Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

AMD vs NVIDIA - Chwilowy remis kart graficznych w DirectX 12

fidelios | 11-04-2016 07:00 |

AMD vs NVIDIA - Chwilowy remis kart graficznych w DirectX 12Wielu graczy zadaje sobie niezwykle ważne pytanie - które GPU będą lepiej spisywać się w produkcjach wykorzystujących DirectX 12? Na razie tytułów obsługujących nowe API jest zaledwie garstka - Hitman, Rise of the Tomb Raider, Ashes of Singularity, Gears of War oraz Quantum Break. Dwie ostatnie wymagają do działania DirectX 12 oraz Windows 10, natomiast pozostałe są kompatybilne również z DirectX 11. W ostatnich tygodniach redakcja PurePC sprawdzała, jak wygląda optymalizacja powyższych produkcji i perspektywy na najbliższą przyszłość. W kilku zagranicznych serwisach także dokonano analizy wydajności kart graficznych AMD i NVIDIA pod kątem obsługi DirectX 12. Okazuje się, że wnioski z konkurencyjnych testów są bardzo podobne do naszych.

Z obecnie dostępnych gier wykorzystujących DirectX 12, w dwóch zwycięża AMD (Ashes of Singularity i Hitman), w dwóch NVIDIA (Rise of Tomb Raider i Gears of War), podczas gdy piąta (Quantum Brake) jest nieporozumieniem.

Serwis TweakTown porównał ostatnio działanie nowego Hitmana po kilku poprawkach na obydwu API. Jakie były efekty? Publikacja z dnia 6 kwietnia 2016 roku pokazuje, że przy wykorzystaniu DirectX 11, GeForce GTX Titan X zwyciężył w rozdzielczości 1080p, wyprzedzając Radeona Fury X, aczkolwiek dystans jest symboliczny. Natomiast po włączeniu DirectX 12, Czerwoni łatwo wychodzą na prowadzenie. Przewaga AMD zwiększa się również w miarę podnoszenia rozdzielczości. Powyższe rezultaty potwierdzają wyniki z Ashes of Singularity, także autorstwa naszej redakcji, gdzie dominacja AMD jest niepodważalna. W tych tytułach NVIDIA nie zyskuje po włączeniu DirectX 12, a momentami nawet traci w stosunku do DirectX 11. Trzeba jednak pamiętać, iż Hitman oraz Ashes of Singularity, to produkcje stworzone przy aktywnym wsparciu AMD.

Test wydajności DirectX 12 - Gears of War: Ultimate Edition PC

DirectX 12 vs DirectX 11 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider

Test wydajności Hitman DirectX 11 vs DirectX 12. Killer optymalizacji

Test wydajności DirectX 12 vs DirectX 11 - Ashes of the Singularity

AMD vs nVidia w DX 12 - chwilowy remis ze wskazaniem na AMD? [4]

TweakTown - Test Hitman DirectX 11 vs DirectX 12

AMD vs nVidia w DX 12 - chwilowy remis ze wskazaniem na AMD? [5]

Po obejrzeniu wyników z Hitman i Ashes of Singularity, mogłoby się wydawać, iż NVIDIA poległa w rywalizacji o DirectX 12. Nic bardziej mylnego - sytuacja wygląda zupełnie inaczej w Rise of the Tomb Raider, gdzie Zieloni odnotowali zdecydowane zwycięstwo. Pomiary przeprowadzone przez Overclock3D ujawniły, że Radeony plasują się daleko za GeForce, zwłaszcza przy wykorzystaniu DirectX 12. Podobnie było w testach wykonanych niedawno przez PurePC. Jeżeli chodzi o Gears of War, to trudno wyciągać jakieś miarodajne wnioski, albowiem gra jest bardzo źle zoptymalizowanym konsolowym portem, chociaż z naszych redakcyjnych testów wynika, że GeForce osiągają lepsze rezultaty. Tutaj sporo zależy od procesora, co pozwala kwestionować jakość implementacji DirectX 12.

AMD vs nVidia w DX 12 - chwilowy remis ze wskazaniem na AMD? [6]

Overclock3D - Test Rise of the Tomb Raider DirectX 11 vs DirectX 12

AMD vs nVidia w DX 12 - chwilowy remis ze wskazaniem na AMD? [7]

Dlaczego AMD może najwięcej ugrać na DirectX 12? W przypadku Hitmana i Ashes of Singularity, nowe API redukuje narzut sterownika na procesor, co poważnie ogranicza wyniki Radeonów pod DirectX 11. NVIDIA w dużej mierze rozwiązała ten problem, dlatego tak spektakularnego skoku nie odnotowuje. Drugim powodem jest fakt, że obydwie produkcje w których AMD wyraźnie zyskuje na wydajności, używają asynchronicznych obliczeń, gdzie NVIDIA nie radzi sobie najlepiej. Jonas Meyer (główny programista Hitmana) niedawno powiedział, że dzięki użyciu asynchronicznych obliczeń na karcie AMD można uzyskać 5-10% wydajności, podczas gdy modele Zielonych nie zapewnią przyspieszenia.

AMD vs nVidia w DX 12 - chwilowy remis ze wskazaniem na AMD? [1]

Osobom wróżącym zwycięstwo AMD radzimy jednak ochłonąć. Obecnie mamy raczej ostrożny remis ze wskazaniem na Czerwonych, ale sytuacja jest dynamiczna. Jak będzie dalej? Na dwoje babka wróżyła. Jeszcze za wcześnie na wyciąganie finalnych wniosków, zwłaszcza w przeddzień debiutu nowych kart graficznych. W każdym razie - użytkownicy AMD coś jednak zyskują dzięki DirectX 12, podczas gdy użytkownicy NVIDII mogą pozostać przy DirectX 11, bo różnicy nie odczują. Mimo wszystko, jeśli obecna tendencja się utrzyma, to NVIDIA w najbliższym czasie trochę straci wizerunkowo. Poza tym, Radeony na architekturze Polaris mają pojawić się wcześniej od Pascala, co dodatkowo podgrzeje atmosferę, jeżeli okażą się wydajniejsze w DirectX 12.

Źródło: Extreme Tech, TweakTown
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 131

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.