Amazon pozwał firmy pośredniczące w handlu fałszywymi recenzjami. Proceder z udziałem 900 tys. osób trwał od 2018 roku
Amazon złożył pozew przeciwko firmom AppSally i Rebatest, które pośredniczyły w zakupie recenzji produktów przez nieuczciwych sprzedawców. Według dogłębnego śledztwa przeprowadzonego przez amerykańskiego giganta handlowego, w sprawę zamieszanych jest przeszło 900 tys. osób. To użytkownicy platformy Amazon, którzy byli gotowi na publikowanie fałszywych opinii na temat konkretnego produktu. Oczywiście otrzymywano za to odpowiednią opłatę. Zasady „współpracy” były klarowne, ale najwyraźniej pomysłodawcy procederu nie spodziewali się, że firma Jeffa Bezosa rozgryzie fortel i rozprawi się z działalnością łamiącą postanowienia regulaminu. Sprawa trafiła do sądu, natomiast jej szczegóły są wyjątkowo interesujące. Otwierają oczy na istotny problem.
Amazon rozprawia się z AppSally i Rebatest. Firmy pośredniczyły w tworzeniu fałszywych recenzji w serwisach Amazon, e-bay, Walmart oraz Etsy. Jedna zweryfikowana opinia kosztowała jedynie 25 dolarów.
Test Samsung Galaxy S22 Ultra. Wydajny SoC Exynos 2200, chowany w obudowie rysik S Pen i świetny aparat, to recepta na sukces
AppSally oraz Rebatest, rzekomo działały od 2018 roku. Firmy pośredniczyły pomiędzy sprzedawcami a użytkownikami serwisu, umożliwiając współprace w ramach tworzenia opłaconych opinii o produktach. Uściślając – użytkownicy Amazona (oraz pozostałych platform) otrzymywali za każdą zweryfikowaną recenzję przedmiotu nawet 25 dolarów amerykańskich. Naturalnie, część wpisów nie przechodziła przez sito Amazona i była odrzucana właśnie z uwagi na podejrzenie działania niezgodnego z regulaminem usługi. Jak nietrudno zgadnąć, proceder godził bezpośrednio w nieświadomych konsumentów poszukujących odpowiedniego produktu.
Premiera AMD Ryzen 7 6800H APU Rembrandt - Test wydajności AMD Radeon 680M vs Intel Iris Xe Graphics vs Radeon Vega 8
Nieuczciwi sprzedawcy wysyłali do współpracujących osób puste pudełka wraz ze zdjęciami, które miały trafić do recenzji. Takie działania miały spowodować wzrost pozycji danego towaru w wynikach wyszukiwania serwisu Amazon. Sprytne, aczkolwiek krzywdzące użytkowników platform handlowych postępowanie, spotkało się ze sprzeciwem usługodawcy. Sprawa trafiła do sądu King County Superior Court w Seattle, gdzie zostanie rozpatrzona. Trudno przewidzieć wynik postępowania, ale mało prawdopodobne jest to, że AppSally i Rebatest wyjdą z niego obronną ręką.