AdBlock Plus - Blokowanie reklam zgodne z niemieckim prawem
Temat reklam wyświetlanych na witrynach internetowych staje się coraz bardziej gorący. Niektórzy właściciele stron doskonale zdają sobie sprawę, że nachalne reklamy powodują frustrację czytelników, dlatego też umieszczają je w odpowiednich miejscach. Niektórzy niestety tego nie rozumieją i zamiast dopasować się do próśb użytkowników próbują walczyć z autorami dodatków zajmujących się blokowaniem reklam. Swego czasu na celowniku niektórych wydawnictw pojawił się dodatek AdBlock Plus, który od pewnego czasu umożliwia zapisanie się na białą listę "chroniącą" witrynę przed wyczyszczeniem z treści reklamowych. Dostać się na nią można na dwa sposoby – przy pomocy pieniędzy, bądź też umowy, na mocy której nie płacimy nic, ale nasze reklamy nie mogą być za to nachalne.
Ta sytuacja zdenerwowała niektórych niemieckich wydawców i postanowili oni wkroczyć na drogę prawną. Takie firmy jak Zeit Online GmbH oraz Handelsblatt GmbH oskarżyły twórców dodatku AdBlock o wymuszanie opłat za umieszczanie witryn na białej liście oraz zażądali zaprzestania blokowania reklam na witrynach, które znajdują się pod opieką wyżej wymienionych wydawnictw. Sąd ostatecznie orzekł, że dodatek AdBlock blokuje reklamy zgodnie z prawem – wyrok argumentowany był tym, że użytkownicy mają pełne prawo do kontrolowania oglądanej przez siebie zawartości w sieci oraz do ochrony swojej prywatności przed sieciami reklamowymi.
Jedna batalia wygrana pomyślnie, ale wojna jeszcze trwa.
Dodatkowo, aby znaleźć się na białej liście nie trzeba płacić żadnych pieniędzy – mali wydawcy mają możliwość zapisania się do niej pod warunkiem, że ich reklamy nie będą nachalne. Duże firmy natomiast stać na to, aby zapłacić i znaleźć się na liście nieblokowanych sieci reklamowych. Niestety, twórcy AdBlocka nie mogą jeszcze spać spokojnie, ponieważ czekają ich trzy kolejne rozprawy sądowe. Mamy nadzieje, że duże wydawnictwa wreszcie zrozumieją swój błąd i przestaną walczyć z dodatkami tego typu w sądach.
Źródło: Venture Beat
Powiązane publikacje

Meta kontra FTC. Kevin Systrom ujawnia, że Mark Zuckerberg postrzegał Instagram jako zagrożenie dla Facebooka
23
OpenAI rozważa zakup przeglądarki Chrome od Google, co oznacza potencjalną rewolucję w dostępie do sztucznej inteligencji
22
Użytkownicy skarżą się, że ChatGPT zbyt często ich chwali. Czy sztuczna inteligencja przestała mówić prawdę?
44
Facebook traci znaczenie wśród młodszych pokoleń. Wewnętrzne e-maile Meta pokazują rosnące problemy z atrakcyjnością platformy
57