AMD FSR Redstone - Firma ujawnia pakiet technologii, bazujących na uczeniu maszynowym. Dostępność tylko dla kart RDNA 4
Firma AMD na targach CES 2025 w Las Vegas ogłosiła nie tylko nadchodzącą premierę pierwszych kart graficznych z serii Radeon RX 9000, ale również ogłosiła nową wersję techniki skalowania - FSR 4 - bazującą już w pełni na uczeniu maszynowym. Tym samym FSR 4 swoimi możliwościami znacznie zbliżył się do ostatnich iteracji konkurencyjnego rozwiązania w postaci NVIDIA DLSS. Na targach Computex doszło natomiast do zaskakującego ogłoszenia pakietu technologii FSR Redstone.
Podczas konferencji firmy AMD w Tajpej, producent ujawnił pakiet technologii o nazwie FSR Redstone, przygotowanych z myślą o układach RDNA 4. W skład wchodzą: Neural Radiance Caching, FSR Ray Regeneration oraz FSR Frame Generation w nowej wersji. Wszystkie trzy technologie mają w pełni bazować na uczeniu maszynowym.
AMD Radeon RX 9060 XT - Oficjalna prezentacja karty graficznej RDNA 4. Do wyboru wersje z 8 lub 16 GB pamięci
AMD zamierza jeszcze mocniej wykorzystywać uczenie maszynowe do swoich technologii w ramach FidelityFX Super Resolution. Podczas konferencji na targach Computex w Tajpej, ogłoszono FSR Redstone, który będzie się łączył z wcześniej debiutującym FSR 4. FSR Redstone to połączenie trzech technologii na podobieństwo tego, co NVIDIA przygotowywała w ostatnich latach. Na pakiet FSR Redstone składają się: Neural Radiance Caching, Machine Learning Ray Regeneration oraz Machine Learning Frame Generation.
AMD FSR 4 oficjalnie zaprezentowane. Ponad 30 gier na premierę ze wsparciem i dostępność tylko dla układów RDNA 4
Neural Radiance Caching działa na tej samej zasadzie co Neural Radiance Cache w kartach graficznych NVIDIA GeForce RTX. Algorytmy sztucznej inteligencji są w stanie przewidywać praktycznie nieograniczoną liczbę odbić promieni światła na podstawie zaledwie jednego lub dwóch rzeczywistych odbić. To zaś poskutkuje dalszym wzrostem jakości niebezpośredniego oświetlenia, a także wydajności całego procesu. Technologia ta przygotowywana jest głównie z myślą o Path Tracingu. FSR Ray Regeneration, to również kopia tego co znamy jako DLSS Ray Reconstruction. Wykorzystywana jest tutaj własna sieć neuronowa jako zastępstwo dla klasycznych odszumiaczy (denoiserów), w ten sposób poprawiając jakość obrazu, chociażby pod względem mniejszego zaszumienia czy lepszej jakości odbić wykorzystujących śledzenie promieni. Na koniec dochodzi nowa wersja Frame Generation, która również będzie wykorzystywać uczenie maszynowe, w celu dalszej poprawy stabilności obrazu oraz ogólnej responsywności. Pakiet technologii FSR Redstone zadebiutuje w drugiej połowie tego roku, jednak AMD wyraźnie zaznacza, że jest on przygotowany dla kart RDNA 4 oraz przyszłych generacji. Na wsparcie układów RDNA 3 i niżej raczej nie ma co liczyć.
Powiązane publikacje

NVIDIA naprawiła problem ze zbyt niskim TGP w układach graficznych GeForce RTX 5000 Laptop GPU
2
PNY prezentuje chromowane karty graficzne GeForce RTX 5000 z autografem CEO NVIDIA Jensena Huanga
15
AMD Radeon RX 9060 XT - Omówienie wydajności karty graficznej RDNA 4. Poznaliśmy również ceny wersji z 8 i 16 GB pamięci
68
AMD Radeon RX 9060 XT - Oficjalna prezentacja karty graficznej RDNA 4. Do wyboru wersje z 8 lub 16 GB pamięci
47