Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six

Bartłomiej Dramczyk | 21-08-2018 18:00 |

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six21 sierpnia 1998 roku narodziła się seria gier sygnowana nazwiskiem nieżyjącego już Toma Clancy’ego, amerykańskiego pisarza, któremu sławę przyniosła m.in. powieść Polowanie na Czerwony Październik. Od samego zarania Rainbow Six wyznaczał nowe trendy. Trudno uwierzyć, że pierwszą część gry zrealizował zespół złożony z zaledwie kilkunastu osób w niecałe dwa lata. Na swój sposób niezwykłe było także zderzenie dwóch światów: powieści sensacyjnej oraz gier. I choć samo zjawisko tworzenia gier na podstawie książek dziś nie jest absolutnie wyjątkowe (czego dowodem jest Wiedźmin, Alice in Wonderland, Discword i zrealizowany na motywach książkowych S.T.A.L.K.E.R. oraz gry osadzone w uniwersach Tolkiena i Lovecrafta), niemniej nie jest to wydarzenie tak powszechne jak niegdyś, w latach 90. Seria gier Rainbow Six sprzedała się w ponad 20 milionach egzemplarzy.

A combination of explosive action and real-life strategy! - takim hasłem reklamowano Tom Clancy's Rainbow Six na okładce gry.

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six [1]

Tom Clancy’s Rainbow Six rozpoczął długą serię opowieści o oddziale antyterrorystycznym, łącząc wodę z ogniem: taktyczną rozgrywkę ze strzelaniną. Dziś istnieje wiele gier próbujących naśladować wzory Rainbow Six, niemniej ostatnia odsłona serii: Siege zbliża się do standardu wyznaczanego dziś przez Counter-Strike’a. A przecież u zarania serii, 20 lat temu, Rainbow Six był jedną z najbardziej oryginalnych mikstur gatunków z jakimi mieli okazję zetknąć się gracze. Dziś pierwowzór z 1998 roku wprawdzie straszy skromną oprawą graficzną i kanciastymi postaciami, warto jednak pamiętać że w tym samym czasie na topie był m.in. Tomb Raider III, Unreal i Quake II. Jeśli istniał jakiś wzorzec, z którego amerykańskie studio Red Storm Entertainment mogło czerpać inspirację do stworzenia Rainbow Six to był to… Syndicate z 1993 roku oraz UFO: Enemy Unknown z 1994 roku. Po Rainbow Six przyszli jednak naśladowcy, m.in.: SWAT, ARMA, Ghost Recon, Operation Flashpoint, Full Spectrum Warrior, Delta Force, Hidden and Dangerous oraz Red Orchestra. I to tylko wycinek gier, czerpiących wzory Rainbow Six.

Rainbow Six Siege - Ubisoft banuje chamskich i wulgarnych graczy

Pierwsza z serii opowieść o walce z międzynarodową siatką terrorystyczną wprowadzała gracza w świat, w którym dobór składu drużyny i planowanie akcji było częścią składową rozgrywki. Gra, która oryginalne powstała dla PC, trafiła nieco później na ekrany Maków i konsol do gier (Nintendo 64, PlayStation i Dreamcast) oraz w uproszczonej wersji, z dwuwymiarową grafiką stanowiła rozrywkę posiadaczy Game Boya Color. W pierwotnych założeniach Rainbow Six był jednak zupełnie inną grą – typową strzelaniną o roboczym tytule Black Ops, której oś akcji miała się toczyć wokół operacji amerykańskiego wydziału FBI Hostage Rescue Team. Studio Red Storm szybko zrozumiało, że osadzenie gry w realiach USA może ograniczyć zasięg sprzedaży nowej gry, również skupienie całej zabawy na operacjach ratowania zakładników na dłuższą metę może znudzić graczy. Wraz z rozwojem koncepcji gry, postawiono na taktyczne planowanie z premiowaniem ostrożnej rozgrywki – pierwszy Rainbow Six to nie był tytuł przeznaczony dla graczy, których jedyną formą strategi jest wpadanie do pomieszczenia pełnego przeciwników i trzymanie palca na spuście do wyczerpania magazynków. Już pierwsza cześć Rainbow Six w fazie koncepcyjnej zakładała możliwość zbudowania fabuły rozgrywki w latach 60. (w okresie Zimnej wojny), podczas Drugiej wojny światowej lub niezbyt odległej przyszłości.

Rainbow Six: Siege - jest nowy patch, waży prawie 42 GB

Tom Clancy niemal od początku prac nad projektu o roboczej nazwie Black Ops uczestniczył w burzach mózgów i wymianie informacji związanych z produkcją gry. Współpraca studia Red Storm z Tomem Clancym uprościła wiele rzeczy – pisarz sprawił, że dotarcie do ekspertów wojskowych, dysponujących wiedzą o walce z terroryzmem oraz trenerów współpracujących z producentami broni okazało się proste. Ci ostatni byli nieocenioną pomocą podczas nagrań motion capture, w których m.in. wzięli udział jako aktorzy. W pewnym momencie prac nad grą okazało się, że Tom Clancy pracuje nad powieścią o akcjach antyterrorystycznych, dostosowanie gry do wydarzeń opisywanych w książce okazało się ambitnym wyzwaniem dla Red Storm, przez co w 1997 roku świat gry, podzielony na 16 misji, doczekał się rozbudowanych, pełnych detali lokalizacji, odpowiadających wydarzeniom w powieści Clancy’ego. Gdyby nie spotkanie i rozmowy prowadzone pomiędzy pracownikami Red Storm Entertainment a Tomem Clancym prawdopodobnie nigdy nie przeczytalibyśmy powieści Tęcza sześć. Jak i nie ujrzelibyśmy gry w takiej postaci, jakiej Rainbow Six nabrała w wyniku współpracy z Tomem. Synergia świata gier i powieści sensacyjnych przełożyła się później na inne tytuły sygnowane przez pisarza.

Test wydajności Tom Clancy's The Division PC. Będzie się działo...

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six [2]

Podczas prac nad Rainbow Six wąskim gardłem całego projektu okazał się wykupiony na licencji silnik Virtus, odpowiedzialny za generowanie grafiki. Problemem okazał się też moduł Inverse (napisany w Javie), odpowiedzialny za komunikację klient-serwer, którego nie udało się sprawnie pogodzić z kodem C++ (w tym języku napisano Rainbow Six). W połowie 1997 roku Red Storm stanął na krawędzi. Zbyt ambitny projekt, zbudowany na bazie fabuły powieści sensacyjnej, problemy z wydajnością silnika 3D i niepoprawnie działający moduł komunikacji sieciowej o mało co nie doprowadziły do zamknięcia obiecującego projektu, rozwijanego przez niewielki, zaledwie kilkunastoosobowy zespół (na fotografiach Red Storm można doliczyć się 16 osób).

Zmarł Tom Clancy - Popularny autor powieści sensacyjnych

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six [3]

Jak w dobrej powieści sensacyjnej, przełom nastąpił w listopadzie 1997 roku, kiedy do zespołu pracującego nad Rainbow Six włączono dwóch programistów: Erika Eriksona i Dave’a Weisteina, a Brian Upton ustąpił ze stanowiska głównego inżyniera zespołu. Porzucono ambitne plany wydania Rainbow Six na wiosnę 1998 roku, jak również zrezygnowano z gotowych rozwiązań firm trzecich, tworząc własny moduł odpowiedzialny za komunikację sieciową. Virtus dostarczył kod źródłowy swojego silnika 3D, co umożliwiło kodu z silnika Dominant Species (strategii studia Red Storm) i optymalizację wydajności gry. Po roszadach personalnych i zmianach w kodzie gry nastąpiło pięć miesięcy intensywnego crunchu (luty-czerwiec 1998). Pierwsze demo Rainbow Six zaprezentowano w marcu 1998 roku – studio Red Storm było zaskoczone pozytywnymi reakcjami graczy (wtedy odbył się pierwszy, publiczny pokaz gry). W czerwcu 1998 roku Rainbow Six po raz pierwszy zaprezentowano szerszej publiczności w Atlancie, na targach E3. 21 lipca, po 21 miesiącach prac w Rainbow Six można było już zagrać na PC. Pół roku później gracze otrzymali nowy zestaw pięciu misji, zatytułowany Eagle Watch.

Tom Clancy's The Division - Wstępne porównanie jakości grafiki

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six [4]

Ciekawostką, która dobrze zapamiętamy, jest polski akcent w Rainbow Six. Przedstawiona w uniwersum gry Rainbow Six, ważąca 61 kilogramów i mierząca 161 cm Kazimera Rakuzanka, , pochodzi z Gdańska i walczyła m.in. w oddziałach Gromu. Fikcyjna postać, którą możemy wcielić do drużyny, wystąpiła jeszcze w dwóch częściach Rainbow Six: Rogue Spear i Raven Shield oraz w Tom Clancy's EndWar. Seria Rainbow Six doczekała się łącznie ośmiu części, z których większość otrzymała bardzo wysokie noty recenzentów (poza Critical Hour, który w 2006 roku został wydany wyłącznie dla konsol Xbox).

  • 1998 Tom Clancy’s Raibow Six (2,28 miliona sprzedanych egzemplarzy)
  • 1999 Tom Clancy's Rainbow Six: Rogue Spear (0,48 miliona sprzedanych egzemplarzy)
  • 2003 Tom Clancy’s Raibow Six 3: Raven Shield (3,55 miliona sprzedanych egzemplarzy)
  • 2005 Tom Clancy's Rainbow Six: Lockdown (0,81 miliona sprzedanych egzemplarzy)
  • 2006 Tom Clancy's Rainbow Six: Critical Hour (0,06 miliona sprzedanych egzemplarzy)
  • 2007 Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas (3,78 miliona sprzedanych egzemplarzy)
  • 2008 Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2 (2,42 miliona sprzedanych egzemplarzy)
  • 2015 Tom Clancy's Rainbow Six Siege (6,69 miliona sprzedanych egzemplarzy)

Wymagania sprzętowe Tom Clancy's EndWar

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six [5]

Od premiery ostatniej części Rainbow Six, zatytułowanej Siege upłynęły już prawie trzy lata (i wiele łatek), niemniej sama gra dziś wciąż opowiada o dzielnych antyterrorystach, prowadzących akcje odbijania zakładników. Za to oprawa graficzna nowej edycji Rainbow Six obrazuje, jak wiele zmieniło się od czasów pierwszych silników 3D. Dwie dekady w świecie gier skutecznie wygładziły kanciastych bohaterów, kosztem wielu kilowatów zużytej energii.

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six [6]

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six [7]

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six [8]

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six [9]

20 lat taktycznych strzelanin z Tom Clancy’s Rainbow Six [10]

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 25

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.