Ankieta przeprowadzona wśród deweloperów zdradza, które platformy cieszą się ich największym zainteresowaniem
Organizatorzy corocznych spotkań developerskich z Game Developers Conference opublikowali właśnie wyniki ankiety o nazwie State of the Game Industry 2021. Zapytano w niej uczestników o różne technologiczne preferencje, z których ostatecznie można wyciągnąć wnioski co do aktualnych trendów jak i tych, które będą miały miejsce w najbliższej przyszłości. Bardzo wyraźnym trendem jest przywiązanie europejskich twórców gier do klasycznych pecetów. Aż 58% ankietowanych uznaje komputery za najbardziej interesującą platformę. Przekłada się to też na plany deweloperskie, gdyż 53% wszystkich ankietowanych zaznaczyło, że pracuje właśnie nad grą przeznaczoną na tę platformę.
W ankiecie GDC dotyczącej trendów w branży gier i oprogramowania wzięło udział ponad 3 tysiące użytkowników. Wyniki jednoznacznie utwierdzają w przekonaniu, że pecety jeszcze przez długi czas będą cieszyły się największym zainteresowaniem twórców.
Gartner: Rekordowy skok w sprzedaży komputerów klasy PC w pierwszym kwartale 2021 roku. A to jeszcze nie koniec
W odpowiedzi na pytanie "Jaka z platform jest dla ciebie, jako dla dewelopera, najbardziej interesująca" tuż po PC pojawiła się konsola PlayStation 5 oraz Nintendo Switch. Xbox Series X/S cieszył się z kolei dwukrotnie mniejszym zainteresowaniem niż pecety. Za konsolami, z dość wysokim odsetkiem głosów (30%) pojawiły się też gogle VR. Można by się więc spodziewać, że najbliższa przyszłość będzie w jakiejś części obfitować w nowe produkcje dostosowane właśnie do wirtualnej rzeczywistości. Co ciekawe, platformą Google Stadia zainteresowanych było 6% twórców, choć trzeba wiedzieć, że to tyle samo, co Linuksem, a zarazem dwa razy mniej niż urządzeniami Mac czy pisaniem produkcji na... przeglądarki. Stadii sukcesu więc wciąż nie wróżymy, ale Google ma już wprawę w grzebaniu swoich nieudanych projektów.
42% Polaków uważa, że praca zdalna powinna się wiązać z podwyżką wynagrodzenia - badanie ClickMeeting
Jednym z kolejnych pytań w ankiecie było "Na jaką platformę będzie twój kolejny projekt". Tu zaobserwowaliśmy dość ciekawą sytuację, a mianowicie identyczne wyniki systemu Android oraz iOS. Kolejne miesiące i lata powinny więc "należeć" do gier mobilnych. Przynajmniej pod kątem ilości, bo jakość to wciąż w tym wypadku kwestia dyskusyjna. Następne miejsca zajęły już trzy najpopularniejsze konsole (PS5, XONE, Switch). A choć sporo deweloperów wyraziło zainteresowanie goglami VR, to tylko 11% ze wszystkich ankietowanych zamierza zająć się produkcją tytułów na tę platformę. Ankieta zdradziła dodatkowo, że twórcy są dość podzieleni, jeśli chodzi o usługi subskrypcyjne, a ich wpływ na niższe ceny klasycznych wydań gier. 21% deweloperów obawia się mianowicie, że tego typu usługi mogą doprowadzić do obniżenia ceny pojedynczych gier, zaś 26% uznaje taki scenariusz za możliwy. Najliczniejsza pozostaje grupa, która podobnych obaw nie podziela (30%). 22% badanych nie jest z kolei pewna, co o tym sądzić.
Powiązane publikacje

Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
9
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
123
La Quimera - gra otrzymała kiepskie pierwsze recenzje, po czym została wycofana na kilka godzin przed premierą
32
DOOM: The Dark Ages - oto Cosmic Realm. Prezentacja przeciwników i świata nawiązującego do twórczości H.P. Lovecrafta
5