AMD AGESA 1.2.0.2 rozwiąże problemy procesorów Ryzen z połączeniami USB. Aktualizacja powinna ukazać się w kwietniu
Stali czytelnicy PurePC na pewno słyszeli o częstych problemach użytkowników chipów AMD Ryzen z połączeniami USB. Sprawa dotyczy przede wszystkim płyt głównych z chipsetem B550 lub X570. Choć z pewnością nie brakuje osób, które nigdy nie spotkały się z jakimikolwiek oznakami niepoprawnego działania, to jednak nie oznacza, że problem nie istnieje. Zainteresował się nim sam producent, który jakiś czas temu w specjalnie utworzonym wątku na forum Reddit prosił użytkowników o zgłaszanie błędów i pomoc w diagnozie. Wszystko wskazuje na to, że akcja zakończyła się sukcesem - AMD ogłosiło właśnie, że nowa wersja oprogramowania AGESA 1.2.0.2 eliminująca błędy z interfejsem USB jest już w drodze i powinna trafić do użytkowników już w przyszłym miesiącu.
Podejście AMD do klientów oraz sprawne rozwiązanie problemu może cieszyć, choć warto zwrócić uwagę na to, że producent oficjalnie nie przedstawił przyczyny kłopotliwego działania interfejsu USB.
AMD zdaje sobie sprawę z problemami interfejsu USB na płytach głównych B550/X570 i prosi użytkowników o pomoc
Jak czytamy w oświadczeniu AMD na Reddicie: "Chcielibyśmy podziękować społeczności [...] za pomoc w tworzeniu dzienników i raportów podczas badania przerywanej łączności USB, którą wyróżniliście. Uważamy, że z Waszą pomocą wyodrębniliśmy główną przyczynę i opracowaliśmy rozwiązanie, które rozwiązuje szereg zgłaszanych objawów, w tym (między innymi) rozłączanie portu USB, trzaski audio USB 2.0 (np. kombinacje DAC / AMP) i wyłączanie PCIe Gen 4/USB. AMD przygotowało oprogramowanie AGESA 1.2.0.2 w formie aktualizacji i w ciągu tygodnia planujemy rozesłać je do naszych partnerów zajmujących się płytami głównymi. Klienci mogą oczekiwać, że BIOS-y z AGESA 1.2.0.2 zaczną się być udostępniane w wersji beta na początku kwietnia. Dokładny harmonogram aktualizacji będzie zależał od testów i wdrożeń u dostawcy oraz od konkretnego modelu płyty głównej [...]".
AMD Smart Access Memory teraz oficjalnie dostępny także dla procesorów Ryzen 3000 opartych na architekturze Zen 2
Podejście AMD do klientów oraz sprawne rozwiązanie problemu może cieszyć, choć warto zwrócić uwagę na to, że producent oficjalnie nie przedstawił przyczyny kłopotliwego działania interfejsu USB, co dla niektórych może być nieco rozczarowujące. Warto też dodać, że w razie kolejnych kłopotów z połączeniami USB Czerwoni zalecają pobranie narzędzia AMD Bug Report Tool i wysłania zgłoszenia do działu obsługi klienta AMD. Mamy jednak nadzieję, że po aktualizacji porada ta nie będzie już dla nikogo przydatna.