AMD vs NVIDIA - Chwilowy remis kart graficznych w DirectX 12
Wielu graczy zadaje sobie niezwykle ważne pytanie - które GPU będą lepiej spisywać się w produkcjach wykorzystujących DirectX 12? Na razie tytułów obsługujących nowe API jest zaledwie garstka - Hitman, Rise of the Tomb Raider, Ashes of Singularity, Gears of War oraz Quantum Break. Dwie ostatnie wymagają do działania DirectX 12 oraz Windows 10, natomiast pozostałe są kompatybilne również z DirectX 11. W ostatnich tygodniach redakcja PurePC sprawdzała, jak wygląda optymalizacja powyższych produkcji i perspektywy na najbliższą przyszłość. W kilku zagranicznych serwisach także dokonano analizy wydajności kart graficznych AMD i NVIDIA pod kątem obsługi DirectX 12. Okazuje się, że wnioski z konkurencyjnych testów są bardzo podobne do naszych.
Z obecnie dostępnych gier wykorzystujących DirectX 12, w dwóch zwycięża AMD (Ashes of Singularity i Hitman), w dwóch NVIDIA (Rise of Tomb Raider i Gears of War), podczas gdy piąta (Quantum Brake) jest nieporozumieniem.
Serwis TweakTown porównał ostatnio działanie nowego Hitmana po kilku poprawkach na obydwu API. Jakie były efekty? Publikacja z dnia 6 kwietnia 2016 roku pokazuje, że przy wykorzystaniu DirectX 11, GeForce GTX Titan X zwyciężył w rozdzielczości 1080p, wyprzedzając Radeona Fury X, aczkolwiek dystans jest symboliczny. Natomiast po włączeniu DirectX 12, Czerwoni łatwo wychodzą na prowadzenie. Przewaga AMD zwiększa się również w miarę podnoszenia rozdzielczości. Powyższe rezultaty potwierdzają wyniki z Ashes of Singularity, także autorstwa naszej redakcji, gdzie dominacja AMD jest niepodważalna. W tych tytułach NVIDIA nie zyskuje po włączeniu DirectX 12, a momentami nawet traci w stosunku do DirectX 11. Trzeba jednak pamiętać, iż Hitman oraz Ashes of Singularity, to produkcje stworzone przy aktywnym wsparciu AMD.
Test wydajności DirectX 12 - Gears of War: Ultimate Edition PC
DirectX 12 vs DirectX 11 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider
Test wydajności Hitman DirectX 11 vs DirectX 12. Killer optymalizacji
Test wydajności DirectX 12 vs DirectX 11 - Ashes of the Singularity
TweakTown - Test Hitman DirectX 11 vs DirectX 12
Po obejrzeniu wyników z Hitman i Ashes of Singularity, mogłoby się wydawać, iż NVIDIA poległa w rywalizacji o DirectX 12. Nic bardziej mylnego - sytuacja wygląda zupełnie inaczej w Rise of the Tomb Raider, gdzie Zieloni odnotowali zdecydowane zwycięstwo. Pomiary przeprowadzone przez Overclock3D ujawniły, że Radeony plasują się daleko za GeForce, zwłaszcza przy wykorzystaniu DirectX 12. Podobnie było w testach wykonanych niedawno przez PurePC. Jeżeli chodzi o Gears of War, to trudno wyciągać jakieś miarodajne wnioski, albowiem gra jest bardzo źle zoptymalizowanym konsolowym portem, chociaż z naszych redakcyjnych testów wynika, że GeForce osiągają lepsze rezultaty. Tutaj sporo zależy od procesora, co pozwala kwestionować jakość implementacji DirectX 12.
Overclock3D - Test Rise of the Tomb Raider DirectX 11 vs DirectX 12
Dlaczego AMD może najwięcej ugrać na DirectX 12? W przypadku Hitmana i Ashes of Singularity, nowe API redukuje narzut sterownika na procesor, co poważnie ogranicza wyniki Radeonów pod DirectX 11. NVIDIA w dużej mierze rozwiązała ten problem, dlatego tak spektakularnego skoku nie odnotowuje. Drugim powodem jest fakt, że obydwie produkcje w których AMD wyraźnie zyskuje na wydajności, używają asynchronicznych obliczeń, gdzie NVIDIA nie radzi sobie najlepiej. Jonas Meyer (główny programista Hitmana) niedawno powiedział, że dzięki użyciu asynchronicznych obliczeń na karcie AMD można uzyskać 5-10% wydajności, podczas gdy modele Zielonych nie zapewnią przyspieszenia.
Osobom wróżącym zwycięstwo AMD radzimy jednak ochłonąć. Obecnie mamy raczej ostrożny remis ze wskazaniem na Czerwonych, ale sytuacja jest dynamiczna. Jak będzie dalej? Na dwoje babka wróżyła. Jeszcze za wcześnie na wyciąganie finalnych wniosków, zwłaszcza w przeddzień debiutu nowych kart graficznych. W każdym razie - użytkownicy AMD coś jednak zyskują dzięki DirectX 12, podczas gdy użytkownicy NVIDII mogą pozostać przy DirectX 11, bo różnicy nie odczują. Mimo wszystko, jeśli obecna tendencja się utrzyma, to NVIDIA w najbliższym czasie trochę straci wizerunkowo. Poza tym, Radeony na architekturze Polaris mają pojawić się wcześniej od Pascala, co dodatkowo podgrzeje atmosferę, jeżeli okażą się wydajniejsze w DirectX 12.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
181
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56