3DMark Port Royal w 1080p męczy nawet GeForce RTX 2080 Ti
Pod koniec listopada firma UL Benchmarks zapowiedziała nowy test 3DMark Port Royal, którego zadaniem ma być sprawdzanie wydajności komputerów pod kątem techniki Ray Tracingu. Test, według twórców, opracowany został przy współpracy z Microsoftem, tak aby możliwie jak najlepiej zaimplementować API DXR. Nie obyło się też bez wsparcia ze strony m. in. NVIDII, AMD, Intela, a także innych dużych podmiotów z branży IT. Udostępniono już materiał filmowy przedstawiający animacje testu Port Royal i choć wygląda to dobrze, część internautów nie okazała zachwytu. Trudno było spodziewać się czegoś innego, zwłaszcza że syntetyczne testy nie są już dziś tak popularne, jak jeszcze paręnaście lat temu. Co potrafi Port Royal? Na pewno potrafi mocno przydusić nawet najpotężniejszą obecnie konsumencką kartę graficzną.
NVIDIA mocno stawia na Ray Tracing na kartach GeForce RTX serii 2000. Najmocniejszy model, nawet po mocnym OC, w Port Royal nie zachwyca.
Parę dni temu ujawniono pierwsze wyniki testu karty graficznej GeForce RTX 2080 Ti w rozdzielczości 1080p. Przeprowadzony został na platformie z procesorem Intel Core i5-9600K działającym z częstotliwością 4,33 GHz, a także z 16 GB pamięci RAM typu DDR4 o efektywnym zegarze 4032 MHz (Dual Channel). W 1080p karta RTX 2080 Ti wyciągała zaledwie około 30 klatek na sekundę, w dodatku z dość niestabilną płynnością animacji. Przełożyło się to na wynik 724 punktów. Po podkręceniu GPU z 1,75 do 1,935 GHz, a pamięć RAM z efektywnych 14 GHz do 15,6 GHz, wynik wzrosło do 806 pkt., a płynność animacji do niecałych 40 klatek na sekundę.
Pojawiły się kolejne wyniki testów w Port Royal. Tym razem na warsztat wzięto kartę graficzną Galax GeForce RTX 2080 TI HOF, której GPU podkręcono do aż 2,64 GHz, a układy pamięci RAM typu GDDR6 do efektywnej wartości 16,7 GHz. Na platformie z procesorem Intel Core i9-9900K i z płytą główną ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac, GeForce RTX 2080 Ti wciąż nie był w stanie, przy rozdzielczości 1080p, dobić do chociażby 60 FPS, uzyskując średnią wartość 51,2 FPS. Ostateczny wynik testu to 1069 punktów. Kolejne 3DMarki zazwyczaj na początku wymagały topowych kart graficznych, aby uzyskiwać dobre rezultaty w domyślnych rozdzielczościach. Warto zaznaczyć, że wspomniane testy przeprowadzano w 1080p, podczas gdy w Port Royal domyślną prawdopodobnie będzie 1440p. Port Royal może mieć pewne znaczenie dla branży kart graficznych, bo przynajmniej część potencjalnych nabywców kart GeForce RTX może odstraszyć. No, chyba że NVIDIA zmieni strategię i zacznie chować Ray Tracing do szafy.
Powiązane publikacje

Nowe sterowniki do kart graficznych Intel Arc Battlemage poprawiają płynność w wielu popularnych grach komputerowych
10
ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
39
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
188
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
91