AMD UDNA - producent szykuje cztery wersje chipów. Topowy next-genowy układ graficzny może otrzymać 96 jednostek CU
Karty graficzne AMD oparte na architekturze RDNA 4 (Radeon RX 9000) nadal uchodzą za dosyć świeże, jednak chyba wszyscy gdzieś z tyłu głowy mamy świadomość, że za kulisami trwają już prace nad kolejną generacją GPU. Choć do tej pory właściwie nie wiadomo, czy mamy mówić o RDNA 5, czy UDNA, to jednak sprawy mają się tak, że do sieci wyciekły właśnie dosyć istotne informacje na temat budowy tych jednostek. Czego można oczekiwać?
Architektura UDNA / RDNA 5 powinna okazać się bardzo modułowa i jednocześnie uniwersalna - w końcu mowa tutaj o technologii, która powinna zasilić nie tylko desktopowe karty graficznej kolejnej generacji, ale również konsole do gier czy profesjonalne układy do obliczeń związanych z AI.
Architektura AMD UDNA da konsolom PlayStation 6 i kolejnemu Xbox spory wzrost wydajności w Ray Tracingu oraz AI
Informator znany jako @Kepler_L2 opublikował właśnie diagramy blokowe układów UDNA / RDNA 5. Wygląda na to, że AMD przygotowuje w sumie cztery główne wersje chipów, z czego najwydajniejszy z nich, na razie znany jako AT0, ma zostać wyposażony w 96 jednostek obliczeniowych (CU), zorganizowanych w 8 macierzy shaderów. Każda macierz ma zawierać 16 silników shaderów, a każdy z nich ma zawierać 6 jednostek obliczeniowych. Poniżej widzimy również 16 zunifikowanych kontrolerów pamięci, każdy z 32 bitami, co powinno przełożyć się 512-bitowy interfejs zewnętrzny. Przeciek wspomina również o możliwości zastosowania znacznie większej, wbudowanej pamięci podręcznej Infinity Cache. Słabsza wersja chipu UDNA, znana jako AT2, ma natomiast posiadać 40 jednostek obliczeniowych, a każdy silnik cieniowania ma zawierać 5 jednostek CU. Tutaj spodziewamy się 192-bitowej magistrali pamięci.
Karty graficzne z linii AMD Radeon RX 9000: ile dziś kosztują? Sprawdź porównanie ich cen względem MSRP
Omówmy jeszcze pozostałe dwie wersje układów przygotowywane przez AMD. Wariant AT3 ma mieć 24 jednostki obliczeniowe CU i aż 8 jednostek UMC, czyli więcej niż AT2. Może to jednak wynikać z różnych szerokości kontrolerów w zależności od tego, czy całość ma współpracować z interfejsem w stylu GDDR, czy np. LPDDR5X. AT4 to z kolei układ z 12 jednostkami CU i tylko czterema UMC, a zatem najprawdopodobniej zasili najniżej pozycjonowane produkty. Jak więc widać, architektura UDNA / RDNA 5 powinna okazać się bardzo modułowa i jednocześnie uniwersalna - w końcu mowa tutaj o technologii, która powinna zasilić nie tylko desktopowe karty graficznej kolejnej generacji, ale również konsole do gier czy profesjonalne układy do obliczeń związanych z AI. Póki co jest jednak za wcześnie, by spekulować na temat konkretnych modeli GPU czy ich oznaczeń.
Powiązane publikacje

Karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 5000 Founders Edition nadal są produkowane. Producent zaprzecza niedawnym plotkom
14
Karty Intel Arc Pro B50 z architekturą Xe2 i 16 GB pamięci GDDR6 za 349 dolarów sprzedają się jak świeże bułeczki
28
NVIDIA GeForce NOW - rozpoczęto ulepszanie serwerów, aby zaoferować użytkownikom wydajność klasy GeForce RTX 5080
44
Wymagania sprzętowe Borderlands 4 PC. Kolejna gra na Unreal Engine 5 ze wsparciem dla DLSS, FSR, XeSS i TSR
34