API Mantle również dla kart graficznych NVIDIA GeForce?
Wielomiesięczna cisza w temacie kart graficznych oraz technologii od AMD została przerwana przez tegoroczną konferencję na Hawajach, na której zostały zapowiedziane akceleratory z serii Radeon R7 i R9, a także elementy odpowiedzialne za przeniesienie rozgrywki na nowy poziom. Kluczową częścią planu "Czerwonych" jest niewątpliwie niskopoziomowe API Mantle - implementacja technologii AMD w grach od różnych twórców (między innymi Battlefield 4 oraz Thief) ma polepszyć jakość generowanych efektów, a przy okazji zmniejszyć obciążenie sprzętowe. Konferencja AMD Developer Summit 2013 (APU 13) dobiegła już końca, jednak materiały zaprezentowane na wspomnianym wydarzeniu będą analizowane przez kolejne dni. Jednym z ważniejszych tematów poruszonych na APU 13 była oczywiście zapowiedź nadchodzących układów APU Kaveri - rynkowy debiut procesorów ze zintegrowaną grafiką ma nastąpić w styczniu następnego roku.
Mamy wrażenie, iż temat niskopoziomowego API Mantle został nieco odsunięty na dalszy plan, bowiem APU 13 nie przyniosło nam zbyt ciekawych nowości (informacji) związanych z flagowym projektem AMD. Prezentacja Mantle razem z kartami graficznymi Radeon mogła sugerować, że technologia będzie dostępna jedynie na komputerach wyposażonych w GPU z architekturą GCN - nic bardziej mylnego... Producent oficjalnie ogłosił wsparcie swojego API dla różnych platform, więc użytkownicy kart graficznych NVIDIA mogą spać spokojnie.
API od "Czerwonych" jest promowane jako groźny konkurent dla środowiska DirectX, jednak w tym momencie nie byłbym takim optymistą. Pierwszą okazją do zobaczenia Mantle w akcji będzie aktualizacja gry Battlefield 4 w grudniu, bowiem właśnie wtedy studio DICE zaimplementuje nową technologię w swoim flagowym tytule. Jakiś czas temu kolejni twórcy dołączyli do programu , dzięki czemu już niedługo powinniśmy obserwować wysyp gier korzystających z nowego środowiska.
Źródło: AMD
Powiązane publikacje

NVIDIA GB10 - Poznaliśmy nowe szczegóły specyfikacji układu Blackwell, stworzonego we współpracy z MediaTek
4
Karty graficzne z linii AMD Radeon RX 9000: ile dziś kosztują? Sprawdź porównanie ich cen względem MSRP
176
Kod źródłowy AMD FSR 4 miał zostać udostępniony w formie Open-source, jednak publikacja plików okazała się pomyłką
172
Limitowany ASUS ROG Matrix GeForce RTX 5090 na 30-lecie firmy. Memory Defroster, ciekły metal i cztery wentylatory
43