AMD patentuje własny sposób na hybrydowy ray tracing
Ray Tracing to jedna z tych technologii, o której od blisko roku rozmawia się chyba najwięcej w kontekście nowych kart graficznych. Obecnie rozwiązanie jest bardzo mocno promowane przez NVIDIĘ, która w tym celu przygotowała kolejną generację kart GeForce RTX 20x0. Gier z aktywnym DXR jednak wciąż jest niewiele (jednak najbliższe miesiące poprawią trochę sytuację), tak samo jak nie ma oficjalnego wsparcia AMD dla swoich kart Radeon. Wiemy jednak, że firma obecnie pracuje nad własną metodą implementacji Ray Tracingu i pierwsze efekty tych działań zobaczymy w przyszłym roku na bazie konsol oraz drugiej generacji kart NAVI (NAVI 20). Ujawniony patent AMD z 2017 roku pozwala nieco wgłębić się z propozycję od czerwonych, która stoi za Ray Tracingiem.
AMD już pod koniec 2017 roku złożyło wniosek patentowy, w którym prezentuje własny pomysł na implementację Ray Tracingu do kart graficznych Radeon oraz chipów konsolowych.
Obecnie nie wiemy czy finalnie rozwiązanie AMD w kontekście stosowania Ray Tracingu będzie identyczne jak omawiany patent, jednak możemy ostrożnie założyć, że przynajmniej będzie je przypominać. Prawdopodobnie też coś bardzo zbliżonego zobaczymy w nadchodzących konsolach PlayStation 5 oraz Xbox "Project Scarlett". O co dokładnie chodzi? Patent firmy AMD zakłada wykorzystywanie w równym stopniu tak jednostek obliczeniowych jak również specjalnie przygotowanego oprogramowania, które będzie poprawiać wydajność przy aktywnym śledzeniu promieni. Producent chce więc wykorzystać zarówno dedykowany sprzęt, tradycyjne jednostki cieniujące jak również aspekt software'owy. Przeciwnie jest u NVIDII, gdzie za liczenie odpowiadają specjalnie zaprojektowane w tym celu jednostki RT.
Jak widać, AMD ma zupełnie inne spojrzenie na Ray Tracing, które pozwoliłoby na zwiększenie ilości dedykowanych kart i chipów graficznych, które byłyby w stanie renderować grafikę z aktywnym DXR. Najważniejszym pytaniem pozostaje, na ile uda się dopracować samo oprogramowanie, które miałoby częściowo odciążać hardware. Ponadto jak wspomniałem, nie można wykluczyć że od czasu przygotowania patentu omawiane rozwiązanie mogło już ulec pewnym modyfikacjom. Niemniej jednak należy także pamiętać o samych niedawnych deklaracjach AMD, które sugerowało, że do odpowiedniej prezentacji Ray Tracingu nie wystarczy tylko hardware'owa baza, ale również dopracowany software. Kto wie, być może to właśnie w tym kierunku pójdzie producent przy okazji NAVI 20 oraz konsol nowej generacji.