA da konsolom PlayStation 6 i kolejnemu Xbox spory wzrost wydajności w Ray Tracingu oraz AI [2]

AMD Radeon AI Pro R9700 z architekturą RDNA 4 i 32 GB VRAM. Specyfikacja pierwszej karty przeznaczonej do obliczeń AI

Najważniejszym aspektem architektury UDNA jest znaczący wzrost wydajności w najważniejszych obszarach związanych z gamingiem. Dane techniczne wskazują na około 20-procentowy wzrost wydajności rasteryzacji na jednostkę obliczeniową w porównaniu do architektury RDNA 4. Byłby to solidny postęp względem poprzedniej generacji. Jednak największe usprawnienia dotyczą ray tracingu i sztucznej inteligencji, gdzie oczekiwane jest dwukrotne zwiększenie wydajności. Konsola PlayStation 5 Pro wykorzystuje obecnie 60 jednostek obliczeniowych, podczas gdy Xbox Series X ma ich 56, przy czym przyszłe konsole prawdopodobnie otrzymają więcej jednostek CU w architekturze UDNA. Zunifikowana architektura ma ułatwić programistom tworzenie gier działających jednakowo dobrze na konsolach i komputerach osobistych, eliminując konieczność osobnej optymalizacji dla różnych platform. AMD planuje skupić się na technologiach path tracingu, które już demonstruje w nadchodzącej technologii FSR Redstone wykorzystującej zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego. Konsole następnej generacji mają zostać zaprezentowane prawdopodobnie w 2027 roku, dając AMD oraz producentom konsol czas na dopracowanie zaawansowanych funkcji związanych ze sztuczną inteligencją i zwiększonymi możliwościami ray tracingu.

Źródło: WCCFTech, NeoGAF Forums
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 70

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.