25 lat gry The Need for Speed: Świetne bolidy i niezwykłe pomysły
Jedna z najsłynniejszych serii wyścigów nie zawsze miała dobrą passę. W swoje 25-letniej historii zaliczyła wiele falstartów, przegranych i równie dużo sukcesów. Trudno oceniać dzisiejsze części NFS bez sięgania po esencję serii, tkwiącą już u jej zarania, pierwszą grę, która dowodziła, że właśnie nadchodzi nowa epoka wyścigów. Need for Speed od samego początku miał zachwycać miłośników wyścigów, był grą niezwykłą, dopracowaną, dającą wrażenie ogromnych prędkości, z jakimi dostępne w wirtualnych światach bolidy przemykały przez pełne zabudowań miasta i śmigały przez autostrady w towarzyszącym im ryku silników. Świetny start serii tylko zaostrzył apetyty graczy na kolejne części. Przez 25 lat Electronic Arts zaserwowało nam niemal 25 części serii, najnowsza już czeka w kolejce.
Doskonały wybór bolidów, kilka trybów wyścigów, a na deser pościgi w policyjnych mundurach oraz tuning samochodów: seria Need for Speed w ciągu 25 lat pokazała nam wiele twarzy.
31 sierpnia 1994 roku to data, która dobrze zapamiętali Amerykanie. Liczący do dziś niemal 24 odcinki, interaktywny serial o wyścigach debiutował pod nieco przydługim tytułem: Road & Track Presents: The Need for Speed, jako tytuł dla wypuszczonej niecały rok wcześniej konsoli 3DO. Dopiero rok później powstał port dla PC (działający w środowisku MS-DOS) oraz nieco późniejszy wariant Need for Speed dla PlayStation i Segi Saturn. Czy w swojej epoce gra The Need for Speed miał prawdziwą konkurencję?
Oczywiście to chociażby Nascar Racing i Sega Rally z tego samego roku, czy też wcześniej wydane Virtua Racing, Daytona USA, wektorowy IncyCar Racing oraz zręcznościowe OutRun, Ridge Racer i Lotus Turbo Challenge. Była jednak pewna różnica: pierwszy The Need for Speed nie wyglądał jak gra przygotowana dla PC lub stacjonarnej konsoli – tym wyścigom było bliżej do ich odpowiedników z automatów arcade, zarówno w zakresie dynamiki modelu jazdy, jak i jakości wykonania oprawy graficznej. Zachwycały też doborem bolidów i tymi wszystkimi, jakże realistycznymi detalami.
Recenzja Need for Speed: Undercover - Nie jedźcie tą drogą
Z dzisiejszej perspektywy powtarzane w nieskończoność obiekty udające zabudowania i kanciaste modele pojazdów na drogach nie robią już takiego wrażenia jak niegdyś, ale w momencie premiery The Need for Speed wydawał się przeskokiem w zupełnie inną rzeczywistość wyścigów, przypominał grę z automatów arcade, przeniesioną da domową konsolę, później na ekrany PC. Owszem, konsolę do gier, która mogła pochwalić się najwyższą ceną na rynku i raczej skromną bazą gier, ale NFS był czymś, dlaczego warto było mieć w domu 3DO. Uroku zabawie w The Need for Speed dodawały detale: ładnie wykończenie kabiny kierowcy (różne dla każdego z modeli samochodów), przesłaniającej podczas zabawy część ekranu i widok przez lusterko wsteczne, pokazujący co dzieje się na drodze.
Recenzja Need for Speed: Shift PC - Wyższa szkoła jazdy
Swoisty realizm rozgrywki podkreślała świetnie dobrana muzyka i zmieniające się jak w kalejdoskopie krajobrazy – las, most, górskie kaniony, tunele (z prześwitami), zabudowania miejskie. Mogliśmy też obserwować otoczenie w różnych porach roku. Owszem, wszelkie wypadki odsłaniały niedoskonałości pierwszego z rodu Need for Speeda, ale kto by się tym wtedy przejmował. Liczyło się to unikalne pragnienie prędkości, tak dobrze ujęte w grze i w jej tytule. Zdecydowanie, to były wyścigi, w których łatwo było się zatracić. Road & Track w tytule pierwszego Need for Speed nie jest zabiegiem przypadkowym – to tak naprawdę nazwa magazynu motoryzacyjnego, którego redakcja wspomagała proces tworzenia gry.
Recenzja Need for Speed: Hot Pursuit - Policyjna gorączka
I coś z drukowanego magazynu jest w charakterze tej gry, oddanego w komentarzach, specyfikacjach i zdjęciach wyścigowych bolidów (co przez pewien czas było znakiem rozpoznawczym serii). Jednocześnie The Need for Speed oferował wszystko, o czym mógł marzyć wielbiciel wyścigów: ściganie się na zamkniętych torach i na otwartym terenie, w towarzystwie ruchu ulicznego i policji (można było otrzymać mandat lub trafić do paki). Po ukończeniu wyścigów pucharowych otrzymywaliśmy dostęp do jeszcze jednego bolidu: Warriora PTO E/2, fikcyjnego, sportowego bolidu z silnikiem odrzutowym.
Niezłe uzupełnienie dla całkiem pokaźnego wyboru sportowych bolidów (w pierwszej części NFS mogliśmy usiąść za kierownicą Acury NSX, Chevroleta Corvette ZR-1, Dodge Vipera RT-10, Ferrari 512TR, Lamborghini Diablo VT, Mazdy RX-7, Porsche 911 Carrey i Toyoty Supry). Dwie cechy prawdopodobnie zadecydowały o wielkiej popularności pierwszej części gry – opcja oglądania powtórek wyścigów z różnych ujęć kamer oraz wyścigi w trybie player vs. player, rozgrywane na dwóch PC połączonych modemem. Wśród ciekawostek warto wymienić umowę spisaną pomiędzy Electronic Arts i Atari, która miała na celu przeniesienia The Need for Speed na ekrany konsol Atari Jaguar. Niestety, nigdy się to nie wydarzyło, przez rynkową porażkę ostatniej konsoli do gier firmy Atari.
Recenzja Shift 2: Unleashed - Quo vadis Need for Speed?
Na kontynuację The Need for Speed trzeba było długo czekać. Prace nad Need for Speed II ukończono 31 marca 1997 roku. Wersja dla PlayStation powstawała w kanadyjskim oddziale Electronic Arts, za to jej port dla PC – w Seattle. Łatwo dostrzec różnice w nazewnictwie – zniknął człon „Road & Truck”, a kanadyjskie studio na własną rękę zdobywało licencje na pojazdy wykorzystywane w grze od producentów samochodów. Co ciekawe, pod nazwą serii Need for Speed w USA wydano również wyścigi V-Rally, opracowane dla EA przez Infogrames. Podobnie jak amerykańskie Need for Speed: V-Rally 2 z 1999 roku - ta seria gier nie ma wiele wspólnego z Need for Speed. Poza nazwą.
Zadbano nawet o takie detale, jak realizacja nagrań odgłosów silników, rejestrowana na 8-ścieżkowej taśmie cyfrowej. Druga część NFS doczekała się trybu zabawy na dzielonym ekranie, obok opcji wyścigów przez modem, LAN i połączenie szeregowe. I kolejnej porcji wymarzonych bolidów: Ferrari F50, Forda GT90, Lotusa Elise GT1, McLarena F1, Isdery Commendatore 112i, Jaguara XJ200, Forda Indygo, Italdesign Cali oraz Lotusa Turbo Esprit V8. Dodatkową porcję samochodów otrzymaliśmy wraz z Need for Speed II: Special Edition (Ferrari 355 F1, Ford Mustang Mach III, Italdesign Nazca C2, Ford Indigo, Bomber BFS, FZR 2000, Tombstone). Edycja SE dodała do gry obsługę akceleratorów 3Dfx.
Recenzja Need for Speed: The Run - Szybcy i bardzo wściekli
1998 Need for Speed III: Hot Pursuit
Już rok później oglądaliśmy na naszych ekranach kolejną część tych niezwykłych wyścigów, z podtytułem Hot Pursuit, która wprowadziła do rozgrywki nowy tryb i opcję podróżowania policyjnymi ścigaczami. Jak pokazała późniejsza historia serii – Need for Speed zaczął wyodrębniać wraz z Hot Pursuit osobne tematycznie części. W marcu 1999 roku zobaczyliśmy Need for Speed: High Stakes, który potwierdził mocną pozycję całej serii, tradycyjnie wprowadzając sporo nowości oraz oddając do naszych rąk 25 bolidów. W 2000 roku Need for Speed zaprzedał się Porsche, wydając specjalna edycję gry Porsche Unleashed, wyposażoną wyłącznie w samochody Porsche’a (na drogach zdarzały się czasem inne pojazdy).
Recenzja Need For Speed: Most Wanted - Hot Pursuit & Burnout
1999 Need for Speed: High Stakes
2000 Need for Speed: Porsche Unleashed
Początek nowego wieku był łaskawy dla wielbicieli serii, bo dostali oni kontynuację świetnego Hot Pursuit, oraz, rok później Undergrouda, który całkowicie przebudował serię, stawiając na fabularyzowaną opowieść o subkulturze związanej z tuningiem samochodów. To był strzał w dziesiątkę, do tego pomysłu EA powróciło w 2004 roku, wraz z Underground 2. W 2005 roku EA zaproponowało nam miksturę Undergrouda z Hot Pursuit w grze zatytułowanej Most Wanted, co przekonało do gry tych, którzy lubowali się w odgrywaniu roli stróżów prawa. Powstała teżmobilna wersja Underground z podtytułem Rivals dla PlayStation Portable.
2002 Need for Speed: Hot Pursuit 2
2003 Need for Speed: Underground
2004 Need for Speed: Underground 2
2005 Need for Speed: Most Wanted
Następujące lata to kontynuacja serii w postaci NFS - Carbon z 2006 roku (wydany również na PSP) i powracający do dobrze utartego schematu nielegalnych wyścigów oraz ProStreet z 2007 roku, przenoszący na nasze ekrany wyścigi na zamkniętych torach plus sporą pulę opcji modyfikacji pojazdów. Ma się rozumieć wszystko to z odpowiednią dawką fabuły, jakże ubarwiającej wyścigi.
2007 Need for Speed: ProStreet
Po przeciętnym Undercover z 2008 roku doczekaliśmy się powrotu do świetności serii wraz z wydaniem Shifta (2009 r.) oraz powtórki/rebootu Hot Pursuit (2010 rok), a także wydanego rok później Shifta 2 - Unleashed (2011 r.). Dużo emocji wzbudziły też późniejsze Most Wanted od Criterion Games (2012 rok) i Rivals (2013 rok) duetu Criterion Games i Ghost Games. Obecnie losy serii są w rękach tego ostatniego, szwedzkiego studia odpowiedzialnego za współczesny reboot serii, Paybacka oraz nadchodzącego Heata. Niewątpliwie EA raczej nie zrezygnuje z serii wyścigów, która sprzedała się w ponad 150 milionach kopii, choć z jakością samych gier w okresie 25 lat bywało różnie.
Test wydajności Need for Speed PC - Komputer z nitro mile widziany
2008 Need for Speed: Undercover
2010 Need for Speed: Hot Pursuit (reboot)
2012 Need for Speed: Most Wanted (reboot)
Oceny gier wchodzących w skład serii Need for Speed obrazują jej wzloty i upadki. Pierwsza część zyskała bardzo wysokie noty, zarówno na swojej macierzystej platformie (3DO), jak i PC oraz Sedze Saturn. Nieco gorzej oceniano Need for Speed II, jednak już Hot Pursuit i High Stakes dowodziły, że cała seria wciąż utrzymuje wysoki poziom. Również edycje Porsche Unleashed i Hot Pursuit 2 nie zawiodły wielbicieli wyścigów. Kolejne odsłony Need for Speed, dwie części Underground pokazywały, kto przez ostatnią dekadę rozdaje karty w konsolowych i komputerowych wyścigach.
Dobra passa dla serii utrzymywała się jeszcze do czasów Most Wanted wydanego w 2005 roku. Od Carbona Need for Speed dostał zadyszki, seria na chwilę straciła werwę przy ProStreet i Undercover, by powrócić na chwilę do formy wraz z Shiftem, a później popaść w marazm na Wii (NFS: Nitro) i PC (NFS: World). Oznaką dobrych zmian w serii był Hot Pursuit z 2010 roku, po którym nastąpił równie dobry Shift 2 – Unleashed oraz znacznie słabszy The Run. Sporym powodzeniem cieszył się za to Most Wanted z 2012 roku oraz wydany rok później Rivals. Na pewien czas serię pogrążyły mobilna wersja gry zatytułowana No Limints oraz online’owe wyścigi nazwane po prostu Need for Speed. Mieszane odczucia wzbudził też wydany w 2017 roku Payback. Co dalej? Czekamy teraz na zaplanowane na początek listopada wyścigi Need for Speed Heat, który na zwiastunach wygląda obłędnie. I oby był to wielki powrót do czasów świetności serii.
Need for Speed PC 2016 - Underground wraca, bo reszta już była
Gry z serii Need for Speed przez ostatnie 25 lat:
- 1994 - The Need for Speed
- 1997 - Need for Speed II
- 1998 - Need for Speed III: Hot Pursuit
- 1999 - Need for Speed: High Stakes
- 2000 - Need for Speed: Porsche Unleashed
- 2002 - Need for Speed: Hot Pursuit 2
- 2003 - Need for Speed: Underground
- 2004 - Need for Speed: Underground 2
- 2005 - Need for Speed: Most Wanted
- 2006 - Need for Speed: Carbon
- 2007 - Need for Speed: ProStreet
- 2008 - Need for Speed: Undercover
- 2009 - Need for Speed: Shift
- 2009 - Need for Speed: Nitro
- 2010 - Need for Speed: World
- 2010 - Need for Speed: Hot Pursuit
- 2011 - Shift 2 Unleshed
- 2011 - Need for Speed: The Run
- 2012 - Need for Speed: Most Wanted
- 2013 - Need for Speed Rivals
- 2015 - Need for Speed: No Limits
- 2015 - Need for Speed
- 2017 - Need for Speed Payback
- 2019 - Need for Speed Heat
Powiązane publikacje

Twórcy gier robią wszystko, tylko nie najbardziej pożądane tytuły? W tym może być sporo prawdy...
98
EHA Tech Tour 2024: Odwiedziliśmy firmę ASUS i omawiamy nowości z rynków płyt głównych, zasilaczy, monitorów i nie tylko
5
EHA Tech Tour 2024: Monitory MSI QD-OLED ze złączami DisplayPort 2.1 oraz zestawy komputerowe z procesorami Intel Core Ultra
25
EHA Tech Tour 2024: Najnowsze zasilacze, chłodzenia procesorów oraz obudowy FSP dla wymagających użytkowników
20